GULL VERDT: Therese Johaug og Marit Bjørgen selges for 60 millioner til skiforbundets sponsorer. Foto: Thomas Rasmus Skaug
GULL VERDT: Therese Johaug og Marit Bjørgen selges for 60 millioner til skiforbundets sponsorer. Foto: Thomas Rasmus SkaugVis mer

- Kan tenke meg å satse i ti år til

Therese Johaug kan kopiere Marit Bjørgen.

HAMAR (Dagbladet): Marit Bjørgen satte Therese Johaug på plass i gårsdagens 15-kilometer i NM. Sportslig er Bjørgen dronning, men markedsmessig er Johaug allerede vel så stor som sitt forbilde.

Og med Petter Northug som den aller største gullkalven, har langrennsavdelinga i Norges Skiforbund tredoblet sine markedsinntekter fra drøyt 20 millioner i 2008/09-sesongen til 60 millioner inneværende sesong.

Men etter VM i Falun i 2015 kan både Bjørgen og Northug legge opp. I hvert fall tenker ingen av dem lenger fram. Da vil enda mer hvile på Johaug. For hun har ingen ambisjoner om å slutte.

- Mange år til - Jeg trives veldig godt med å gå på ski. Slik jeg ser det for meg i dag, kan jeg tenke meg å satse i mange år til. Skal jeg holde på like henge som hun der, så blir det jo ti år til, sier Johaug til Dagbladet - med et nikk i retning Bjørgen.

- Så du er med hvis det blir OL i Oslo i 2022?

- Du skal ikke se bort ifra det, gliser Johaug.

Førsteamanuensis Hans Martin Thjømøe ved Markedshøyskolen, som også er partner i selskapet Sponsor Insight, mener de store profilene har hatt stor betydning for tredoblingen av markedsinntektene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Flaks - Skiforbundet har hatt flaks, fastslår han.

- Å ha tre så store profiler gir en unik posisjon. Det spesielle er at de er såpass ulike. Bjørgen er den litt trauste, som vinner og vinner. Johaug er den vakre fotomodellen, som likevel er jordnær. Mens Northug lager sirkus og erter svenskene. Noen misliker ham, men mange synes også han er festlig. Sammen når de et veldig bredt publikum, poengterer Thjømøe.

- Kan Johaug alene være likeverdifull for skiforbundet om noen år?

- Nei, det vil jeg ikke tro. Nettopp fordi de tre profilene når så ulike grupper. Men når det er sagt, så føler jeg skiforbundet er langt unna å ta ut hele potensialet som ligger der per i dag, sier professoren til Dagbladet.

Større potensial Bernt Halvard Olderskog, som er markedssjef for langrenn i skiforbundet, reagerer slik på påstandene om flaks:

- I så fal vil jeg si at vi har forvaltet flaksen godt. Men jeg er enig i at ikke hele potensialet er tatt ut ennå. Vi har vel sagt at det går an å nærme seg 100 millioner i året.

- Hvor viktig er profilene?

- Vi mener langrennssporten i seg selv har en enorm standing i Norge. Det ser vi også på sponsorene våre. De er opptatt av at de sponser hele laget, ikke bare Petter, Marit og Therese. Vi inngår også bare langsiktige avtaler der enkeltutøvere ikke er en del av innholdet i avtalen, poengterer Olderskog.

Lange avtaler At samtlige avtaler skal fornyes før Northug og Bjørgen eventuelt legger bort skiene, er likevel ingen hemmelighet.

- De nåværende avtalene strekker seg til OL i Sotsji. I god tid før OL skal vi nok være i mål med nye og vesentlig bedre avtaler for de fire årene fram til neste OL, sier Olderskog.

Signalene om at Johaug ser langt fram i tid, er han uansett glad for.

- Therese er allerede veldig profesjonell og dyktig i markedsarbeidet. Men jeg mener at også hun har enda et par knepp å gå på, sier Olderskog.