NORSK KULTUR:  Det er bra grunner for å åpne norsk skikultur slik at alle får sjansen til å være med. For å gjøre det er skidagen på skolene et fint tiltak.  FOTO: Espen Bratlie / Samfoto.
NORSK KULTUR: Det er bra grunner for å åpne norsk skikultur slik at alle får sjansen til å være med. For å gjøre det er skidagen på skolene et fint tiltak. FOTO: Espen Bratlie / Samfoto.Vis mer

Ja til skidag og 17.mai

Selvsagt skal skolen ta vare på felles norsk kultur.

NÅR vi nordmenn planlegger hva det er greit å ha med framover, skal vi være varsomme med det vi putter i den felles sekken. Ski; for eksempel. Hvorfor skal akkurat det være naturlig norsk for oss i framtida?

- Det er ikke skolens jobb å opprettholde skikulturen. Det er ingen grunn til at ski skal ha en priviligert posisjon i skolen, skrev idrettssosiolog Arve Hjelseth forleden i Dagbladet, og minnet om at det er andre aktiviteter som er minst like sunne. Det har han opplagt rett i.

Derfor vil Hjelseth også avvikle skidagen i skolen. Det er ikke like opplagt. Tvert imot ganske korttenkt dersom vi vil bruke lek og idrett til å holde oss i ok form.

FOR du fremmer sjelden fysisk aktivitet i skolen ved å sette ulike leker opp mot hverandre. Unger trenger en daglig gymtime med mye bevegelse for å skaffe seg overskudd til resten av skoletimene, pluss alle de idretts -og skidagene det er mulig å putte inn i et skoleår.

NOEN MÅ LÆRE BORT :  Skiglede går i arv. Da gjelder det å være så raus å gi flest mulig sjansen.
NOEN MÅ LÆRE BORT : Skiglede går i arv. Da gjelder det å være så raus å gi flest mulig sjansen. Vis mer

Utfordringen for barn og unge er ikke at det er for mye bevegelse i løpet av skoletida. Det er mangelen på daglige fysiske utfordringer gjennom oppveksten.

Derfor trodde jeg vel egentlig at vi holdt oss med idrettssosiologer og andre fagfolk for å forstå litt mer av slike utfordringer. For eksempel hvordan vi kan bruke naturen i nærområdet til å leke fram bedre helse.

Å VOKSE opp i Norge betyr jo i beste fall å vokse opp i snø. Slik blir snølek naturlig for oss også i framtida. I hvert fall om vi tar bedre vare på klimaet.

Da kan vi ake, bakse og bygge snøhuler der vi bor, men også stå på ski. Det siste er faktisk den vanligste fysiske aktiviteten for unger i vinterhalvåret. Over 80 prosent av barna går på ski. Det skaper i seg selv en sterk felleskultur, men det er sjeldent noe som blir sterkere ved å bruke tvang.

TIDLIG KRØKES:  Sjansene til å få lære å gå på ski er svært ulike. Det er denne forskjellen vi må prøve å jevne ut gjennom en skole som sikrer felles norsk kultur. FOTO: Benjamin A. Ward / Dagbladet.
TIDLIG KRØKES: Sjansene til å få lære å gå på ski er svært ulike. Det er denne forskjellen vi må prøve å jevne ut gjennom en skole som sikrer felles norsk kultur. FOTO: Benjamin A. Ward / Dagbladet. Vis mer

SPØRSMÅLET til idrettssosiologen som vil stoppe den norske skidagen, blir da hvem som egentlig tvinger. Er det de raskt økende minoritetskulturene helt uten egen skihistorie? Er det dårlig økonomi i et stadig mer klassedelt norsk samfunn der noen idretter forblir blendahvite? Eller er det mamma og pappa sine egne vonde minner fra bakglatte skiturer?

Alt er forstålig nok, men likevel en stusslig begrunnelse for å frata ungene muligheten til å prøve den felles norske skikulturen. Skolens skidag er en slik sjanse; for mange til og med den enkleste å bli med på. Som regel er denne dagen både variert og leken nok til at den blir en fin opplevelse uansett skibakgrunn.

Slik er det mulig å åpne opp den tradisjonelle norske skikulturen, bedre integreringen og gjøre den dominerende vinteraktiviteten vår litt mindre ekskluderende.

DESSUTEN er skidagen typisk norsk. Snø og ski er våre nasjonale rammer. Det preger oss som fellesskap.

VINTERHVERDAG:  Mer enn 80 prosent av alle unger bruker ski. FOTO: Ole C. H. Thomassen / Dagbladet.
VINTERHVERDAG: Mer enn 80 prosent av alle unger bruker ski. FOTO: Ole C. H. Thomassen / Dagbladet. Vis mer

Denne tradisjonen gjør at opp mot to tredjedel av befolkningen bruker skiene om vinteren. I forhold til svært varierende snøforhold er det egentlig forbløffende liten forskjell på skigleden i de ulike distriktene selv om det er minst skibruk i distriktene mot sjøen i sørvest. Der er det 46 prosent som er på ski, mens det i Trøndelag, Møre og Romsdal, Nord-Norge og i Oslo er rundt 60 prosent.

Gjennomgående har det vært stigning i skibruken de siste årene. Det speiler også seertallene på TVen og lesertallene til nettavisene. I begge mediene er fortellingene om de som konkurrerer på ski det mest populære stoffet. Ja mer enn det; i utlandet er historien om Norge nettopp fortellingen om vinterfolket som går på ski.

SÅNN forblir dette selve fortellingen om det å være norsk, uansett om du selv kjenner deg igjen i den. Det er her skolen kommer inn. Vi vil at den skal være en plass der ungene våre lærer mer både om seg selv og samfunnet rundt. Det gir lærdom om ulike måter å leve et norsk liv på, samt forståelse for det vi har sammen som nasjon. Derfor går jeg gjerne en tur i skogen på 17.mai, men sier likevel fortsatt et tydelig ja til barnetog.

Og ja til skolens skidag.

VÅR LEK:  Ingen ting er mer populært på TV eller i nettavisene enn fortellinger om ski. FOTO: Morten Holm / Scanpix.
VÅR LEK: Ingen ting er mer populært på TV eller i nettavisene enn fortellinger om ski. FOTO: Morten Holm / Scanpix. Vis mer