KREVER OSLO-KONTROLL: Dersom Oslo skal få vinter-OL i 2022, krever Den internasjonale olympiske komité (IOK) full reklamekontroll i den norske hovedstaden. Her lanserer den norske IOK-medlemmet Gerhard Heiberg (t.h.) Norges søknad til 2022-lekene sammen med byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) og Oslo 2022-leder Eli Grimsby. Foto: Jon Eeg / NTB scanpix
KREVER OSLO-KONTROLL: Dersom Oslo skal få vinter-OL i 2022, krever Den internasjonale olympiske komité (IOK) full reklamekontroll i den norske hovedstaden. Her lanserer den norske IOK-medlemmet Gerhard Heiberg (t.h.) Norges søknad til 2022-lekene sammen med byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) og Oslo 2022-leder Eli Grimsby. Foto: Jon Eeg / NTB scanpixVis mer

IOKs reklamekrav: All makt i våre hender

Den internasjonale olympiske komité (IOK) vil kontrollere luftrommet over Oslo, fjerne gateselgere, og sikre reklameplasser over hele byen.

Dersom Oslo skal få vinter-OL i 2022 krever Den internasjonale olympiske komité (IOK) at gateselgere fjernes og at Oslo sikrer reklameplasser over hele byen til organisasjonens sponsorer.

- Det er klare regler knyttet til markedsprofilering under et OL. Utgangspunktet er at det skal være et rent bilde uten reklame på arenaer og medaljeseremonier, mens det bare skal være IOKs offisielle sponsorer i områdene rundt, sier Simen Olstad til Klassekampen.

Han er ansvarlig for OL-søknader til IOK og jobber tett opp mot kravene som stilles til et Oslo-OL.

IOK krever full kontroll over alt som skal foregår av markedsføring.

Dette innebærer blant annet kontroll over luftrommet over hovedstaden. IOK krever også eliminering av gatesalg.

Oslo kommune leverte OL-søknaden 14. mars i år, og til sommeren blir det klart hvilke byer som går videre til siste runde.

Til høsten skal Stortinget avgjøre om Oslo får en statsgaranti for å gå videre med sin søknad.

Først sommeren 2015 tar IOK den endelige avgjørelsen om hvor vinterlekene i 2022 skal arrangeres.

(NTB)

KOMMENTARFELTET DEBATTLEDES AV HALVOR ELVIK.