- Jeg er livredd vann

Og vann blir det nok av for Pål Anders Ullevålseter i Argentina og Chile. Det er adresse for Dakar-rallyet i år.

Pål Anders Ullevålseter har forberedt seg godt til starten på Dakar-rallyet, som denne gangen er flyttet til Argentina og Chile. På torsdagens pressemøte danset han tango.Før dagens danseoppvisning på Ullevålseter, hadde motorsyklisten tatt dansetimer for å lære tango. 

Partner for anledningen var Gyda Thorsen, kjent fra «Skal vi danse». Ullevålseter gikk for to år siden til topps i TV 2-programmet «Isdans».

Sykkelen dro i forveien

Motorsykkelen og utstyret er for lengst sendt til Argentina. Føreren selv har brukt skiene for å trene til Dakar-rallyet.

Allerede 27. november ble utstyret sendt fra Le Mans i Frankrike. 3. januar starter Dakar-rallyet i Buenos Aires.

- Etter at jeg sendte utstyret av gårde, har jeg fått finpusset formen, sier han.

Motorsyklisten bor på Ullevålseter i Nordmarka, og skiløypene ligger rett utenfor døren.

- Nå finnes det ingen unnskyldning for at jeg ikke skal være godt nok trent, sier Ullevålseter til NTB.

DANSER VIDERE: Pål Anders Ullevålseter og Gyda Thorsen danset tango for å viste at han er forberedt på årets Dakar-rally, som for anledningen går i Argentina og Chile. Foto: BERIT ROALD/SCANPIX
DANSER VIDERE: Pål Anders Ullevålseter og Gyda Thorsen danset tango for å viste at han er forberedt på årets Dakar-rally, som for anledningen går i Argentina og Chile. Foto: BERIT ROALD/SCANPIX Vis mer

Dakar-rallyet forbindes gjerne med sand, sand, og mer sand. I januar venter også helt nye utfordringer for Pål Anders Ullevålseter (40).

Rallyet er flyttet fra Afrika til Sør-Amerika etter at årets løp ble avlyst på grunn av terrorfrykt.

- Jeg er livredd vann

I to uker i januar skal Ullevålseter forsere seg gjennom ørken, fjell, stepper og elver i Argentina og Chile. Spesielt kryssingen av de mange elvene i Chile kan ødelegge nordmannens drøm om en pallplassering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er livredd vann, og sykkelen liker det heller ikke. Hvis sykkelen drar inn vann, får du problemer, sier Ullevålseter til NTB.

I en VM-runde i Chile i fjor holdt det på å gå galt. Da fikk Ullevålseter hele sykkelen under vann etter et uhell.

- Da trodde jeg at jeg var ferdig. Sykkelen hadde fått vann i sylinderne og forgasseren. Jeg måtte snu sykkelen på hodet og brukte en time før jeg fikk kjørt videre.

Slike uhell kan fort bety slutten på rallyet for Ullevålseter.

- Jeg er livredd vann

- Det er en ny utfordring, men jeg er ikke alene om det. Vi som pleier å ligge blant de ti første, blir forsøkskaniner som må ta kjappe avgjørelser. Mange drar på over elvene, men jeg synes det alltid er lurt å slippe en annen fører over først.

Ekstremt

Det 30. Dakar-rallyet kjøres gjennom Argentina og Chile, og det er første gang ørkenrallyet går i Sør-Amerika.

I løpet av 14 etapper skal Ullevålseter gjennom steppene i Patagonia, Atacama-ørkenen og passere deler av Andesfjellene. I fjellene kjører de i over 2500 meters høyde, og store snømengder kan stoppe førerne.

- I fjor måtte jeg haike med en lastebil, og hele etappen ble kansellert fordi ingen kom seg gjennom, sier Ullevålseter.

Totalt er rallyet på 9500 km, med 5650 km som spesialetapper.

Ifølge den norske favoritten blir det «kaldt, varmt og vått», og de varierende forholdene i Sør-Amerika kan gjøre Dakar-rallyet enda mer ekstremt enn tidligere.

- Det ser ut som om det blir lange dager, og da vil det nok bli mer ekstremt. Men de er nødt til å lage det skikkelig tøft, mener han.

- Du gir aldri opp, men går inn i en slags transe i tre uker.

40 år

Tidligere i desember fylte Ullevålseter 40 år, men han skal ikke slutte med sine ørkeneventyr med det første. Når han stiller til start i Dakar-rallyet for sjuende gang, er også erfaringen god å ha.

- Jeg kan holde på til jeg er nærmere 50. Jo eldre jeg er, jo mer erfaring har jeg. Vi ser risiko i alt vi gjør, og det er ofte de små tingene som feller deg, sier Ullevålseter til NTB.

De små marginene gjør at sikkerheten alltid er høyt prioritert hos nordmannen. I månedene før rallyet brukes det mye tid på forberedelser.

- Vi legger ned mye jobb i detaljer. Når du står opp mellom klokken 3 og 5, og skal kjøre i over 100 km/t, må klær og utstyr være i orden for å takle det, mener Ullevålseter.

Dakar-rallyet starter i Buenos Aires 3. januar. Målgang er i den argentinske hovedstaden to uker senere.

(NTB)