JOBBER FOR AVTALE: Skiforbundet sitter nå i forhandlinger som kan ende med at langrennsjentene vil konkurrere i undertøy fra Therese Johaugs eget merke etter OL-sesongen neste år. Her fra VM i Val di Fiemme.  Foto: Bjørn Langsem
JOBBER FOR AVTALE: Skiforbundet sitter nå i forhandlinger som kan ende med at langrennsjentene vil konkurrere i undertøy fra Therese Johaugs eget merke etter OL-sesongen neste år. Her fra VM i Val di Fiemme. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Johaug nær undertøys-avtale med skilandslaget

Budet vurderes nå.

(Dagbladet): Som Dagbladet skrev på onsdag denne uka kommer ikke Swix til å benytte seg av opsjonen de har til å være hovedleverandør av klær til langrennslandslaget etter OL-sesongen 2014, da den nåværende avtalen løper ut.

Det betyr at kampen om å få logoen på skiklærne til Therese Johaug, Marit Bjørgen og resten av landslaget i utgangspunktet er helt åpen.

Etter det Dagbladet erfarer var Helly Hansen lenge favoritt til å sikre seg avtalen som vil gjelde fra neste vår, men nå har minst en annen aktør kommet på banen.

Samtidig har Therese Johaug kommet med et selvstendig bud mot landslaget i håp om å kunne være offisiell leverandør av sokker og undertøy.

Flere alternativer
Etter det Dagbladet erfarer jobbes det nå knallhardt i kulissene med flere ulike alternativer. Johaugs håp er uansett at skiheltene vil konkurrere i hennes undertøy fra etter neste sesong.

Langrennssjef Åge Skinstad vil ikke kommentere detaljer rundt forhandlingene med ulike klesleverandører etter neste sesong, men sier dette om den nåværende situasjonen:

- Vi har fått inn flere interessante tilbud fra ulike aktører. Vi føler prisen det forhandles om er på et riktig nivå markedsmessig. Aktørene som har kommet med tiilbud har utstyr av meget høy kvalitet. Vår jobb er å få fram den verdien langrenn står for, sier han til Dagbladet.

- Kvalitet viktig
Therese Johaug allerede har lansert en hanskekolleksjon, men er altså også interessert i å lansere blant annet sokker og altså undertøy.

I november sa Johaug dette til Dagbladet om sitt eget merkenavn:

- Jeg har vetorett på produkter som bærer mitt navn. Og jeg eier mitt eget merkevarenavn. Ikke noe skal slippe gjennom om jeg ikke kan stå inne for det. Kvalitet og design er viktig.

- Viktigere enn å tjene penger?

- Ja, faktisk. Jeg har fått noen tilbud om å sette navnet mitt på noe ræl som jeg sikkert kunne tjent en del på. Det har vært konsekvent nei hele veien.

-  Men du håper å tjene penger på dette?

- Vi tenker langsiktig. Dette er en forsiktig begynnelse. Men drømmen er at dette kan bli noe å leve av i framtida, etter karrieren. Jeg interesserer meg for dette og har lyst til å engasjere meg. Jeg har tanker og ideer om klær, og har også en unik mulighet til å sette noen av ideene ut i livet.