- Jeg har skjult makt

VOLDSLØKKA: - Spillerne er ikke like lojale til landslaget lenger. Nå møter de mer av plikt, som om de skulle være invitert til en konfirmasjon i slekta, sier sponsorsjef Jacob Lund i DNB. Sterke ord fra mannen som representerer Norges mektigste fotball-sponsor.

Vi er på Voldsløkka. Landslaget er et kvarter inn i treningen. Jakob Lund er i ferd med å posere for Dagbladets fotograf nede ved sidelinja. Nils Johan Semb får øye på den populære sponsorsjefen, reagerer spontant, og løper umiddelbart bort for å hilse på ham. Gutta blir overlatt til seg selv.

- Hyggelig gest av Semb, det, smiler Lund lurt.

Penger gir makt

Som representant for Fotballforbundets generalsponsor, er Jacob Lund en betydelig skikkelse i kulissene bak landslaget. Når Norge spiller hjemme, besøker trenere og spillere DNB/Postbankens kunder i VIP-losjen på Ullevaal stadion før og etter kampen. Lund er barndomsvenn av fotballpresident Per Ravn Omdal og bevisst sin innflytelse.

- Kall meg gjerne en lobbyist. Jeg har en god dialog med alle i ledelsen i NFF. På den måten kan man si at jeg har skjult makt, sier han.

- Makten ligger i det budsjettet jeg sitter på. Men det er selvfølgelig aldri slik at jeg blander meg inn i treninger og laguttak.

Han er likevel ikke redd for å mene noe om gutta han sponser. Postbankens utvvalgte menn er Steffen Iversen og John Carew.

- Flotte gutter, begge to. Vi er veldig fornøyde.

Men sponsorsjefen ser det som problematisk at landslaget ikke er det samme utstillingsvinduet for norske fotballspillere som det var på nittitallet.

- Den gang kom agentene til landslaget for å plukke deg opp. Slik er det ikke lenger. Nå er det nesten like mange agenter som det er spillere, sier Jacob Lund, som beskriver en lojalitetssvikt.

- Spillernes lojalitet ligger ikke først og fremst hos landslaget, men hos klubblagene. Slik jeg ser det, ville det være rart om denne lojalitetsforskyvningen ikke setter seg i hodene på folk.

Viser makt

Men Lund utøver sin makt når han føler det er på sin plass. Som under striden om markedsavtalen mellom landslagsspillerne og NFF i fjor vinter. Partene sto steilt mot hverandre fordi spillerne krevde retten til eget navn, bilde og signatur. Da sto sponsorsjef Jacob Lund fram og truet med å trekke seg fra samarbeidet med NFF.

- Det var en kjempekonflikt jeg så komme. I lys av at Team Norway betaler 75 millioner i året til norsk fotball, måtte jeg ta affære. Dersom NFF hadde gitt spillerne rettigheter til å tegne private avtaler med våre konkurrenter, hadde vi trukket oss som sponsor. Det handler om å gardere seg. Jeg er ganske sikker på at de andre sponsorene i Team Norway følte det samme som oss. Hvis forbundene mister rettighetene til utøverne sine, vil det bli sponsortørke i norsk idrett, sier Lund, som ikke vil spekulere på om hans inngripen ble avgjørende for utfallet av konflikten.

- I ettertid er jeg uansett veldig glad for at jeg tok affære.

Er Lund misfornøyd, er veien kort til barndomsvenn og fotballpresident Per Ravn Omdal.

- Mener jeg sterkt om noe, når det fram til Per, forsikrer han.

Etter sponsorenes pipe

Dagbladet kan dokumentere en rekke tilfeller av at sponsorene i Team Norway har utøvet reell makt overfor NFF. Foruten Norsk Tipping er Postbanken Fotballforbundets største og viktigste sponsor. Hvert år velsigner sponsorsjef Jacob Lund i DNB (DNB eier Postbanken) norsk fotball med femten millioner kroner. Til sammen går et årlig beløp på 75 millioner kroner fra sponsorene i Team Norway til NFF. Sponsorene betaler og krever. Fotballforbundet leverer. Når sponsorene er misfornøyde får NFF høre det. Her er flere eksempler som viser hvordan sponsorene påvirker landslagets hverdag:

  • Bare en time før landskampen mot Nederland på Ullevaal 24. august forlot assistenttrener Harald Aabrekk spillergruppa for å orientere inviterte kunder av Postbanken om landslagets taktikk i VIP-losjen på Ullevaal. Dette skjedde etter ønske fra sponsorsjef Lund.

Harald Aabrekk forklarer:

- Jeg ser på dette som en viktig del av jobben min. Og det er en positiv opplevelse. Jakob Lund er en ekstremt hyggelig person, blid og imøtekommende, så man har lyst til å gjøre ham tjenester. Han er en person som er med på å bygge meg opp.

  • NFF fikk ei skrape av samarbeidspartner Tine da landslagssjef Nils Johan Semb for et par år siden avslørte i et portrettintervju på P4 at han ikke kunne fordra melk.

Tine krevde at dette aldri skjer igjen.

  • Tidligere kunne det skje at landslaget ikke hilste til publikum på Ullevaal etter hjemmetap. Det skjer ikke lenger. Vi lar herrelandslagets hovedsponsor, Bama, forklare:

- Vi synes landslaget skal ta seg bryet med å hilse til publikum på Ullevaal når kampen er over. Selv om Norge har tapt. Dette er noe vi forventersom sponsor. Derfor har vi tatt det opp med Fotballforbundet, sier sponsoransvarlig Hanne Fløystad i Bama.

Nedtur med følger

Det norske fotballlandslaget er inne i en tung periode resultatmessig. Fortsetter nedturen, kan dette komme til å få økonomiske konsekvenser for norsk fotball når gjeldene sponsoravtale skal reforhandles før den utløper 31. desember 2004.

- Det er flere måter å belønne dårlige resultater på. Man kan trekke seg ut, eller man kan betale mindre, sier Jacob Lund. Han kommer til å velge siste alternativ.

- Hvis fotballnedturen blir langvarig, kan Fotballforbundet på sikt vente seg en helt annen økonomisk virkelighet. Personlig har sponsorsjefen liten tro på at Norge vil bli blant verdens ledende fotballag igjen.

- Det som skjedde under Drillo, da Norge nesten toppet FIFA-rankingen, var naturstridig. Nå er landslaget trolig tilbake til normalen, sier Lund.

Markedssjef Ronny Aasland i NFF føler seg trygg på å ha sponsorene i ryggen til tross for at landslaget er inne i en vanskelig periode.

- Alle våre samarbeidspartnere er svært langsiktige. I snitt har de vært med oss i ti år. De har vært med på både oppturer og nedturer. Dessuten inneholder sponsorpakken mye mer enn bare herrelandslaget. Team Norway sponser alle sider av norsk fotball, framholder Aasland.

Gode busser: Norges landslagssjef Nils Johan Semb på gårsdagens trening, der han et lite øyeblikk lar gutte seile sin egen sjø for å hilse på sponsorsjef Jacob Lund. Ingen tvil om at disse to kjenner hverandre godt.