- Jeg behøver tid til å tenke

Petter Solberg i uvisse etter Subaru-nedleggelse.

(Dagbladet.no): Petter Solberg har gått i tenkeboksen etter at han mottok de nedslående nyhetene om at arbeidsgiveren hans gjennom åtte år, Subaru World Rally Team, i dag ble historie under en pressekonferanse i Tokyo.

- Jeg ble informert om dette tidligere i dag, og behøver tid til å tenke igjennom dette før jeg uttaler meg offentlig. Jeg skjønner at både supportere og presse ønsker svar på sine spørsmål nå, men ber om at dere gir meg tid til i morgen, sier Petter Solberg til sin egen hjemmeside i ettermiddag.

- Slutt på millionfest

Racerfører, journalist og motorsportkommentator Atle Gulbrandsen medgir at han er usikker på hva Solberg nå kommer til å gjøre.

- Det er det som er millionkronersspørsmålet. Han har flere muligheter og har kontrakt ut 2009, men jeg tror uansett han kan vinke farvel til millionlønnen han har hatt til nå. Det er nok slutt på den tiden da han kunne tjene 40 millioner kroner i året, sier Gulbrandsen til Dagbladet.no.

Ettersom de to fabrikkslagene Ford og Citroën allerede har meldt på sine førere foran neste sesong, har fristen for å forhandle om et fabrikkssete løpt ut. Skal Solberg satse på rally-vm i 2009, blir det enten som fører i et eget team eller hos et allerede eksisterende privatteam.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ingen langsiktig løsning

Det er ingen gangbar løsning på sikt, mener Gulbrandsen, som heller ikke tror Solberg ser det slik.

SLUTT PÅ EVENTYRET: Petter Solberg har fått muligheten til å bryne seg på noen av de vanskeligste veiene i verden i vanvittige hastigheter på Subarus regning. Nå er det slutt på eventyret for denne gang. Foto: Reuters/Scanpix
SLUTT PÅ EVENTYRET: Petter Solberg har fått muligheten til å bryne seg på noen av de vanskeligste veiene i verden i vanvittige hastigheter på Subarus regning. Nå er det slutt på eventyret for denne gang. Foto: Reuters/Scanpix Vis mer

- Han kan betale for privatsatsing neste år og se på det som en ettårsinvestering. Jeg tror uansett ikke Petter vil være villig til å ende opp med å betale selv i flere år framover. Da hjelper ikke hvor rik du er for pengene vil forsvinne raskt.

Femdobbelt verdensmester Sebastien Loeb ble verdensmester som privatfører i 2006 da Citroën tok et hvileår for å utvikle den nåværende løpsbilen Citroën C4 WRC, men det var med uforminsket satsing sammenlignet med i fabrikkslaget.

Derfor mener Gulbrandsen at Petter Solberg ikke vil være i stand til å henge med i toppen av rally-vm uten det store apparatet han har hatt rundt seg inntil nå.

- Jeg tror ikke det er mulig å være konkurransedyktig om Ford og Citroën satser som før, understreker Gulbrandsen.

Åpning i 2010?

En total revisjon av det tekniske regelverket i rally-vm med virkning fra 2010-sesongen gir imidlertid håp om at det vil være mulig å komme tilbake og kunne konkurrere på likere vilkår.

Selv om Gulbrandsen er usikker på Solbergs markedsverdi etter lengre tids seierstørke, er han ganske sikker på at tilbudene vil komme med flere bilprodusenter som Fiat, Peugot og Volkswagen i gang med å utvikle biltyper tilpasset det nye regelverket.

- Han står nok å lista over førere som får betalt for et sete, og kommer sikkert til å få tilbud, sier Gulbrandsen.

- Jeg behøver tid til å tenke

- Et sjokk

Også i det offisielle Bilsport-Norge mottar nyheten om Subarus farvel med WRC-sirkuset med sjokk og overraskelse. Petter Solbergs plutselige arbeidsledighet var ikke akkurat det man trengte snaut to måneder før VM-runden i Norge.

- Det kommer som et sjokk og veldig overraskende på alle. Det er trist å miste en utøver som har vært i verdenstoppen siden siden han vant rally-vm i 2003. Jeg er spent på hva som skjer videre nå, medgir generalsekretær Arild Antonsen i Norges Bilsportforbund overfor Dagbladet.no.

Generalsekretæren er imidlertid ikke bekymret for konsekvensene for eget forbund etter det nedslående budskapet fra Japan. 

- For vår virksomhet kommer det nok ikke å få så stor betydning. 99 prosent av våre 7000 medlemmer driver med motorsport som en hyggelig hobby, påpeker Antonsen.

- Særdeles viktig for interessen

Uansett hva som skulle skje med Solbergs langsiktige rally-fremtid, understreker generalsekretæren viktigheten av å få i stand brødreduellen mellom Petter og Henning i på snødekte veier i Mjøsdistriktet mellom 12. og 15. februar.

- Det er særdeles viktig for interessen rundt Rally Norway, og jeg håper selvfølgelig at Petter finner en løsning både for rally-vm generelt og Rally Norway spesielt, understreker Antonsen.

- Hjertelig velkommen

Gulbrandsen mener det er alle muligheter for at Petter Solberg skal kunne stille til start, men at de nødvendige forutsetningene må være til stede.

- Jeg er sikker på at det er sponsorer der ute som er villige til å betale slik at han får kjøre på hjemmebane i Rally Norway, men både bil og forberedelser må klaffe om Petter skal gjøre det, sier Gulbrandsen.

Rally Norway understreker at Solbergs deltagelse ikke vil få følger for arrangementet

- Vi følger tids- og aktivitetsplanen for forberedelsene fram mot løpsstarten. Parallelt med det starter vi et arbeid for å utrede konsekvensene av den nye situasjonen, sier rallysjef Even Wiger.

Samtidig ønsker han selvfølgelig «Spydebergekspressen» hjertelig velkommen til start.

- Det fins både biler og materiell til Petter Solberg. Han er selvfølgelig hjertelig velkommen til Rally Norway i hvilken som helst bil, og vi ser ikke bort fra at han stiller, sier rallysjef Even Wiger.

USIKKER: Motorsportorakel Atle Gulbrandsen er usikker på hva Petter Solberg nå kommer til å gjøre med rallykarrieren videre.
BETENKT: Petter Solberg sier han trenger tid til å tenke igjennom dagens budskap.