POPULÆRE: Amatørklubben Hashtag United har mange følgere i ulike kanaler. Her er Spencer Owen (i midten) sammen med to av lagkameratene. Foto: Hashtag United
POPULÆRE: Amatørklubben Hashtag United har mange følgere i ulike kanaler. Her er Spencer Owen (i midten) sammen med to av lagkameratene. Foto: Hashtag UnitedVis mer

Interessen tar av: Over en million følger amatørklubben Hashtag United

Klubben har spilt på Wembley og fått plass i Football Manager.

(Dagbladet): Det engelske amatørlaget Hashtag United tar internett med storm. Gjennom Youtube og andre sosiale medier når klubben ut til mer enn én million mennesker.

Hashtag United ble grunnlagt for seks måneder siden, men har allerede 133 000 følgere på Instagram, 45 000 følgere på Twitter og 1,7 millioner brukere er abonnenter på Youtube-kanalen til grunnleggeren Spencer Owen.

Klubben har allerede spilt fotball på Wembley, har nesten signert Adebayo «Beistet» Akinfenwa og i tillegg fått en plass i det nye Football Manager-spillet. Det er noe andre amatørlag bare kan drømme om.

Så hva er hemmeligheten?

Youtube-kjendis

Det startet med at grunnlegger Spencer Owen la ut en video på Youtube februar i år med tittelen «Hashtag United trening #1».

Owen startet å lage Youtube-videoer på soverommet sitt for åtte år siden, og i 2013 ble det å lage Youtube-videoer en fulltidsjobb. Han er en nettkjendis med kanalen Spencer FC.

En dag fant Spencer Owen ut at han ville filme kampene til fotballaget han er en del av, og deretter legge ut disse høydepunktpakkene på nettet. Hashtag United består av gamle skolekamerater som alle er amatører, men opplegget rundt er langt fra amatørmessig.

Owen har ansatt fire personer som filmer og redigerer hver eneste video (det tar runt tre dager å redigere en video fra kampene). Etter kampene blir spillerne intervjuet foran egne sponsorplakater, på samme måte som spillerne i Premier League også blir. Klubben bruker også videospill som inspirasjon til å sette opp ligaformat og videoer med utfordringer (straffespark-konkurranser f.eks.).

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har alle forskjellig bakgrunn og troppen vår består av spillere med ulike egenskaper. Vi er bare en guttegruppe med beina godt plantet på bakken som liker å spille fotball sammen, og vi elsker de utrolige tingene vi gjør sammen, sier Owen.

Med i Football Manager

Først tenkte Owen at Hashtag United skulle delta i Sunday league-fotball, men det var så lenge til neste sesong skulle starte. I tillegg var grunnleggeren skeptisk til om det ville bli laget gode videoer på bortekampene. Dermed ble et eget turneringsformat laget i stedet.

Klubben har møtt lag som Google (bestående av ansatte), Sky Sports (bestående av ansatte), Manchester Citys støtteapparat og et lag bestående av komikere. Ofte spilles kampene på store stadionanlegg i England. Tidligere Premier League-spillere som Graeme Le Saux, Ray Parlour og Paul Dickov har stått på motsatt banehalvdel.

Hashtag United slo også et lag bestående av folk som jobber med spillet Football Manager. Og belønningen? En plass i det prestisjefylte spillet for Hashtag United.

- Det at vi kommer til å bli en del av det nye Football Manager-spillet er utrolig, fordi vi vokste alle opp med det spillet, sier Owen til BBC.

Eget system

Klubbens ligasystem har likheter med det du finner i videospillet FIFA (FIFA Ultimate Team). Millioner av mennesker verden over konkurrerer mot hverandre i dataspill på nettet, som er en stor pengeindustri.

Hashtag United har laget sitt eget system der de møter diverse klubber som blir invitert til kamp (totalt ti kamper i hver divisjon). Dersom klubben skal rykke opp er de avhengig av en viss poengsum fra disse ti kampene (12 poeng i femtedivisjon). Dersom klubben gjør det dårlig og får en viss poengsum, rykker laget ned (6 poeng i fjerdedivisjon). Det er klubben selv som velger poengsummen for opp- og nedrykk.

Det er totalt fem divisjoner og Hashtag United startet i femtedivisjon. Etter hvert som klubben rykker opp en divisjon, må spillerne ta flere poeng for å rykke ytterligere opp. I teorien er klubben den eneste i divisjonen - det blir litt som å gå opp og ned i levler i et videospill.

- Tanken er at konkurransen blir tøffere når vi rykker opp. I tillegg er det belønninger og straff som du finner i videospill. Dersom vi rykker opp kan vi signere en ny spiller. Dersom vi rykker ned må vi kvitte oss med en, sier Owen.

Klubben spiller for øyeblikket i tredjedivisjon. Lagene de møter her er lag som har søkt om å få møte Hashtag United via Youtube. Men på kampene er det ikke mange tilskuere.

- Vi må holde tidspunktet for kampene våre hemmelig foreløpig. Hvis ikke er det en sjanse for at mange supportere vil dukke opp, og sannheten er at vi ikke har god nok sikkerhet til det for øyeblikket, sier Owen til The Telegraph.

Vil nå langt

Hashtag spilte blant annet mot ansatte i Vauxhall på selveste Wembley (her kan du se høydepunktene).

Spencer Owen har høye tanker om klubben, som han mener kan nå langt.

- Hvor langt kan dette gå? Jeg tror vi kan gå hele veien profesjonelt fotball. Hvorfor ikke? Vi har støtten. Det eneste er at dersom vi skal konkurrere på det nivået, så vil ikke jeg ha en sjanse til å komme med på laget, sier Owen.

Det er i dag 19 spillere i troppen til Hashtag United. Klubben har i tillegg en styrformann som har vært en stor investor i prosjektet. Han ønsker imidlertid å være anonym.

Kilder: BBC, The Telegraph og Wikipedia