TØFFE FORHOLD: Varmen i Pyeongchang skaper problemer for Birgit Skarstein. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / Bildbyrån
TØFFE FORHOLD: Varmen i Pyeongchang skaper problemer for Birgit Skarstein. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / BildbyrånVis mer

Birgit Skarstein brøt på 12 km etter fall

- Jeg burde ha kost mye mer med snøskavl før jeg kom hit

To dager på rad har Birgit Skarstein (29) gått på snørra etter sammenstøt med snøskavl.

PYEONGCHANG (Dagbladet): - Mitt forhold til snøskavl … Jeg burde ha kost mye mer med snøskavl før jeg kom hit, ler Skarstein.

To dager på rad har det norske medaljehåpet trynet på langrennsstadion i Pyeongchang etter å ha truffet på snøskavl under utforkjøring.

I går gjorde hun det på trening da hun måtte svinge unna for å ikke treffe en annen utøver. I dag under 12 km - hennes første konkurranse i Paralympics.

Har forholdene svekket dine medaljesjanser framover?

- Jeg ser at føreforholdet ikke gagner meg, men det har jeg visst hele tida. Hva skal du gjøre med det? Ikke gi opp! Jeg må bare stramme til på alle detaljer som jeg kan, sier Skarstein.

Vanskelig føre

Varmegradene har steget betraktelig i Pyeongchang siden OL.

Skiløperne i Paralympics har derfor måttet bryne seg på skikkelig sørpeføre.

Det har også dannet seg snøskavl i løypa, noe som har skapt store utfordringer for Skarstein.

- Jeg traff en skavl og hoppet i været. Så landet jeg på den ene skia. Jeg spratt fort opp igjen, men da hadde skia fått en trøkk, forteller Skarstein om uhellet som oppsto midtveis under gårsdagens løp.

Sammenstøtet med bakken gjorde at bindingen foran på skia festet seg med bakfestet.

- Da jeg så at den ene skia var femten centimeter foran det andre, tenkte jeg: «Sånn skal det ikke være», ler 29-åringen.

Saken fortsetter under videoen.

SUPERHELTENE: Vi har møtt noen av de virkelige superheltene. Video/redigering: Siv Johanne Seglem Vis mer

Brøt

Skarstein lå derimot et stykke bak konkurrentene før uhellet. Dermed valgte hun å bryte da skia ikke lot seg fikse umiddelbart.

- Jeg så at jeg ikke kjempet om pallen. Det hadde vært verre hvis jeg hadde gjort det. Da hadde det vært litt mer stress. Samtidig er det krevende. Jeg føler jeg går bra, kjører hardt, men det er himla løst, forteller hun.

Trønderen var i godt humør etter konkurransen, men forholdene skaper bekymring før hennes to resterende renn.

- Min styrke er utforkjøringene. Det er der jeg bruker å hente tid, men så taper jeg tid i oppoverbakkene. Det jeg ser her er at jeg får for lite fart i utforkjøringene. Det er så vått og skavlete at det er vanskelig å hente fart i utforkjøringene, forklarer Skarstein.

- Som å gå på ski med stylter

Forholdene i løypa koster også krefter for Skarstein, som er blant de tyngre utøverne.

- Jeg må også bruke mye tid og energi på å styre. Fordi det er så mye skavler, er du nødt til å snike deg imellom dem, forklarer hun.

Hun tror også at konkurrentene uten lammelser er bedre rustet til å takle snøskavlene.

- Det vi ser er at de med høyest skade, har mest problemer. De med lavest skade, de bruker jo hofta. De kjenner underlaget, for de kjenner jo det som kommer under dem, sier Skarstein, og utdyper:

- For meg er det litt som å gå på ski med stylter. Jeg har noe mellom meg og skia. Jeg kjenner ikke beina mine, så jeg må se fordi jeg ikke får feedback direkte fra underlaget.

Må bruke synet

Skarstein, som er lam, må altså bruke synet for å se innkommende snøskavl i løypa

- Jeg klarer ikke å lese underlaget gjennom å kjenne det. Jeg må se det. Jeg må forutse det som kommer og styre unna i forkant, og da er det vanskelig å hente seg inn når det først går galt, sier hun.

29-åringen er likevel optimistisk før onsdagens klassisk sprint og lørdagens 5 km.

- Jeg har færre strenger å spille på. Jeg må styre med skuldrene - ikke beina. Det man typisk ser er at de med høyere skade, sliter mer på slikt føre. Det ser man også på resultatlista for så vidt. Men alt er mulig. Man må bare jobbe med det man har.

Amerikanske Kendall Gretsch vant søndagens 12 km, mens tyske Andrea Eksau tok sølv. Oksana Masters fra USA ble nummer tre.