«Jeg trenger ikke være så stor i kjeften lenger»

Petter Solberg (29) vil ikke utrope seg sjøl til favoritt til neste års VM-tittel. Ennå.

L'EPINE (Dagbladet): På en øde landevei ved foten av de franske alpene står fire trailere og en rallybil. Subaru-teamet har stengt av en 3,5 kilometer lang vei utenfor den knøttlille landsbyen l'Epine, cirka 10 mil sør for vintersportsstedet Grenoble.

Rallyverdensmesteren har begynt den møysommelige jobben med å forsvare tittelen fra sist sesong. Første eksamen er på hjemmebane i Monte Carlo 23. januar.

- Vi er fornøyde etter første dag. Små steg videre hele veien, sier Petter Solberg til Dagbladet i servicetraileren mellom testene.

Heldagsjobb

Nordmannen og hans team skal teste den gamle bilen i tre dager på den tørre franske asfalten. Det er den han skal bruke både i Monte Carlo og i Rally Sverige i februar.

Fra 09.00 om morgenen til 18.00 kjører Solberg fram og tilbake på veistubben. Toppfarten ligger på 170- 180 km/t.

Mellom rundene på den svingete veien flikkes det på detaljer. Alt kan forbedres. Selv om bilen bare skal brukes i to av løpene i neste års VM-rally.

- Bakenden er fin. Fronten trenger å jobbes med, sier Petter om jakten på den gode følelsen. Han søker en lettkjørt bil. En som han har full kontroll på.

Girkasse byttes ut. Dempere. Bremser. Servo. Og dekk. Mange dekk. I alt 10 forskjellige sett ble prøvd. Tre forskjellige typer. Temperaturen varierte i går fra 1 til 5 grader. Litt for hett for Petter Solberg fra Spydeberg.

- Vi hadde håpet på is og snø, sier han.

- Første løp i Rally Monte Carlo er det is, snø og tørr asfalt om en annen, forteller han.

Ikke bra nok motor

Den nye bilen blir trolig klar til Rally Mexico i mars. Og ny bil må han ha.

- Med denne vinner vi ikke VM, sier Solberg og nikker mot den gamle gullbilen. Nybilen må være bedre både når det gjelder aerodynamikk og motorkraft.

- Vi er ennå ikke fornøyd med den nye motoren. Resten av bilen skal fungere veldig bra nå, sier 29-åringen. Testkjører Pasi Hagström rapporterer kontinuerlig tilbake til Subarus førstefører.

Dagen etter at VM-premieren er historie, står Petter for tur. I to dager skal han teste den nye utgaven - på grus i Spania. - Jeg gleder meg. Alt er ikke nok ikke perfekt med en gang. Men utover i sesongen skal det bli veldig bra, sier han.

Har det i kjeften

Selv etter den dårlige starten på årets sesong var det en selvsikker Petter Solberg som kunngjorde for Dagbladet etter halvkjørt VM at han kom til å vinne mesterskapet. Da lå Norges nye idrettsyndling på 5. plass. Før 2004-sesongen er han ikke like klar.

- Jeg trenger ikke å være så stor i kjeften lenger. Men det gikk jo bra, sier han med sitt velkjente Petter Solberg-smil.

- Alt jeg har stilt opp på fra jeg var liten, har jeg vunnet. Jeg gir meg ikke før jeg har gjort det.

Og som den eneste nordmannen i verden slipper han unna med sånt uten å virke bråkjekk.

LEI AV BINGO: Petter Solberg har det med å sanke få poeng på starten av sesongen. - Monte Carlo er rein bingo. Og på snøen i Sverige er jeg ikke bra. Får jeg bare med noen poeng fra de løpene, er jeg fornøyd, sier Solberg fra servicetraileren under testing i Frankrike.
FULLTIDSJOBB: Mekanikerne jobber seint for å fikse alt som er funnet i løpet av dagen.
BARE EN TEST: Petter Solberg og kartleser Phil Mills tilbakela 168 kilometer med testkjøring i går.