HAR IKKE FÅTT NOK: Therese Johaug bryr seg ikke om hva andre mener om hennes produktprofilering. Her er hun omgitt av et knippe sponsorprodukter under dagens pressekonferanse på Lillehammer
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
HAR IKKE FÅTT NOK: Therese Johaug bryr seg ikke om hva andre mener om hennes produktprofilering. Her er hun omgitt av et knippe sponsorprodukter under dagens pressekonferanse på Lillehammer Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Johaug slår tilbake mot sponsorkritikken

- Jeg bryr meg ikke om hva andre mener.

LILLEHAMMER (Dagbladet): Denne uka har Therese Johaug vært i vinden for alt annet enn de gode langrennsprestasjonene sine. Aftenposten tok opp Johaugs litt vel aktive bruk av sponsorens vannflasker i tv-intervjuer, og flere såkalte forståsegpåere mente flaskeveivingen grenset til å være både patetisk og komisk.

På pressekonferansen før morgendagens 10 kilometer klassisk i verdenscupen på Lillehammer slo Johaug tilbake mot kritikerne.

- Jeg bryr meg fint lite om hva andre rundt mener om den saken. Jeg skal være profesjonell overfor sponsorene mine, og overfor sponsorene i skiforbundet. Det er veldig naturlig for meg å drikke vann etter målgang, og på Beitostølen, der mange av disse bildene er tatt, så skulle jeg på dopingkontroll rett etterpå og var ikke tissetrengt, så det var nødvendig for meg å få i meg væske. Det er helt naturlig, forklarte Johaug.

Fortsetter
For til tross for at både skimerker, lueprodusenter og all verdens av reklamelogoer til en hver tid syns i et bilde av en skiløper på landslaget, er det Johaug som får pepper.

- Føler du det urettferdig at det er deg det går ut over?

- Ja, det er ikke bare jeg som reklamerer for disse produktene når jeg kommer i mål etter skirenn, det er mange andre også. Samtidig så er det kanskje naturlig at det blir meg siden jeg blir brukt mye i media og er på mange tv-bilder, sier Johaug til Dagbladet.

- Jeg gjør det jeg mener er riktig for meg, så får de andre mene det de selv vil. Jeg skal fortsette med å drikke vann etter løp.

Lykkes i markedet
Heller ikke langrennssjef Åge Skinstad syns det er problematisk at debatten kommer rundt produktplassering hos langrennsløperne. Heller tvert i mot.

- Jeg er egentlig litt glad for at det kommer, for det viser profesjonaliteten til langrennssporten. Det er de attraktive idrettene som lykkes på markedet, og dette viser at vi har lykkes, sier Skinstad.

At Johaug også har landslagssponsoren som sin private sponsor, og at det dermed kan virke som om Johaug profilerer den sponsoren litt ekstra, og i så fall på bekostning av de andre landslagssponsorene, har ikke Skinstad tenkt på, men tror heller ikke at det er et problem.

- Vann i denne sammenhengen er jo helt naturlig, mens det ikke er like naturlig å profilere for eksempel Norsk Tipping inn i en sånn sammenheng. Men vi har snart fornyet med samtlige sponsorer som har vært med oss til nå, så det må jo bety at de er fornøyde alle sammen, sier Skinstad.

Også Marit Bjørgen støtter lagvenninnens sponsorfokus.

- Langrenn fikk et kjempeløft etter VM i 2011, og dette kommer til å gå i perioder. Det kommer ikke bare til å vokse, så det er viktig for oss å være profesjonelle og utnytte vår posisjon nå. Så kommer det fort en dag når det endrer seg, sier Bjørgen.