Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Ja til Hansa

BERGEN (Dagbladet): Brann-direktør Harry Herstad smilte fornøyd i går da han ble kjent med dommen fra Oslo byrett som gir norske bryggerier lov til å bruke firmalogoer som draktreklame. Det gir penger i Brann-kassa.

Sportsklubben Brann har samarbeidet med Hansa Bryggeri i Bergen i 70 år og hadde ikke det minste lyst til å gjøre slutt på det fordi Rusmiddeldirektoratet mente reklamen var i strid med alkoholloven. Bryggeriet i Bergen har vært en betydelig sponsor og er fremdeles en av de viktigste bidragsgiverne til klubbøkonomien.

- Vi reagerte på framgangsmåten til direktoratet da de forsøkte seg på myndighetsutøvelse utover det de har kompetanse for.

- Denne dommen sier også noe om at Norges Fotballforbund (NFF) bør se på det lovmessige grunnlaget før de legger føringer for klubbene i kommersielle saker, sier Harry Herstad.

NFF kritiserte Brann da klubben valgte å fortsette å bruke draktreklame for Hansa, i tillegg til å lage en helt ny tribunesving der Hansa-logen er lagt inn i setene.

Sammen med Aass Bryggeri og Norsk Bryggeri- og Mineralvannindustris Forening valgte Hansa Bryggeri å saksøke staten ved Sosial- og helsedepartementet med påstand om rett til å fortsette med draktreklame.

- Vi ønsker ikke å kjempe alkoholens sak, men Brann og Hansa er merkevarer som vi vil stå for, ikke bare av nostalgiske grunner, men også kommersielt, sier Herstad.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling