Kan miste VM fordi han ikke har råd til å stille til start

Den utrolige historien til «Askeladden» Andreas Bakkerud.

OSLO (Dagbladet): I går ble det klart at fra og med neste sesong, vil det etter alle solemerker bli arrangert VM i rallycross. Den endelige annonseringen vil skje den 26. oktober.

Norges for øyeblikket beste rallycrossjafør, Andreas Bakkerud (21), forteller til Dagbladet at han ser veldig frem til å kunne konkurrere med og mot resten av verden, men det er ett stort problem. Han vet ennå ikke om han har råd til å delta.

- Jeg har allerede én EM-bronse og to EM-gull, og som idrettsutøver ønsker man seg alltid større titler. Å bli verdensmester hadde vært stort. Jeg gleder meg meg stor g. Men jeg frykter den økonomiske biten. Jeg er nødt til å øke budsjettet til fire millioner kroner neste år bare for å kunne være med. Det kan bli tøft.

HARDT ARBEID: Bare det siste året har Bakkerud vært støttekontakt, jobbet på et oljeraffineri, kjørt snøplog, holdt foredrag, solgt bilder og samlet sponsorer. Alt for å ha råd til å dyrke lidenskapen. Her fra seierspallen i Frankrike som han delte med tidligere mentor Petter Solberg og Davy Jeanney fra Frankrike. Foto: Jakub Nitka / Petter Solberg RX Team / NTB scanpix
HARDT ARBEID: Bare det siste året har Bakkerud vært støttekontakt, jobbet på et oljeraffineri, kjørt snøplog, holdt foredrag, solgt bilder og samlet sponsorer. Alt for å ha råd til å dyrke lidenskapen. Her fra seierspallen i Frankrike som han delte med tidligere mentor Petter Solberg og Davy Jeanney fra Frankrike. Foto: Jakub Nitka / Petter Solberg RX Team / NTB scanpix Vis mer

Men er det en ting som er sikkert, så er det at det ikke skal stå på innsatviljen og engasjementet til den unge bergenseren.

«Nabo Atle» Bakkerud, med tilnavnet «Mr. Baby Blue» har vunnet de to siste EM-rundene i rallycross. Først i Sverige tidlig i juli, før han for halvannen uke siden nok en gang kunne klatre øverst på pallen i franske Lohéac foran 70-80 000 tilskuere. Begge gangene har han slått Petter Solberg i finalen, og i Frankrike måtte til og med den nidobbelte rally-verdensmesteren Sebastian Loeb vike for 21-åringen.

- Det er veldig artig å henge med de store idolene også utenfor løpene. Man føler litt at man har kommet inn i varmen, men det er klart de er veldig opptatt med sitt. Jeg forsøkte å ønske Loeb lykke til før semifinalen og alt jeg fikk til svar var «oui, oui». Men han gratulerte meg på Twitter etterpå. Han er en fantastisk idrettsmann.

Og veien til verdenstoppen har vært lang, og ikke på noen måte fri for utfordringer. Helt siden Bakkerud kjøpte sin første gokart som niåring, har finansiering av lidenskapen vært en tilbakevendende utfordring.

KRONERULLING: Under EM-runden i Sverige tidligere i sommer, satte Bakkerud ut et tomt akvarium hvor folk som ville bidra kunne spytte i noen kroner. I løpet av helgen hadde han samlet småpene 100 000 kroner. Mamma tar seg av regnskapet, mens pappa hjelper til med alt det praktiske i kulissene. Foto: Jørgen Steinli / NTB scanpix
KRONERULLING: Under EM-runden i Sverige tidligere i sommer, satte Bakkerud ut et tomt akvarium hvor folk som ville bidra kunne spytte i noen kroner. I løpet av helgen hadde han samlet småpene 100 000 kroner. Mamma tar seg av regnskapet, mens pappa hjelper til med alt det praktiske i kulissene. Foto: Jørgen Steinli / NTB scanpix Vis mer

- Alt startet med at jeg kjøpte gokart for dåpspenger og ukelønn. Da sa gamlingen til meg at jeg skulle gå til naboen og høre om han ville sponse meg. Så jeg gikk dit med lua i hånda og sa «Halloen Atle, jeg skal bli verdens beste motorsportutøver en dag». Han snudde seg i døra, og ga meg 1000 kroner.

- I ekstase gikk jeg til neste nabo, som driver reklamebyrå, og fortalte ham at jeg ville ha et stort merke hvor det sto "Nabo Atle" som jeg kunne ha på hele gokarten. Tre dager etter kom han med reklamen, og regningen som var på 1500 kroner. Det beskriver egentlig mye av historien min, flirer Bakkerud.

Diesel og burger Etterhvert som Bakkerud begynte å fatte interesse for rallycross, fikk han egen bil til en halv million av foreldrene. Men det fulgte med en streng betingelse. Han måtte sette opp budsjett og samle inn penger til å konkurrere selv.

- Jeg gikk opp til en kompis av meg som var god på data, det har aldri vært min sterkeste side, og sa at jeg skulle trimme mopeden hans mot at han satte opp en sponsorpresentasjon for meg. To dager senere gikk han på bakhjulet med mopeden inn i skogen, og jeg fikk presentasjonen min, sier Bakkerud med et smil.

DEDIKERT: Andreas Bakkerud gikk på mekanikerskole i Sverige i tre år, og var i løpet av den tiden lærling i verkstedet til Petter Solberg. Han fant til slutt ut at han synes det var artigere å kjøre bil, enn å skru på den. Nå har han slått læremesteren i tillegg til en rekke andre barndomsidoler. - Nå er de fleste krysset av på listen, sier han. Her er han etter seieren i Sverige tidligere i sommer. Foto: Jørgen Steinli / NTB scanpix
DEDIKERT: Andreas Bakkerud gikk på mekanikerskole i Sverige i tre år, og var i løpet av den tiden lærling i verkstedet til Petter Solberg. Han fant til slutt ut at han synes det var artigere å kjøre bil, enn å skru på den. Nå har han slått læremesteren i tillegg til en rekke andre barndomsidoler. - Nå er de fleste krysset av på listen, sier han. Her er han etter seieren i Sverige tidligere i sommer. Foto: Jørgen Steinli / NTB scanpix Vis mer

Det året, med kompisens hjemmesnekrede presentasjon, samlet han inn 250 000 kroner fra sponsorer, men likevel strakk ikke pengene helt til. Under sesongens nest siste NM-runde på Lyngåsbanen fant han plutselig ut at det kun var 37 kroner igjen på kontoen. Med en teambuss tom for diesel var ikke det nok til å komme seg hjem til Bergen.

- Det jeg gjorde da, var å gå rundt til alle team-teltene, og inngikk til slutt et veddemål med en fra Larvik. Jeg skulle få 1000 kroner når jeg vant mitt første billøp, for jeg hadde ennå ikke vunnet noe på det tidspunktet. Da var det bare en ting å gjøre - det var å vinne, og det gjorde jeg. Han synes det var så gøy at han ga meg 2000 i stedet. Det holdt til både diesel og burger, sier han.

Tre flasker «Jägermeister» Men det var ikke slik at sesongen var reddet av den grunn. Neste helg skulle teamet igjen på tur, og manglet 15 000 kroner. Denne gangen var det NM finale på Gardermoen som sto på programmet. Bakkerud var rådvill, men så slo kreativiteten inn.

- Min onkel er bussjåfør, så vi fikk en veldig god avtale på leie av en buss. Vi laget noen t-skjorter, kjøpte tre brett øl av en kompis som hadde vært i Polen og hentet tre flasker Jägermeister hos min bestemor. Hun er avholdsdame og har tatt vare på alle flasker hun har fått opp igjennom årene.

NÆRHET: Bakkerud startet med gokart, men gikk etterhvert over til større maskiner. Noe rallymiljø er det ikke på vestlandet, og nærmeste bane er Rudskogen ni timer unna. Dermed ble det rallycross. Her er han i sin Citroen under EM-runden i Trøndelag tidligere i år. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
NÆRHET: Bakkerud startet med gokart, men gikk etterhvert over til større maskiner. Noe rallymiljø er det ikke på vestlandet, og nærmeste bane er Rudskogen ni timer unna. Dermed ble det rallycross. Her er han i sin Citroen under EM-runden i Trøndelag tidligere i år. Foto: Ned Alley / NTB scanpix Vis mer

- Deretter solgte vi alle plassene på bussen til fans så de kunne være med på turen over fjellet. Fra Bergen til Gardermoen solgte jeg for 17 200 kroner, fikk kjørt løpet, vant og ble den yngste sølvvinneren i NM gjennom tidene, forteller Bakkerud. Ikke uten et snev av rettmessig stolthet i stemmen.

Egne pressemeldinger med dysleksi Året etter samlet Bakkerud inn 800 000 kroner i sponsorer, i 2011 og 2012 lå budsjettet på 1,6 millioner og i år ligger det på 2,5 millioner kroner. Men det er ikke takket være premiepenger. Bakkerud forteller at det å vinne en EM-runde kun utgjør lommepenger i den store sammenhengen.

- Det er nesten litt flaut, men førstepremien er på 700 euro, eller ca 5000 kroner.

Han har med andre ord ikke råd til mer enn det absolutt nødvendige. Der andre lag har flere trenere, presseansvarlige og en manager, gjør Bakkerud det meste selv. Han skriver til og med sine egne pressemeldinger. Det er ikke bare enkelt med dysleksi.

BYEN E BERGEN: Bakkerud har en forkjærlighet for byen han kommer fra. Der er også hjemme i Bergen de fleste sponsorene hans holder til. Det var en del av strategien å knytte til seg lokale bedrifter. Foto: Privat / http://instagram.com/andreasbakkerud
BYEN E BERGEN: Bakkerud har en forkjærlighet for byen han kommer fra. Der er også hjemme i Bergen de fleste sponsorene hans holder til. Det var en del av strategien å knytte til seg lokale bedrifter. Foto: Privat / http://instagram.com/andreasbakkerud Vis mer

- Jeg tenker at jeg skal holde på med dette så lenge jeg synes det er gøy. Det skal ikke ende opp med å bli bare jobb. Det skal være morsomt også. Da jeg kom til Frankrike for å kjøre, og de andre hadde hatt fri i sju uker mens jeg jobbet på et oljeraffineri på Mongstad, da er det øyeblikk hvor man ikke helt skjønner hvorfor man gjør det her. Men så kommer resultatene, og da glemmer man de harde dagene, sier han med et smil.

Rane banken Og resultater er viktig motivasjon, spesielt for et konkurransemenneske som Andreas Bakkerud. Selv om han snakker om adrenalinet og sin forkjærlighet for motorsport, spørs det om han hadde holdt ut dersom resultatene uteble.

- Når jeg stiller så stiller jeg for å vinne. Det har jeg alltid gjort i alle grener. Jeg har bestandig hatt et voldsomt konkurranseinstinkt. Det er ikke gøy å spille mot meg i yatzy eller monopol - da jukser jeg bare.

Men det fungerer ikke å rane monopol-banken i det virkelige liv. Skal Bakkerud stille til start i VM neste år, blir det med et minimumsbudsjett på fire millioner kroner.

..OG LAGET E BRANN: Fotballaget er derimot mer til frustrasjon enn noe annet. - Det samme gjelder landslaget. De er som Brann på bortebane, sier han. Foto: Privat / http://instagram.com/andreasbakkerud
..OG LAGET E BRANN: Fotballaget er derimot mer til frustrasjon enn noe annet. - Det samme gjelder landslaget. De er som Brann på bortebane, sier han. Foto: Privat / http://instagram.com/andreasbakkerud Vis mer

- Jeg er veldig spent på denne vinteren. Det ville blitt mange busser fra Bergen til Gardermoen. Kanskje rutebussene får litt konkurranse, flirer han.

- Min investering i fremtiden Det er med andre ord duket for nok en tøff vinter med snømåking, sponsorfrierier og andre kreative krumspring for 21-åringen fra Bergen. Krumspring som har lært ham å tenke som en gründer. Han bygger tross alt opp seg selv som en merkevare.

- Jeg har noen kompiser som går på BI, og noen av de ideene jeg har funker hos dem også. Jeg hjalp faktisk en av dem på eksamen i fjor. Det er veldig gøy å se at det jeg lærer gjennom erfaring, det lærer de på skolen, sier Bakkerud.

Og er det noe man kan lære fra historien hans, er det at han nok vil stå på startstreken også neste sesong. Selv om han ikke lever noe ekstravagant stjerneliv, kommer lidenskapen foran alt annet.

TIDLIG KRØKES: Bakkerud har vokst opp med motorsport, og var på sitt første billøp allerede tre måneder gammel. Likevel legger han vekt på at foreldrene aldri har lagt press på ham hverken den ene aller andre veien. Så lenge han var flink på skolen, tok vare på utstyret og pakket i bilen før hver konkurranse selvsagt. Foto: Privat / http://instagram.com/andreasbakkerud
TIDLIG KRØKES: Bakkerud har vokst opp med motorsport, og var på sitt første billøp allerede tre måneder gammel. Likevel legger han vekt på at foreldrene aldri har lagt press på ham hverken den ene aller andre veien. Så lenge han var flink på skolen, tok vare på utstyret og pakket i bilen før hver konkurranse selvsagt. Foto: Privat / http://instagram.com/andreasbakkerud Vis mer

- Min største månedslønn i fjor var vel på rett over 3500 kroner. Men dette er min investering i fremtiden. Mange har samlet store studielån, men dette er mine studier. Jeg har lyst til å se tilbake og kunne si at jeg gjorde alt jeg kunne for å lykkes. Jeg har fått mye «juling», men jeg har lært så uendelig mye mer.