Jakter på norske båttalenter

ARENDAL (Dagbladet): Er du god til å kjøre båt? Da er det kanskje nettopp deg Bjørn Rune Gjelsten (45) søker til å overta som pilot i Spirit of Norway når han i løpet av to til fem år sjøl velger å legge opp i båtsportens ultimate fartsgren.

Den styrtrike finansmannen har nemlig ingen planer om å legge vekk sin store lidenskap etter at hans egen sportskarriere er over.

Derfor er båtsirkusets i øyeblikket største kjendis allerede på utkikk etter talentfulle båtførere som kan videreføre båtsatsingen under Gjelstens ledelse.

Men en forretningsmannen, og en av båtsportens absolutt beste piloter har naturligvis også et økonomisk motiv for å styre Spirit of Norway langt inn i framtiden: Penger.

Merkenavn

- Vi ser at Spirit of Norway langt på vei er i ferd med å bli et kjent merkenavn. Blant annet omsettes det tekstiler for titalls millioner kroner. I tillegg har vi utviklet et godt samarbeid med en del sponsorer, sier Bjørn Rune Gjelsten til Dagbladet.

Med jevne mellomrom blir Gjelsten kontaktet av unge, lovende båtførere som tilbyr seg å gå i skole og kjøre for Gjelsten.

- Det er et langt steg fra de mindre klassene og over i klasse 1. Men alle må jo starte et sted. Tanken er at de vi er interessert i kan være med teamet vårt og lære seg gamet sakte men sikkert, sier Gjelsten.

- Er dere spesielt ute etter nordmenn?

- Vi håper iallfall at det er mulig å finne norske talenter. Vi er såpass store patrioter at med unntak av min co-pilot Steve Curtis er hele teamet norsk.

To båter

Trolig velger Gjelsten også å øke fra dagens ene båt til to - slik Victory-teamet fra Dubai har.

- Det er absolutt en mulighet, ja, bekrefter Gjelsten.

Ved å rekruttere talentfulle båtførere - uten hensyn til hvor tjukk lommebok de har - ønsker Gjelsten også en gang for alle å vise at det ikke først og fremst er hvor mange millioner du har i banken som avgjør hvor god du blir.

30 prosent billigere

- Regelendringene fra 2003 - med blant annet mindre motorer - vil medføre en kostnadsreduksjon på rundt 30 prosent. Det vil gjøre det enklere for talentene å slippe til, fordi det med edruelige budsjetter og gode sponsorkontrakter vil være mulig å konkurrere uten at det koster penger, sier Gjelsten.

- Slik sett har vi på en måte kommet lenger enn formel 1 - hvor førerne i de mindre teamene må kjøpe seg plass som sjåfører.

Men aller først ønsker Gjelsten altså å vinne mer sjøl.

PS: Verdensmesteren fra 1998 har totalt sju enkeltseirer i VM - og håper at den åttende kommer i Arendal i dag.

FANS: Autografjegere og mulige båttalenter - fikk god service av Bjørn Rune Gjelsten.