SOLGTE OL-EFFEKTER: Familien til Hertuginne Kate og Pippa Middleton kan få en stor bot etter salg av OL-effekter fra et nettsted. Foto: REUTERS/Toby Melville
SOLGTE OL-EFFEKTER: Familien til Hertuginne Kate og Pippa Middleton kan få en stor bot etter salg av OL-effekter fra et nettsted. Foto: REUTERS/Toby MelvilleVis mer

Kan etterforske Kates familie for salg av OL-effekter

Risikerer 200 000 kroner i bot.

(Dagbladet): OL i London starter om litt over ei uke - og rett i forkant av lekene vil arrangørene etterforske nettsida «Party Pieces» for ulovlig salg av OL-effekter.

Nettsida eies av familien til hertuginne Kate, som er gift med prins William, skriver The Guardian.

Nettstedet bryter restriksjonene som IOC har i forhold til salg av OL-effekter. Blant de ulovlige gjenstandene er den olympiske fakkelen og figurer som innholder de olympiske ringer.

OL-ringer og fakkel
En talsperson fra OLs organisasjonskomite (Locog) hevder at ethvert brudd på reglene vil bli etterforsket. Et brudd kan bety en bot på inntil 200 000 kroner.

OL starter 27. juli og varer til 12. august, og det er strengt forbudt for ikke-sponsorer å benytte seg av både navnet «OL» og andre effekter som forbindes med lekene. Dette for å unngå at ikke-sponsorer skal bruke effekter til å fronte seg selv.

Også enkelte kombinasjoner av ord som blir sett på som brudd reglene.

Ulovlige ord
Ordene: Leker, to tusen og tolv, 2012 og tjue-tolv kan ikke kombineres med London, medaljer, sponsor, sommer, gull, sølv og bronse.

SNART OL: OL starter 27. juli. Dette bildet er fra deltakerlandsbyen i London. Foto: AP Photo/Jae C. Hong, Pool
SNART OL: OL starter 27. juli. Dette bildet er fra deltakerlandsbyen i London. Foto: AP Photo/Jae C. Hong, Pool Vis mer

Ifølge The Guardian har dette tvunget kafé-eiere og andre små bedrifter til å gjøre endringer innen sine bedrifter.

Politiker Jeramy Hunt forsvarer vernet om OL-merkevaren.

- Vi ønsker å være fornuftig, men jeg tror det er viktig å huske at når det gjelder kommersialisering av idrettsarrangementer gjør OL mer enn stort sett alle andre for å redusere merkevarebygging. Det er det eneste store idrettsarrangementet som ikke tillater kommersiell merkevarebygging inne på stadion, sier Hunt.