Kaos for TV-fotballen

To måneder før seriestart er det uklart hvilket TV-tilbud publikum får. Canal Digital som sitter på senderettighetene sammen med TV 2, vet ennå ikke hvilken løsning som blir valgt og hva du skal betale for kamptilbudet. -  Jeg undrer meg, sier Arne Scheie til Dagbladet.

Det som er klart, er at TV 2 vil sende en kamp hver søndag klokka 20.00 over sin riksdekkende kanal. Dette bekrefter sportssjef i kanalen, Bjørn Taalesen. Mandagskampen vil trolig gå på TV 2s kanal Zebra, uten at dette ennå formelt er avgjort.

Rettighetene omfatter tippeliga, nest øverste divisjon og cupen.

Uklarheten gjelder de tre til fem kampene som hver søndag klokka 18.00 skal sendes under Telenor-kontrollerte Canal Digitals plattform.

Ute av bildet

I denne omgang er fotballkanalen Canal+ ute av bildet. Det samme gjelder for NRK.

Hvilke kanaler eller sendeløsning Canal Digital velger, er ikke avgjort. Det kan bli aktuelt å opprette en ny betalingskanal, uvisst til hvilken pris og tilgjengelighet. Det kan også bli aktuelt med såkalt kiosksalg av kamppakker eller enkeltmatcher.

-  Hvilken betalingskanal under Canal Digitals plattform som vil bli valgt eller hvilken løsning man vil gå for, vil bli offentliggjort i mars, sier Bjørn Taalesen. Han vil ikke kommentere saken ytterligere på dette tidspunkt.

Milliardavtale

 UVISST:  Det hersker stor uklarhet om TV-tilbudet foran fotballsesongen. Her fra fjorårets oppgjør på Ullevål mellom Rosenborg og Vålerenga. Foto: Scanpix
UVISST: Det hersker stor uklarhet om TV-tilbudet foran fotballsesongen. Her fra fjorårets oppgjør på Ullevål mellom Rosenborg og Vålerenga. Foto: Scanpix Vis mer

Fotballforbundets Dag Vestlund gir denne kommentaren:

-  Tilgjengeligheten for publikum er svært viktig. Det er vesentlig å bringe klarhet i hvilken løsning som blir valgt så snart som mulig.

For milliardavtalen som TV 2 og Telenor ved Canal Digital inngikk for å få senderettighetene til norsk toppfotball, skal 300 millioner årlig gå tilbake til fotballen: 200 mill til toppklubbene i en 80-20 fordeling mellom øverste og nest øverste divisjon, og 100 mill til lavere divisjoner, eventuelt ulike representasjonslag - fordelt gjennom Norges Fotballforbund. Halvparten av pengene til toppserieklubbene fordeles likt på hver, mens den resterende halvparten fordeles etter klubbens tabellposisjon og hvor ofte klubben er blitt vist på TV.

Hvilke kamper TV 2 skal sende er ikke avgjort. Her ønsker kanalen så kort frist som mulig for å kunne hente inn justeringer i forhold til utviklingen på tabellen. TV 2-kampene fra de første serierundene skal forsøksvis avklares under et møte 6. februar.

Hvilken pris?

Mens TV 2 etter avtalen skal sende en kamp hver søndag klokka 20.00, har Canal Digital på sin side forpliktet seg til å tilby seerne minimum tre kamper, maksimum fem, hver søndag klokka 18.00. Hvilket publikum som i praksis får ta del i dette tilbudet, er ikke klart.

Administrerende direktør Svein Erik Davidsen sier dette til Dagbladet om saken:

-  Det er ikke klart hvilken løsning vi faller ned på. Vi vil gå ut med informasjon om dette så snart saken er avklart.

Davidsen vedgår at prisen folk må betale for tilbudet heller ikke er avklart.

Norsk Toppfotballs nytilsatte sjef, Kjetil Siem, svarer slik på spørsmålet om det etter hans kunnskap kan bli aktuelt med nye betalingskanaler der toppseriefotballen blir vist:

-  Ja, det ligger i kortene at det kan bli aktuelt, uten at vi vet dette nå.

Vålerengas mediesjef Bjørn Olsen gir denne kommentaren: -  Varianten såkalt kiosksalg, altså direktesalg av pakker eller enkeltkamper, kan åpenbart bli aktuelt. Hvor bra det vil være for klubber og publikum, er en annen sak. For rettighetshaverne dreier det seg åpenbart om å få mest mulig kroner ut av rettighetene, altså fra publikum. Klubbene og seere venter i spenning på hvilken løsning man vil gå for.

Scheie undres

NRKs legende Arne Scheie sier til Dagbladet at han på vegne av publikum undrer seg over sakens utvikling:

-  Når TV 2 har fast kamp hver søndag klokka 20 - uten betaling, samt full oppsummering fra arenaene etter kampslutt, så kjenner jeg ingen som føler noe behov for å kjøpe denne pakka fra betalings-TV. Her har rettighetshaverne et stort dilemma. På vegne av publikum undrer jeg meg over at tilbudet ikke er avklart.

-  Har vi noen erfaring med direktesalg av kamper eller kamppakker?

-  Ja, dette har vært forsøkt i England og så vidt her hjemme. Det var ingen suksess.