Inngikk forlik med Arvesen for å unngå rettssak

Får erstatning av dansk avis.

Den danske avisen BT inngikk i dag forlik med Kurt Asle Arvesen og CSC etter at avisen antydet at den norske syklisten skulle ha brukt doping.

I artikkelen, som ble publisert på BTs nettsider 22. juni, sto det at Kurt Asle Arvesen hadde avlevert en dopingprøve som viste mistenkelige verdier. Saken ble kort tid etter fjernet samtidig som det ble gitt en beklagelse, men sammen med CSC-advokat Henrik Schlüter ble man enige om at Arvesen var berettiget til erstatning.

- Det er snakk om et symbolsk firesifret beløp i norske kroner. Vi kunne dokumentere alt omkring prøven og brakte historien fram på et sterkt grunnlag, men vi kunne ikke dokumentere forbindelsen til Kurt Asle Arvesen. Derfor var vi nødt til å unnskylde og gå i dialog med CSC, sier BTs sportssjef Peter Brüchmann.

Sportssjefen la også til at han ikke ville ha nølte med å lage en slik sak igjen hvis det var samme dokumentasjon. Men han ville unnlat å nevne rytterens navn hvis det ikke var 100 prosent sikkert.

Kurt Asle Arvesen har avslått å få ytterligere dementi i avisen.

- Nå har vi lagt dette bak oss, og det er jeg tilfreds med, sier Arvesen til VG Nett.

(NTB)

FIRESIFRET BELØP: Kurt Asle Arvesen får et firesifret beløp av den danske avisa BT.