«BESTEFAR»:  Pål Anders Ullevålseter sier han føler seg som bestefar i feltet, og er lettere oppgitt over en del av de nye rytterne i årets Dakar-rally. Foto: JACKY NAEGELEN, REUTERS / NTB SCANPIX
«BESTEFAR»: Pål Anders Ullevålseter sier han føler seg som bestefar i feltet, og er lettere oppgitt over en del av de nye rytterne i årets Dakar-rally. Foto: JACKY NAEGELEN, REUTERS / NTB SCANPIXVis mer

- Jeg tror jeg kan få mye for de grønne jakkene mine

Ullevålseter blir lagt merke til i Dakar-rallyet.


(Dagbladet): Pål Anders Ullevålseter ble nummer 15 på 12. etappe i Dakar-rallyet, og klatrer dermed opp til 17. plass totalt.

Det går likevel mot den svakeste plasseringen hans i de utgavene av rallyet han har fullført. Han har kommet til mål ni ganger, med niendeplass som svakeste resultat.

- Det går sånn halvveis. Det er ikke så lett i år, det er utrolig mange nye som er med, sier han til Dagbladet.

Men selv om det er mange nye navn, er det mange rutinerte ryttere.

- Mange av dem er Baja 1000-eksperter. Og en av dem har vunnet Vegas til Reno 15 ganger, sier Ullevålseter.

Mange gode bak I tillegg er det flere fabrikkteam, noe som betyr at flere har gjort grundig testing av syklene og kjørt mer enn privatrytteren fra Nordmarka i Oslo.

- I forhold til de jeg pleier å konkurrere mot, er jeg der jeg skal være. Det er mange gode bak meg også, sier han.

Og selv om han ikke kjemper helt i toppen blir Ullevålseter lagt merke til i sine velkjente lysegrønne jakker.

- Jeg tror jeg får mye for de grønne jakkene mine om jeg arrangerer en auksjon her nå. Jeg har jo brukt dem i alle år, så de kjenner igjen den grønne jakka, humrer 44-åringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bestefar i feltet Han er ikke like begeistret for oppførselen til alle de nye rytterne i feltet. For Dakar-rallyet handler ikke om å kjøre så fort som mulig fra start til slutt. Man skal komme helskinnet fram også.

I går måtte Ullevålseter stoppe for å hjelpe en rytter som hadde falt av sykkelen og brukket beinet. Da hadde flere andre kjørt rett forbi den uheldige.

- I går var det en som kjørte forbi meg, og da ble jeg litt frustrert, for jeg hadde aldri hørt om fyren før. Det gikk litt hit og dit, og så gikk det et kvarter før han hadde brukket beinet, sier Ullevålseter.

Ved slike ulykker har alle syklene en nødknapp som kan trykkes inn for å tilkalle ambulanse.

- Det er en del nye som ikke kan apparaturen og reglene for sånne ting. Det var én som sto der og ikke ante hva han skulle gjøre. Alle veit det om den røde knappen, veit du ikke det så har du ikke noe her å gjøre, sier Ullevålseter bryskt.

- Du føler deg litt sånn bestefar i feltet, sier han.

Mistrives i høyden Nå har «bestefar» Ullevålseter to etapper igjen før han fullfører sitt tiende Dakar-rally. Plasseringen er ikke så viktig, egentlig.

- Nei, det er bare å kjøre på. I dag var den første dagen det var ordentlig gøy å kjøre siden de to første dagene, sier han.

I mellomtiden har det vært både fartsprøver og transportetapper som har vært alt annet enn moro. Ullevålseter er ikke blant dem som trives best i høyden i Andesfjellene.

- Det er jo ikke kjempelurt å sende avgårde folk på fartsetapper med start 3500 meter over havet. Her om dagen gjorde vi det, og det var målgang på 4000 meter. Da ber de jo om bråk, men de synes det er litt stilig, da vet du.

For å kjøre i ekstrem høyde i Andesfjellene er ikke det samme som å kjøre i ørkenen.

- Du har jo ikke den samme reaksjonsevnen. Folk må jo ha oksygen og greier. På den ene transportetappen her om dagen var vi oppe på 5000 meters høyde. Jeg satt nede i dalen og så opp på der jeg skulle være om et par timer. Så kjørte vi en svingete vei opp til 5000 og ned igjen. Han ene i teamet mitt er litt fjellklatrer, han bruker en uke opp på 5000 meter. Vi kjørte opp på to timer.

- Hvordan merker du høyden på kroppen?

- Det hender jeg blir litt kvalm og svimmel. Du blir kvalm når du kommer ned igjen, sier Ullevålseter.

TRIVES BEST I LAVLANDET: Pål Anders Ullevalseter er ikke spesielt glad i fartsprøvene og transportetappene hvor det blir klatret flere tusen meter opp i Andesfjellene. Her før starten på tredje etappe 7. januar. Foto: FRANCK FIFE, AFP / NTB SCANPIX
TRIVES BEST I LAVLANDET: Pål Anders Ullevalseter er ikke spesielt glad i fartsprøvene og transportetappene hvor det blir klatret flere tusen meter opp i Andesfjellene. Her før starten på tredje etappe 7. januar. Foto: FRANCK FIFE, AFP / NTB SCANPIX Vis mer