MANGLER MÅLVAKT:  Bedriftslaget til Ciber har så langt tvunget hverandre til å stå i mål. Nå vil de finne den rette kompetansen. Fra venstre: Pavlo Prykhodko, Jonas Brustad, Kim Skildheim, Henrik Gundersen, Rafa Sospedra, (bak fra venstre) Mathias Moen, Øyvind Volden, Trond Engell, Odd Martin Vassli. Foto: Ciber.
MANGLER MÅLVAKT: Bedriftslaget til Ciber har så langt tvunget hverandre til å stå i mål. Nå vil de finne den rette kompetansen. Fra venstre: Pavlo Prykhodko, Jonas Brustad, Kim Skildheim, Henrik Gundersen, Rafa Sospedra, (bak fra venstre) Mathias Moen, Øyvind Volden, Trond Engell, Odd Martin Vassli. Foto: Ciber.Vis mer

IT-selskap søker ansatt: - Er du vår nye fotballkeeper?

- Jeg har prøvd å presse HR-avdelingen til å skaffe keeper en stund

(Dagbladet): En noe utradisjonell stillingsannonse på Finn.no har mest sannsynlig fått flere til å trekke på smilebåndet denne uka. IT-selskapet Ciber har nemlig lyst ut en stilling med følgende overskrift: Er du vår nye fotballkeeper? 

Videre følger en beskrivelse av hva som kreves av den nye målvakten, som gjerne både bør ha pondus og utallige tilbakelagte timer med fotballtitting fra sofaen. Vedkommende må også ha et lidenskapelig forhold til Premier League, i tillegg til et brennende ønske om å holde buret reint.

Det er ikke før i bunnen av annonsen at de faglige kvalifikasjonene som trengs til den faktiske it-stillingen nevnes. 

Det er to av selskapets egne konsulenter som står bak den humoristiske teksten på Finn.no, og initiativtaker Øyvind Volden forteller at det hele bunner i et ønske om å slippe inn færre mål på bedriftslaget. 

- Jeg har prøvd å presse HR-avdelingen til å skaffe keeper en stund, men det har ikke nådd helt fram. Derfor skjønte jeg at vi måtte gå tøffere til verks, sier han til Dagbladet. 

God respons Laget spiller kamp annenhver uke og hittil har prestasjonsgraden vært varierende. Så langt har de måttet tvinge utespillere til å stå i mål, noe som ifølge Volden er hovedårsaken til at motstanderne får veldig mange nettkjenninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På spørsmål om hva som er viktigst: å få inn en keeper eller en som faktisk er kvalifisert til konsulentstillingen, svarer han følgende:

- Vi har blant annet fått inn en søknad fra en vaktmester som har stått i mål i sjette divisjon. Han var en av mine anbefalinger, men jeg tror HR-avdelingen har en litt annen tanke. Vi må nok få inn noen som kan jobbe også. Vi har jo kanskje ikke behov for vaktmestere, sier han.

Ansvarlig for stillingen, Nina Orucevic, forteller til Dagbladet at de har fått veldig god respons på annonsen, og at mange syns den er morsom. Hun sier bedriftsidretten er viktig for tilhørighet og trivsel på arbeidsplassen. 

- Mange av våre ansatte jobber som konsulenter på ulike prosjekter. Derfor blir bedriftsidretten et samlingspunkt som er viktig for det sosiale, forteller hun til Dagbladet.  

I tillegg til fotballaget, arrangerer bedriften også tennistreninger og mesterskap i mangekamp. Orucevic forteller at det ligger en klar strategi bak mobiliseringen av bedriftsidretten. 

- Fornøyde ansatte gir gode resultater. Det handler også om tilhørighet. Det påvirker prestasjonene, fordi man får lyst til å bidra, sier hun. 

Kan skyve relevante søkere bort Rekrutteringsekspert Guri Larsen forteller at hun fra tid til annen ser denne typen kreative og lekne annonser. Hun er usikker på om det er den mest hensiktsmessige måten å gå fram på i søken etter ny arbeidskraft. 

 SØKER IT-KEEPER:  IT-selskapet går utradisjonelt til verks for å finne den rette kandidaten til stillingen som IT-konsulent/målvakt. Foto: Finn.no
SØKER IT-KEEPER: IT-selskapet går utradisjonelt til verks for å finne den rette kandidaten til stillingen som IT-konsulent/målvakt. Foto: Finn.no Vis mer

- Det kan skyve en del kandidater bort fra stillingen. Man risikerer å få en hel haug med irrelevante søkere, forteller hun. 

Fra et rekrutteringsfaglig perspektiv vil hun ikke anbefale andre firmaer å gjøre det samme, men forteller at det også kan gi positive bidrag til å få personer til å søke. 

- Mange bransjer sliter med å få folk til å søke på stillinger, så det kan jo være med på å få flere til å søke. Denne typen annonser tiltrekker seg først og fremst de som liker det som er litt annerledes, og det lekne.  

Flom av søkere Hun tror bedrifter er bedre tjent med å gå mer spesifikt ut når de søker ny kompetanse. De ikke-faglige kvalifikasjonene bør etter hennes mening få en mer nedtonet rolle i annonseteksten. På denne måten får bedriften kombinert ønsket om å få inn både faglig kompetanse og fotballferdigheter.

Samtidig skaper overskriften nysgjerrighet og annonsen kan derfor tiltrekke seg mye oppmerksomhet. 

- Det er artig måte å gjøre det på, det gir jo en stoppeffekt. De som blar gjennom annonsene tenker 'jøss, så kult, det vil jeg prøve'. Det kan være et markedsmessig skup.

Larsen tror likevel ikke at vi kommer til å se nevneverdig mer av denne typen kreative stillingsutlysinger i framtida. 

- Fra et rekrutteringsfaglig perspektiv betyr det ofte mye mer jobb, og det er ikke sikkert at bedriften får tak i den kompetansen og de ferdighetene de er på utkikk etter, sier Larsen. 


 UTRADISJONELLE KRITERIER:  Selskapet legger lite vekt på det faglige i annonseteksten. Foto: Finn.no
UTRADISJONELLE KRITERIER: Selskapet legger lite vekt på det faglige i annonseteksten. Foto: Finn.no Vis mer