«Innovation» avanserer kraftig

CAPE TOWN (NTB): Den norske havkappbåten «Innovation Kværner II» har for alvor meldt seg på i tetkampen i Verden Rundt-seilasen igjen. I natt avanserte båten kraftig og lå an til å overta andreplassen.

I løpet av ett døgn seilte skipper Knut Frostad og co. seg opp fire plasser. I går morges lå «Innovation Kværner II» på en sjuendeplass.

  Knut Frostad har valgt en langt sørligere kurs enn sine konkurrenter. Jo lengre sør båtene våger seg, desto lengre distanse må de tilbakelegge.

Mer vind

Til gjengjeld finnes det langt mer vind på Frostads kurs.

 Hva det neste døgnet vil bringe er meget usikkert. Værmeldingene tilsier at vinden vil avta for alle båtene - unntatt lederbåten «Swedish Match».

  - Vi gjorde en blemme ved å la den norske båten gå så langt sør uten å følge etter. Det må vi sannsynligvis betale dyrt for, tror «Merit Cup»-skipper Grant Dalton.

Overlegen svenske

Men den svenske lederbåten ser det ut til at ingen kan tukte foreløpig. Båten bare øker forspranget den knep til seg i en taktisk finesse første dag.

 I starten på etappen så skipper Gunnar Krantz en tankbåt langt ute på havet. Piperøyken fra båten fortalte Krantz at det var langt mer vind der ute enn inne ved land. Dermed forlot båten de øvrige havkappseilerne. Trekket virker å ha vært svært avgjørende.

  Den svenske båten «EF Language», som overraskende vant første etappe av havkappseilasen, lå på andreplass i går kveld. I løpet av påfølgende natt ble båten akterutseilt kraftig, og falt til en bedrøvelig nest sisteplass.

Stille

- Vi forsøker å nå en mer sørvestlig kurs, men opplever at båten nærmest står stille. Vi taper hele tida til samtlige konkurrenter, medgir svenskenes skipper Paul Cayard.

  Bare den svenske søsterbåten «EF Education» holder de fortsatt bak seg. Avstanden de to imellom er drøyt 50 nautiske mil.

  Andre etappe, fra Cape Town til Fremantle på Australias vestkyst, er beregnet å vare i omlag 17 dager.