AVVISER URENT SPILL: Japans OL-sjef hevdet fredag at det suspekte beløpet som ble overført var fullstendig legitimt.

- Det var snakk om betaling for helt ordinære konsulenttjenester, sa Tsunekazu Takeda, tidligere sjef for Tokyos søkerkomité. Foto: NTB Scanipx/AFP / SONNY TUMBELAKA
AVVISER URENT SPILL: Japans OL-sjef hevdet fredag at det suspekte beløpet som ble overført var fullstendig legitimt. - Det var snakk om betaling for helt ordinære konsulenttjenester, sa Tsunekazu Takeda, tidligere sjef for Tokyos søkerkomité. Foto: NTB Scanipx/AFP / SONNY TUMBELAKAVis mer

Japan: - Det var snakk om betaling for konsulenttjenester

Vil til bunns i mistanke om OL-korrupsjon.

Den japanske regjeringen engasjerer seg direkte i hva som skjedde da Tokyo ble tildelt sommer-OL for 2020.

Franske etterforskere har funnet en mistenkelig millionoverførsel som kan peke i retning av at ikke alt gikk rent for seg da byen ble tildelt lekene.

- Vi ønsker å komme til bunns i hva som er fakta i denne saken, sier talsmann Yoshihide Suga for Japans regjering.

Kilder tett på de franske etterforskerne fortalte nyhetsbyrået AFP torsdag at det er blitt foretatt en suspekt pengeoverføring til Papa Massata Diack, som er sønn av den korrupsjonssiktede ekspresidenten Lamine Diack i det internasjonale friidrettsforbundet (IAAF).

Store beløp I to omganger skal det være overført beløp tilsvarende rundt 13 millioner kroner til et foretak som er eid av Papa Massata Diack.

Japansk OL-komité har avvist at det har skjedd noe muffens, men saken er uansett havnet på aller øverste politiske nivå i landet.

Det var i 2013 at Tokyo ble valgt til OL-arrangør i kamp med kandidatene Istanbul og Madrid.

Legitimt Japans OL-sjef hevdet fredag at beløpet som ble overført var fullstendig legitimt.

- Det var snakk om betaling for helt ordinære konsulenttjenester, sa Tsunekazu Takeda, tidligere sjef for Tokyos søkerkomité.

Tokyo-OL har vært i hardt vær gjentatte ganger. Byggeplanene for OL-stadion er blant annet endret en rekke ganger fordi de opprinnelige planene ble for dyre, og logoen måtte endres på grunn av beskyldninger om plagiat.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram
Lik Dagbladet Sport på Facebook