NY HANSKER: Therese Johaug lanserer kleskolleksjon. Foto: Tormod Brenna
NY HANSKER: Therese Johaug lanserer kleskolleksjon. Foto: Tormod BrennaVis mer

Kan bli like stor som Ulvang

Til uka lanseres de første Johaug-plaggene.

(Dagbladet): Therese Johaug er som unge jenter flest interessert i moter og klær. Men i motsetning til mange andre har hun anledning til å gjøre noe med det.

Og nå er hun i gang. Merkevaren «Johaug» er registrert i en rekke land verden rundt, og til uka lanseres de første Johaug-klærne på markedet under sesongåpningen på Beitostølen.

- Fryktelig moro å se at det har kommet noe så bra ut av denne interessen min. Jeg er kjempefornøyd, sier Therese.

Ulvang-gründer
- Therese kan bli minst like stor i sport og tekstilbransjen som Vegard Ulvang og de andre kjente merkevarene, sier Jon Inge Gullikstad til Dagbladet.

Han burde vite hva han snakker om. Gullikstad er mannen som bygde opp Vegard Ulvangs megasuksess av et ulleventyr.

Nå har han gjennom firmaet Small Nordic engasjert i Therese Johaugs drøm om å designe egne klær.

Og har stor tro på suksess.

- Lykkes vi ikke med dette, må vi finne på noe annet å gjøre, sier han.
 

Enormt troverdig
- Therese er som skapt til å stå bak sitt eget merkenavn. Hun har alt som skal til for å gjøre dette troverdig. Therese er en person folk er glad i og respekterer, hun utstråler gode verdier og hun leverer i tillegg resultater i toppklasse. Hun er et forbilde for veldig mange, og har en usedvanlig høy «liking» der ute. Hun er et unikum. Vi har sjelden sett maken, sier Gullikstad.

- Så det sier seg vel selv at jeg har stor tro på at dette skal gå bra.

- Hvor bra?

- Så bra at Thereses egne barnebarn kan leve av merkenavnet.

- I Ulvang og Dæhlie-klasse?

- Definitivt. Potensialet er minst like stort.

Må stå for produktene
Therese selv rødmer lett og vrir seg litt i sofaen under Gullikstads rekke av superlativer.

- Dette går ikke bra av seg selv. Det er en tøff bransje og ingen selvfølge at vi skal lykkes. Suksess krever - akkurat som i idretten - beinhard jobbing og et godt team. Jeg skal jobbe så godt jeg kan, og heldigvis har vi fått på plass et solid team med erfaring og kunnskap om det vi nå kaster oss ut i, sier Therese.

- Kjenn her da, det er jo så mykt at du ikke kjenner at du har den på deg, sier Therese og stryker seg selv over en haskekledd neve.

Vi sitter hjemme i stua hennes i leiligheten i Oslo. Den første forsendelsen med hansker er nettopp kommet fra fabrikken. Pappeskene
inneholder skihansker av alle slag. Alle med Johaugs eget navn og logo. De fleste er blå. Siden kommer de i rosa og flere andre varianter, både til damer og herrer.

- Blå har alltid vært yndlingsfargen min, sier Therese.

Hun er veldig glad, og gjør ikke noe for å skjule det.

- Det er en drøm som blir virkelig. En veldig god følelse, sier hun.

Bruker dem selv
- Jeg gleder meg til å konkurrere med disse, sier hun og knytter neven.

For selvsagt skal hun bruke sine egne hansker på Beitostølen, i Tour de Ski og i VM. 

- Jeg konkurrerer i verdenstoppen, og er kresen på utstyr. Jeg vil ha det beste, og bare det beste. Kompromisser er ikke aktuelt. At jeg velger å konkurrere med mine egne hansker, betyr at jeg står inne for kvaliteten, sier Johaug til Dagbladet.

Det er viktig for henne. Avgjørende faktisk.

- Jeg har vetorett på produkter som bærer mitt navn. Og jeg eier mitt eget merkevarenavn. Ikke noe skal slippe gjennom om jeg ikke kan stå inne for det. Kvalitet og design er viktig.

- Viktigere enn å tjene penger?

- Ja, faktisk. Jeg har fått noen tilbud om å sette navnet mitt på noe ræl som jeg sikkert kunne tjent en del på. Det har vært konsekvent nei hele veien.

-  Men du håper å tjene penger på dette?

- Vi tenker langsiktig. Dette er en forsiktig begynnelse. Men drømmen er at dette kan bli noe å leve av i framtida, etter karrieren. Jeg interesserer meg for dette og har lyst til å engasjere meg. Jeg har tanker og ideer om klær, og har også en unik mulighet til å sette noen av ideene ut i livet.

Må vente på karriereslutt
Hvilke Joghaug-produkter som skal lanserer i framtida, vil ikke Therese si så mye om - foreløpig. At hanskene kommer først, er ikke tilfeldig. Så lenge Johaug er under kontrakt med Norges Skiforbund, kan hun ikke konkurrere med landslagets egne utstyrsleverandører innen sport og sponsorer.Når det gjelder hansker er det en åpen klasse hvor flere aktører er inne. Johaug hanskene er nå i skipoolen og godkjent av NSF.

- Vi har en veldig fin og åpen dialog med Skiforbundet om dette. Samarbeidet er veldig godt, sier Gullikstad.

Den dagen Therese legger karrieren på hylla, kan hun lansere hva som helst.

- Vi får se. Jeg er jo idrettsutøver, og tenker jo mest i den retningen. Jeg har mange tanker om dette, om alt fra undertøy til treningsklær. Og mye annet.

- For meg kan hun gjerne legge opp nå, potensialet hennes som klesdesigner på eget merkenavn er enormt, fleiper Gullikstad.

- Glem det! Det er langrennsløper jeg er, og det skal jeg være i mange år framover. Klær er en morsom og  inspirerende interesse, men foreløpig er det engasjementet en klar nummer to og får aldri komme i veien for det jeg egentlig driver med,  sier Therese.

STOLT: Therese Johaugs egne hansker er klare til å sendes ut i butikkene. - Jeg er stolt av produktet, sier Therese om hanskene som - om det går som håper - bare er starten på en større kolleksjon.
STOLT: Therese Johaugs egne hansker er klare til å sendes ut i butikkene. - Jeg er stolt av produktet, sier Therese om hanskene som - om det går som håper - bare er starten på en større kolleksjon. Vis mer