Jakter på storm og isfjell

Knut Frostad klar for Volvo Ocean Race.

VIGO, SPANIA (Dagbladet.no): Knut Frostad (38) gleder seg til han skal ombord på «Brasil 1» og være med i verdens tøffeste regatta jorda rundt. Han vil ha storm, isfjell og ekstreme bølger.

Og nå skal han redde seilkameratene med lange underbukser.

Lengre, lettere og raskere enn noen gang. Slik er regattamaskinene i jorda rundt-seilasen Volvo Ocean Race (VOR), som allerede har unnagjort de første stormene på førsteetappen mellom Spania og Sør-Afrika med store ødeleggelser for to av favorittene.

Amerikanske «Pirates of the Caribbean» og spanske «Movistar» har søkt nødhavn og må bruke lastebåt for å rekke andreetappen i Cape Town.


- Det har vært en helt vill start der både båter og mannskap har fått rikelig med juling. Trolig blir det enda verre etterhvert, sier Knut Frostad, som skal delta i VOR for fjerde gang.

På den brasilianske båten «Brasil 1» blir han vaktsjef og rormann på tre etapper av den 31250 nautisk mil lange regattaen. Knut takket ja til de tre verste etappene: Cape Town - Melbourne, Melbourne - Wellington og Wellington - Rio de Janeiro.

Han mønstrer på i Sør-Afrika rundt juletider og hopper av i Rio i mars.

Gir bort undertøy
- Da vil jeg hjem for å fortsette jobben med et norsk seilteam rundt trimaranen Academy. Ny båt er kommet fra Frankrike og er klar til våren, sier Knut som kanskje får med seg Espen Guttormsen på ishavsetappene dersom noen på Brasil-laget hopper av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TØFF TUR VENTER: Knut Frostad er klar for å seile de tøffeste etappene i verdens hardeste jorda-rundt-regatta. Men Frostad vil bare være med på de hardeste etappene. Foto: ODD ROAR LANGE, DAGBLADET
TØFF TUR VENTER: Knut Frostad er klar for å seile de tøffeste etappene i verdens hardeste jorda-rundt-regatta. Men Frostad vil bare være med på de hardeste etappene. Foto: ODD ROAR LANGE, DAGBLADET Vis mer

- Jeg håper på etappene i Sørishavet eller turen over atlanterhavet, sier Guttormsen. Også Christian Løken på den svenske båten «Ericsson» kan få muligheten i løpet av de ni etappene.

Brasilianerne ombord gruer seg til kulden, sier en for anledningen shortskledd Frostad, som har fylt opp bagen med norsk vinterundertøy - nok til hele mannskapet.

- De hadde glemt å ordne seg langunderbukser og -trøyer.

Antarktiske stormer, synlige og «usynlige» isfjell og 15-25 meter høye bølger venter i Sørishavet.

- Sør-Amerikanerne ombord kommer til å få kuldesjokk, sier Knut, som allikevel tror det er språkproblemer som blir den største utfordringen for «Brasil 1». Han sier seg godt fornøyd dersom båten kommer blant de tre beste i det som kalles «verdens hardeste regatta».

Hva med Norge?

- Kan det bli aktuelt med en ny norsk VOR-båt?

- Dagens prisnivå er for høyt. «Brasil 1» har det klart laveste budsjettet på drøyt 100 millioner kroner, flere av konkurrentene bruker det dobbelte. For å få med flere båter bør båtlengden reduseres fra 70 til 60 fot, mannskapet reduseres fra ti til seks og alle båtene bør være helt like.

Da blir prislappen overkommelig og vi kan få med en norsk båt igjen, forklarer Frostad.

Den brasilianske staten betaler «Brasil 1» for å skaffe PR og flere turister til landet.

- En idè for Norge også, mener Knut Frostad. Han tilbringer jula ombord i «Brasil 1» i romjula, klar for verdens tøffeste havseilas.

Bør Norge ha med en båt i neste Volvo Ocean Race? Si din mening!

VIKING-SEILERE: Christian Løken (t.v.) fra Ericsson Racing Team og Knut Frostad fra Brasil 1 er to av nordmennene som kan få sjansen i Volvo Ocean Race.