- Jeg hater å vente

Derfor starter Tina Jørgensen hver eneste dag med fartsvind i ansiktet. Det hjelper mot alt.

Jens kikker ut av bilvinduet. Han sitter i baksetet på en svart limousin, det er en tidlig forsommermorgen, han er på vei til jobben - og han kjenner at noe er feil. Han skulle ikke sittet her inne. Han skulle sittet der ute!

Utenfor det sotede bilvinduet, på et sykkelsete, trillende nedover mot statsministerens kontor på sin nye, sølvgrå Jamis Coda Elite, en rask hybrid som triller fra det meste.

Men han får ikke lov. Politiet har sagt nei. Av sikkerhetsgrunner.

Savnet

Hva er det Jens Stoltenberg savner så sterkt? Hissige bilister? Svette på ryggen? Hjelmsveisen? Olje på buksebeinet? Bildører som plutselig kan åpne seg når du suser forbi?

Hva er det som er så gjevt med å kaste seg ut i den livsfarlige trafikken på tråsykkel for å komme seg til og fra jobb, når det finnes mer komfortable alternativer?

Vi dro ut for å lete etter svarene.

Ett av dem skulle handle om lukta av tøymykner på en tidlig sommermorgen.

 Full frihet:  Det er nettopp denne følelsen som får Tina Jørgensen til å starte hver dag med en sykkeltur på vei til jobben - uansett årstid. Foto: Håkon Eikesdal Foto: HÅKON EIKESDAL
Full frihet: Det er nettopp denne følelsen som får Tina Jørgensen til å starte hver dag med en sykkeltur på vei til jobben - uansett årstid. Foto: Håkon Eikesdal Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

-  Det er jo det som er så deilig med å sykle i stedet for å sitte inne i en bil eller en buss. Du kan kjenne luktene du passerer forbi. Jeg elsker lukta av tøymykner, og hver gang jeg sykler forbi det offentlige vaskeriet på vei til jobben, kan jeg bare snuse den inn, sier Anita Reinton Utgård (30) og smiler fornøyd.

Hun er nyhetsanker og reporter i TVNorge, og sykler fra Rodeløkka og ned til redaksjonen i Oslo sentrum hver dag.

-  Jeg har aldri hatt bil, og har ingen planer om å skaffe meg en. Med sykkelen kommer jeg raskere fram i byen, og jeg slipper å forholde meg til femti morgengretne mennesker innesperret i en buss. Den gir meg et mentalt frikvarter hver gang jeg triller av gårde.

Praktisk

Vi møter Utgård på den faste jobbruta langs Akerselva, under ei nydelig, gammel bru som bilistene dundrer over i fire felter.

Der oppe ser de bare grå asfalt. Anita ser sola som glitrer i den rolige elva, de hvitmalte jernbuene under brua, endene som svømmer i skyggen.

-  På torsdagene lukter det brent sjokolade utenfor Freiafabrikken, visste du det? Andre dager lukter det mer vanilje. Slike ting får du med deg på sykkel. Noen dager legger jeg opp ruta til jobben etter hvilke lukter jeg vil ha med meg, syrinene oppe ved Rodeløkka, sjokoladen noen kvartaler unna - og så tøymykneren, da, selvsagt.

-  Tenker du på at du blir i bedre form av å sykle?

-  Nei, akkurat det er ikke så viktig for meg når jeg sykler. For meg er sykkelen bare en utrolig praktisk måte å komme seg rundt på. Når jeg skal trene, tar jeg meg heller en løpetur.

Raskere asfaltsykler

Jens Stoltenberg har gjort det, og stadig flere gjør det samme som landets mest kjente eks-jobbsyklist. De bytter ut den tunge og trauste terrengsykkelen.

De går i stedet over til raskere asfaltsykler med større hjul, smalere dekk, noen ekstra tunge nedovergir og null fjæring foran.

Resultatet er lettere sykler som triller langt bedre og hjelper deg opp bakkene uten fullt så mye slit.

-  Denne kategorien øker tydelig i markedet nå. Noen velger til og med slike modeller for å sykle Birkebeinerrittet. Da går det fort, selv om det ikke er like komfortabelt, sier markedssjef Dag Johnsen hos den norske sykkelprodusenten Hard Rocx.

- Hater å vente

Ved Akerselva har Tina Jørgensen (43) akkurat trillet en 12 år gammel Kona Cinder Cone ut av garasjen. Nå venter tjue minutter med nedoverbakker før hun kan sette seg på kontoret og tar fatt på arbeidsdagen som AD og webdesigner.

Hun trår seg gjennom boliggatene, ned til elva, og svinger inn på en gruslagt gangvei som følger Akerselva nedover mot byen.

-  Det finnes én hovedgrunn til at jeg begynte å sykle til jobben. Den handler om at jeg hater å vente. Å måtte stå stille og vente på en buss som kanskje kommer for seint, genererer bare aggresjon.

Da er det utrolig mye bedre å sette seg på sykkelen og bare trille av gårde, uten et sekunds ventetid. Med tre barn hjemme og fullt kjør fra 6 om morgenen til 21 om kvelden, er dessuten syklingen blitt den eneste treninga jeg får. Det alene er grunn nok.

Og så er det en fin følelse å kunne kjenne hva slags vær det er ute, kjenne størrelsen på regndråpene, se hvor mye is som smelter på elva fra en dag til den neste. På sykkelen kan jeg følge årstidene på en helt annen måte.

-  Den aller kaldeste årstida også?

-  Ja, jeg sykler hele året. Da slipper jeg å kjenne at det er tungt å skulle begynne å sykle igjen når snøen smelter. Med piggdekk på sykkelen er det mye enklere enn hva mange tror.

-  Forstår du at mange bilister irriterer seg over frekke syklister i trafikken?-  Selvsagt. I den diskusjonen har alle rett, både syklister og bilister. Det finnes drittsekker på begge sider, og noen ganger er jeg kanskje en av dem. Ingen av oss er perfekte, men noe råskinn blir jeg aldri.

Mentalt overskudd

I en lekker resepsjon på Solli plass på Frogner står en administrerende direktør i plettfri dress. Han er på vei hjem fra kontoret. Han forsvinner inn i en garderobe. Tre minutter seinere er han tilbake.

Nå er han blitt syklist. Nå har han har treningsbukse, hjelm, signalgul jakke - og sju kilometer med oppoverbakker foran seg.

På dagtid leder Øyvind Ørbæk et voksende IT-selskap med 40 ansatte. Hjemme har han tre barn på fem, åtte og 11 år.

Hadde det ikke vært mye, mye deiligere å sette seg i en komfortabel bil, sette på favorittmusikken og slappe av med en bris av aircondition i ansiktet på vei hjem? Noen minutter med avslappet hvile midt i en fullstappet hverdag?

Ørbæk rister på hodet.

-  Det å sykle til jobben kan ikke overvurderes. Det er klart at jeg blir sliten av dette, men det gir meg et mentalt overskudd.

Uten syklingen hadde jeg ikke klart å holde meg ovenpå i hverdagen, da hadde jeg rett og slett ikke klart så mye som jeg gjør nå. Og hvis jeg starter dagen med en biltur, våkner jeg jo ikke før jeg kommer på kontoret!

-  Blir du ikke stresset av all trafikken?

-  Jeg må følge godt med, og har blitt påkjørt noen ganger. Men det er alt det andre stresset som er farlig.

God butikk å kjøpe sykkel

Det er så mange mennesker som lever med helt tettpakkede programmer både hjemme og på jobben. Enten blir du syk av det, eller så gjør du noe med det. Jeg sykler, og det gjør meg mindre stresset, mindre syk og mindre feit.

Jeg er sikker på at mange flere hadde syklet mer i hverdagen, hvis de bare hadde prøvd det én gang.

-  Kan det være fordi det ikke frister å betale flere tusen kroner for en sykkel de ikke er sikre på om de vil bruke?

-  Da kan de jo bare sette seg ned og regne på det, slik jeg gjorde for moro skyld. Da vil de se at det er god butikk å kjøpe sykkel. Jeg bytter sykkel hvert fjerde eller femte år. Månedskort på bussen i fire år koster trettifem tusen kroner.

Han kikker ned på den hvite sykkelen sin. Gliser fornøyd når han løfter blikket igjen.

-  Denne her betalte jeg rundt fem tusen for. Og den har fortsatt lenge igjen!

Hybridsykler

Ørbæks sykkel har større hjul og slankere dekk enn en vanlig terrengsykkel. Det vil stadig flere ha. Salget av hybridsykler øker, fordi de kombinerer racerens fartsegenskaper med terrengsykkelens mer oppreiste og komfortable sittestilling.

Blant disse vokser det fram en ny kategori raskere, mer asfaltorienterte modeller, ofte kalt racerhybrider. De fortjener navnet jobbsykler like godt, og er skreddersydd for trening og effektiv transport på asfalt og hardt underlag.

-  Mange vil ha dempegaffel, men i praksis ender de opp med å låse den det aller mest av tida. Ved å bytte til stiv gaffel får du en lettere og rimeligere sykkel uten vedlikeholdet en dempegaffel krever, sier Johnsen hos Hard Rocx.

Dagbladet Søndag har testet ni slike racerhybrider sammen med en mer tradisjonell tursykkel - i jakten på den perfekte jobbsykkelen.

Med kurv: Anita Reinton Utgård har bodd ti år i Oslo uten bil, og savner det ikke. - Sykkelen er nesten alltid raskere uansett, mener nyhetsankeret i TVNorge.
Vil bli sett: - Jeg har opplevd at biler har kjørt på meg. Det var da jeg kjøpte denne jakka, sier Øyvind Ørbæk - på vei mot sine daglige sju kilometer i oppoverbakke.
Sykkelkjenneren: I fjor byttet Jens Stoltenberg ut sin gamle terrengsykkel med en Jamis Coda Elite til 10 000 kroner - en hybridsykkel for kresne kjennere. Nå nekter Politiet ham å bruke den til jobben av sikkerhetsgrunner.