REKORD: Therese Johaug har aldri trent flere timer og aldri vært sterkere enn hun er nå. Her sammen med manager Jørn Ernst og Pål Gunnar Mikkelsplass. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
REKORD: Therese Johaug har aldri trent flere timer og aldri vært sterkere enn hun er nå. Her sammen med manager Jørn Ernst og Pål Gunnar Mikkelsplass. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Therese Johaug har aldri vært sterkere

Johaug knuser fysiske rekorder. Har økt treningsdosene med 300 timer: – Ekstremt

De fysiske testene viser at Therese Johaug har tatt store steg, spesielt overkroppsstyrken. 29-åringen har også økt volumet så mye at trener Pål Gunnar Mikkelsplass mener konkurransepausen gir henne en stor fordel.

KALBAKKEN (Dagbladet): 12. mars 2016 gikk Therese Johaug sitt foreløpig siste verdenscuprenn da hun triumferte i skitouren i Canada.

Når 29-åringen gjør comeback i internasjonal langrenn igjen i slutten av november, har det gått så mye som to og et halvt år siden Johaug sist gang var å se i verdenscupsirkuset.

Den gang var Johaug 27 år. I verdenscupcomebacket i november vil hun være 30 år. Konkurrentene og resten av langrennsverden vet relativt lite om hva den lange suspensjonsperioden har gjort med jenta fra Dalsbygda.

– Nå er jeg tilbake igjen. Fri som fuglen. Jeg er veldig glad for at denne dagen har kommet, men det er rart også, sier Therese Johaug til Dagbladet.

Onsdag var suspensjonsperioden over. I går møtte hun et samlet norsk pressekorps med et langt lystigere sinnelag enn i kjølvannet av CAS-dommen forrige høst.

GODT FORHOLD: Therese Johaug omtaler Pål Gunnar Mikkelsplass som verdens beste trener. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
GODT FORHOLD: Therese Johaug omtaler Pål Gunnar Mikkelsplass som verdens beste trener. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

– Det var det jeg tenkte over da jeg våkna opp i dag og snakka med Nils Jacob: «Nå er dette over.» Det er en rar følelse, men både Nils Jacob og jeg er stolte over at vi har kommet oss gjennom dette, sier Johaug.

Sterkere enn noensinne

Hun har lagt bak seg en to år lang treningsperiode. Rivalene som frykter at Johaug vil komme tilbake til nivået hun hadde i 2016, må nok avfinne seg med at hun rett og slett er enda bedre enn den gang.

Johaug har tatt store fysiske steg, ikke minst når det gjelder overkroppsstyrken og kapasiteten i det lette terrenget. Skiesset har blitt sterkere i så vel overkroppen som kjernemuskulaturen og i beina. 29-åringen har også bygd opp den allerede enorme grunnmuren til et helt nytt nivå.

Ingen trente mer enn Johaug i langrennsverden da hun sist konkurrerte. Gjennom denne vinteren har hun økt treningsdosene med hele 50–60 timer per vintermåned, opplyser Pål Gunnar Mikkelsplass til Dagbladet. Det tilsvarer rundt 300 ekstra treningstimer i året, ettersom mengdene resten av året er omtrent de samme som før.

Den totale økningen er ekstrem og ville ha vært umulig i en konkurransesong.

TAKKER FOR STØTTEN: Therese Johaug er tilbake på landslaget etter å ha sonet ferdig sin dopingdom. Video: NTB Vis mer

– Jeg har trent mer enn jeg ville ha gjort om jeg konkurrerte og mer enn tidligere. Det er individuelt hva som passer. Ikke alle har like mye effekt av å øke volumet så mye. Det gjelder å finne sin vei, og jeg tror dette er det riktige for meg, sier Johaug til Dagbladet.

Det faktum at Johaug har vært suspendert fra konkurranser, har gitt henne en unik mulighet til å øke treningsmengdene betraktelig i vintermånedene. I et langsiktig perspektiv tror trener Pål Gunnar Mikkelsplass det er en stor sportslig fordel.

– Ekstremt positivt

I stedet for å bryte seg ned gjennom konkurranser, har Johaug bygd seg opp – i over to år.

– Det er det som er så spennende i denne prosessen, når Therese først har havnet i denne situasjonen. Jeg tror det er positivt med en så lange periode med grunntreing, i hvert fall når Therese er så motivert og flink, sier Mikkelsplass til Dagbladet.

– Det er lett å miste motivasjonen i en slik periode. Therese blir jo aldri lei og aldri sliten. For henne tror jeg dette er ekstremt positivt.

Johaug trente ifølge Mikkelsplass ekstremt godt det første året i utestengelsesperioden og også rett etter den nedslående CAS-dommen. Så kom motivasjonssvikten. Johaug stoppet å trene og vurderte en periode å legge opp. Kjæresten Nils Jacob fikk henne imidlertid på rett spor igjen.

– På ferie i Florida i oktober slet jeg med motivasjonen. Jeg hadde ikke trent på flere uker og tenkte at jeg ikke har lyst til å holde på med dette lenger. Da sa Nils Jacob: «Du skal få lov til å legge opp, men ikke når du er så sliten mentalt som du er nå.»

Ekstrem økning

Motivasjonen kom relativt raskt tilbake igjen. Siden januar har 29-åringen lagt ned en enormt god treningsjobb.

– Du kan plusse på 50–60 timer i vintermånedene sammenliknet med det hun hadde tidligere. Når man klarer å utnytte en slik konkurransefri periode så godt, kan det gi veldig gode utslag. Men det er ikke lett, sier Mikkelsplass.

– Tror du noen andre kunne ha klart det?

– Det er sikkert andre ekstreme utøvere som kunne ha klart det, men det er et fåtall. Det er jeg overbevist om.

Lillebrors viktighet

Treningsperioden har Johaug brukt til å utvikle det som tidligere har vært hennes største svakhet.

– Therese har en kapasitet i tungt terreng som er mer enn bra nok. I lett terreng har hun et forbedringspotensial. Det har vi jobbet mye med. Det synes jeg Therese har blitt betydelig bedre på, sier Mikkelsplass.

– Her har Karstein vært den viktigste sparringpartneren og bidratt med mange fine ting. Selv om Therese ikke har kunnet konkurrere, har hun konkurrert mot Karstein. Han er en helt annen type enn Therese rent fysisk og er best i sprint. Han er en mer eksplosiv kar enn henne.

Endringer

Therese Johaug har gjort flere grep for å være bedre rustet hvis Stina Nilsson og andre hurtige løpere følger ryggen hennes på fellesstarter.

– Stina Nilsson, Jessica Diggins og Krista Pärmäkoski har alle tatt steg. Jeg må gjøre det samme om jeg skal matche dem. Det er viktig å ha flere strenger å spille på, hvis jeg skal slå dem. Det er noe jeg har jobbet med, sier Johaug til Dagbladet.

Mikkelsplass utdyper:

– Vi har endret litt på øvelsene etter samarbeid med Idrettshøyskolen. Men det viktigste er å være ute i feltet og trene på hurtighet. Hvordan skal man gå når man kommer til spurten? Det må bli automatisert når man kommer i situasjonen. Det er essensielt, mener han.

– Kapasitetsmessig er Therese på like høyt nivå som hun var på sitt beste før utestengelsen. Det har vi klare signal og tester på. Det er begrenset hvor mye hun kan bli bedre, for Therese har ekstremt gode verdier på slike tester.

– På styrkebiten har tatt hun betydelig steg, ikke minst overkroppsstyrken. Det gjør henne bedre til å stake og til å skøyte. Overkroppsarbeidet er blitt en del bedre. Det føler jeg meg trygg på. Vi ser det også på tester, blant annet hvor mye hun løfter, at hun er mer robust og at hun skaper mer kraft, sier Mikkelsplass.