«Innovation» henter inn det tapte

Den norske båten «Innovation Kværner» hadde en dårlig start i morges, men har greid å hente inn mye av det tapte i løpet av formiddagen. De er fortsatt nest siste båt, men båten har greid å knappe inn på lederbåtene, og avstanden fram er nå bare 4,4 nautiske mil.

De fleste båtene ligger i øyeblikket utrolig jevnt, og Frostad og hans mannskap er blant de båtene som for tiden går raskest. Aller raskest går for øvrig båten som ligger aller sist, Brunel Synergy, som har valgt en langt mer østlig rute enn de andre båtene, men som i øyeblikket ligger håpløst bak. I løpet av noen korte formiddagstimer vil det vise seg om de vil fortsette å avansere, og om det likevel har lønnet seg.

To nautiske mil skiller

Klokken 8 i dag morges var det «Merit Cup» som ledet, men ved ett-tiden i dag var det «Chessie Racing» som hadde tatt over. Men førstnevnte var bare 0,2 nautiske mil bak. Mellom de fem første båtene var det bare 2 nautiske mil.

 På de fem timene mellom første og andre måling i dag hadde «Innovation Kværner» tatt igjen seks nautiske mil på lederduoen.

 Sannsynligvis har lederbåtene kommet inn i et såkalt stillebelte, og det er symptomatisk de to ledende båtene som går saktest.

E-mail fra Frostad

 I en e-mail fra Knut Frostad til Whitbreads offisielle hjemmeside skriver han at han er spent og litt skremt på samme tid, og han viser til de vanlige problemene «Innovation» og flere andre har støtt på flere ganger, mørke netter med hvaler og isfjell flytende omkring.

 Lederbåten «Chessie Racing» har for øvrig også sendt e-mail. Den lyder kort og godt:

 «Sail fast, and in the right direction»