FAMILIE PÅ TUR: De kunne le av alt sammen etterhvert, men underveis til Karibien så ikke alt like bra ut. Foto: Marte Kristiansen /  «Folkehelse - for folk flest»
FAMILIE PÅ TUR: De kunne le av alt sammen etterhvert, men underveis til Karibien så ikke alt like bra ut. Foto: Marte Kristiansen / «Folkehelse - for folk flest»Vis mer

Ingrid Kristiansens 60-årsfeiring var i ferd med å bli et mareritt: - Jeg tok til tårene og sprang ut

Cruiseferien startet på verst tenkelig måte.

(Dagbladet): Hun gapskratter når vi slår på tråden, og det gjør vi også. Ingrid Kristiansens sekstiårsfeiring var i ferd med å utvikle seg til et mareritt da hele familien dro på cruise i Karibien, men nå, noen små dager etter hjemkomsten, kan ikke Ingrid annet enn å le.

Kristiansen, som har VM-gull på 10 000 meter og drøssevis av verdensrekorder på bane og maraton, trodde hele ferieturen og feiringa var i boks da de troppet opp på Gardermoen i midten av mars.

På bloggen «Folkehelse - for folk flest» forteller Ingrids datter Marte om hele turen. En tur som så ut til å bli alt annet enn den lystige sekstiårsfeiringa den var ment som.

Først ble Ingrids eldste sønn, kona hans og deres lille sønn stående igjen på Gardermoen da flyet gikk.

Skrankepersonalet på Brussels Airline klarte ikke finne e-billetten til babyen, og dermed fikk de ikke gå om bord i flyet. Klokka 05 om morgenen var ikke det den beste starten på jubileumsturen.

- Jeg tok til tårene og sprang ut, men sønnen min er heldigvis en oppegående fyr som har vært ute og reist mye, både meg meg og for seg selv. Han sa, vi sees, dette ordner seg, og det gjorde det heldigvis, forteller Ingrid til Dagbladet.

Hotellet som forsvant
Og takket være to driftige damer i SAS-skranken på Gardermoen fikk de tre gjenværende kommet seg til cruiseskipets avgangssted i Miami til slutt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hadde det ikke vært for de to hadde de ikke kommet seg med på turen, så jeg vil gjerne få skryte av en fantastisk service hos SAS. Vi skal gjøre noe for de to som hjalp oss, skryter Ingrid.

Men det som var et mareritt på Gardermoen var ikke helt over selv om de fire som ble med flyet kom seg til Miami.

For da de sto utenfor det som skulle vært hotellet de hadde rom på, viste det seg at det ikke eksisterte noe hotell.

- Hotellet fantes ikke, vi hadde blitt svindlet. Hotellet var under bygging og vakten utenfor fortalte at det var lenge til det åpnet, skriver Marte Kristiansen på bloggen sin

- Det var mannen min som hadde bestilt hotellet på booking.com, og vi hadde betalt for det også selvfølgelig. Tre dager før avreise ønska de oss til og med velkommen da sønnen min ringte dem og lurte på noe med barnesenger der, forteller Ingrid.

En engel av en taxisjåfør
Men så sto de der, da. Familien Kristiansen på tur. Halvparten på vei med et annet fly, resten uten hotellrom. På toppen av det hele var det festival i Miami de dagene, så det fantes ikke rom i noen av herbergene der.

- Alt var bortbestilt, så vi endte på et handicap-rom den første natta. Heldigvis fikk vi en taxisjåfør som var skikkelig serviceminded. Han kjørte oss rundt på ti, femten hoteller før vi fant et hotell som hadde plass til oss, forteller Ingrid.

Og det skulle vise seg at denne taxisjåføren skulle bli en slags reddende engel for familien Kristiansens videre eventyr i Miami. Neste dag plukket han dem opp igjen og kjørte ned mot havna der cruiseskipet skulle gå fra.

Men de fant ikke noe cuiseskip.

- Vi kjørte rundt og rundt, og ble mer og mer stresset. Båten var ikke å se noe sted. Taxisjåføren begynte å bli stresset han også, det var han samme som hadde kjørt oss rundt dagen før, og han synes nok synd på oss med all den uflaksen, skriver Marte på bloggen

Ble en god historie
Men det var ikke så fryktelig rart at de ikke fant den. Den skulle ikke gå før dagen etterpå.

- Alle hadde fått billettene til jul, og alle trodde vi skulle reise den dagen. Man skulle tro vi var helt nybegynnere på reisefot, skratter Ingrid.

- Men vi fikk en dag til i Miami og hadde det egentlig veldig fint. Og så ble det en god historie.

Det ble det i aller høyeste grad, men det tok litt tid før de klarte å le av alt sammen. For mens de kjørte rundt og lette etter cruiseskipet landet sønnen og familien i Miami. Og de sto fortsatt uten hotellrom for den uventede ekstranatten i Miami.

- Nå var vi jo enda flere, uten at det var blitt flere rom i Miami. Vi endte med å dele rom alle sju på Hilton. En suite, den var så dyr at ingen andre hadde råd til den, ler hun, og får fram at da, i det de sju satt på samme hotellrom og visste at de kom seg med cruiseskipet dagen etterpå, da klarte de å le av alt sammen.

- Vi hadde sju flotte dager på båten. Og hjemreisen gikk uten problemer, sier Ingrid Kristiansen til Dagbladet.

PÅ VEI: Ingrid Kristiansen har aldri opplevd en tur som dette. Foto: Marte Kristiansen /  «Folkehelse - for folk flest»
PÅ VEI: Ingrid Kristiansen har aldri opplevd en tur som dette. Foto: Marte Kristiansen / «Folkehelse - for folk flest» Vis mer