- Jeg er klar for juling

NAIROBI (Dagbladet): Petter Solberg begynner i dag på verdens tøffeste rally, og Spydeberg-gutten er forberedt på tre dager med juling.

- Kroppen får mye juling. Det er bare å se på bilen etter hver fartsprøve, så skjønner man hvor hardt dette løpet er, sier Petter Solberg til Dagbladet dagen før manndomsprøven starter.

109 mil

Bilen hans må nemlig gjennom kraftig restitusjon, reparasjon og utskiftninger hver gang Petter har gjennomført en fartsetappe.

Og dem er det tolv av i løpet av helgen.

Totalt skal Petter kjøre 109 mil på tre dager. I og for seg ingen prestasjon. Men de drøye 100 milene kjøres i ørkenlandskap - en drøy times kjøring fra Nairobi. Og der kjøres det ikke på asfalt.

- Løypene er helt jævlige. Mange steder er det ikke veier engang, bare sand og grus. Det er vanskelig å forklare hvilke påkjenninger dette er for kroppen, sier rallyføreren.

Men det er ikke bare dårlige og manglende veier som gjør Safari Rally til verdens hardeste rallyutfordring. Varmen gjør sitt til at det koker inne i bilen. 70 grader er ingen uvanlig temperatur.

Dessuten skjer det stadig at unger legger stein og busker i veiene under Safari Rally. Det er en ubehagelig overraskelse og kan medføre problemer.

- Punktering er vår verste fiende her nede. Det skjer fort, og vi taper halvannet minutt på å skifte dekk, forklarer Petter.

Store forskjeller

Eneste trøst er at tidstap på grunn av punktering ikke nødvendigvis betyr så mye for sammenlagtplasseringen. I dette rallyet blir det ofte store tidsforskjeller. Det er mulig å kjøre inn mye tid på bare en fartsetappe.

Et annet problem er ville dyr, som dette rallyet er kjent for å by på. Petter risikerer å havne inni flokker med gnu, sjiraffer eller sebraer hele tida.

Derfor kjører følgehelikopteret til Subaru alltid noen hundre meter foran Petter og gir ham beskjed over interkom om ville dyr i løypa. Dessuten prøver piloten å skremme dyrene vekk fra rallyløypa.

På grunn av de ekstreme forholdene og de mange potensielle fellene og farene i løypa, er sjansene for å ikke komme til mål større i Kenya enn i noen av de 13 andre VM-rundene i rally.

Korte pauser

- Du får aldri kjørt ett hundre prosent her nede, sier han til Dagbladet.

Han skal igjennom tolv ulike fartsprøver. Målet er å kjøre raskest sammenlagt. De lengste fartsprøvene er på elleve mil. Det er tre ganger så langt i forhold til hva som er vanlig i de andre VM-rundene i rally. De korteste prøvene er åtte mil.

Mellom hver etappe får Petter 20 minutters pause mens mekanikerne går over bilen hans.

- På noen av etappene kjører vi 70 kilometer i over 220 km/t. Det er veldig fort på disse veiene, sier Petter.

De 49 bilene i VM-sirkuset starter grytidlig hver dag. I dag var de i gang klokka seks, mens etappene starter klokka 04.45 lørdag og søndag. Da må Petter krype ut av dyna klokka tre.

- Jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå. Dette løpet blir ikke noe kos, men beinhard jobbing, smiler Petter Solberg.

JULING: Petter Solberg (innfelt till høyre) gruer seg til å få juling i løypene i Kenya. Men han er en av favorittene og ser fram til starten i dag.