LANG TID: Båtfører på redningsskøyta «Inge Steensland» er kritisk til hvor lang tid det tok før de ble varslet og involvert i leteaksjonen etter Vibeke Skofterud. Foto: Elisabeth Grosvold / NTB scanpix
LANG TID: Båtfører på redningsskøyta «Inge Steensland» er kritisk til hvor lang tid det tok før de ble varslet og involvert i leteaksjonen etter Vibeke Skofterud. Foto: Elisabeth Grosvold / NTB scanpixVis mer

Vibeke Skofterud

Kapteinen kritisk til tregheten i leteaksjonen:
- Svært frustrerende

Kl. 01 ble Vibeke Skofterud meldt savnet. Først kl. 10.39 ble redningsskøyta oppringt. Redningsskøytas båtfører i leteaksjonen etter Skofterud er kritisk til tregheten og etterlyser automatikk i varslingsrutinene.

Natt til søndag 29. juli døde den tidligere langrennstjerna Vibeke Skofterud på øya St. Helena i Arendal etter en vannscooterulykke.

Skofterud var på vei fra Arendal sentrum til hytta på Tromøy da ulykken inntraff.

Hun ble meldt savnet av kjæresten Marit Stenshorne klokka 01 natt til søndag. Først klokka 11.30 ble Skofterud funnet på en holme på øya St. Helena i Hovekilen.

Hun ble erklært død på stedet av en lege fra luftambulansen.

Nå retter Asbjørn Rønning, kaptein på redningsskøyta «Inge Steensland», kritikk mot hvor lang tid det tok før redningsskøyta ble varslet.

Det skriver Rønning i en SAR-rapport (Search and Rescue) til Hovedredningssentralen Sør-Norge, som Fædrelandsvennen har fått tilgang til.

- Svært frustrerende

ET SISTE FARVEL: Tidligere langrennssjef Åge Skinstad med et siste farvel til Vibeke Skofterud. Vis mer

Ifølge SAR-rapporten ble redningsskøyta oppringt av innsatsleder først klokka 10.39. Klokka 11.10 ble søket startet, og 11.35 ble den omkomne funnet.

- Det er svært frustrerende å bli varslet/rekvirert først opptil ca. ti timer etter en hendelse på eller nær sjøen. Det er ønskelig og viktig for oss at vi kobles inn så tidlig som mulig i både hendelser og mulige hendelser på og nær sjøen, skriver Rønning i rapporten.

Til Dagbladet sier Bård Austad, leder av Felles enhet for operative tjenester i Agder politidistrikt, at han forstår frustrasjonen, men at han ikke er enig i kritikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi diskuterer ikke slike saker og detaljer i mediene. Det tar vi direkte med de det gjelder. Men jeg kan si at jeg forstår frustrasjonen som båtføreren er i. Samtidig sitter de ikke på de opplysningene vi har, sier Austad til Dagbladet.

- Varslingsknappen er ikke den første vi trykker på. Vi drøyde ikke ti timer før vi iverksatte tiltak. Det gjorde vi med en gang. Vi har andre rutiner å gjøre først. Det var heller ingenting der og da som tydet på at Skofterud hadde forulykka. Vi må evaluere oss selv fra det vi visste der og da, ikke det vi vet nå, forklarer han.

Skofterud-familiens talsperson Pål Tømmerhoel skriver til Dagbladet at familien ikke har noen kommentar til SAR-rapporten.

Etterspør automatikk

Videre i rapporten ber Rønning Hovedredningssentralen følge opp erfaringene i saken.

Han viser til at tiden er deres største fiende og etterlyser et automatisert varslingssystem.

- Det etterspørres derfor om det ikke burde være automatikk i å varsle oss i slike sjønære hendelser, oppfordrer Rønning.

Noen endring i varslingsrutinene kommer imidlertid ikke til å skje, opplyser Austad i Agder politidistrikt til Dagbladet. Han mener ingen, verken politiet eller Hovedredningssentralen, kan klandres i denne saken ut ifra hva de visste - og ikke visste - da ulykken inntraff.

Konfrontert med kritikken fra Rønning sier Ståle Jamtli, operativ redningsinspektør ved Hovedredningssentralen, følgende til Dagbladet:

- Dette er kommentert av politiadvokat Gulberg i Agder PD i avisa Fædrelandsvennen den 2. august. HRS har ingen ytterlig kommentar til dette, skriver Jamtli i en SMS til Dagbladet.

SKOFTERUD STRÅLTE: Eurosports langrennsekspert Vibeke Skofterud gjestet Dagbladets langrennsprogram før vinter-OL sammen med kommentator Esten O. Sæther og programleder Øyvind Godø. Video: Per Ervland Vis mer

Traff holme

Tidligere har etterforskningsleder Torbjørn Trommestad gitt dette hendelsesforløpet i ulykken:

- Natt til søndag var den første kvelden det var mørkt på svært lang tid. Det å føre båt og andre kjøretøy på sjøen når det er mørkt, er svært utfordrende. Det gikk galt denne gangen, sa Trommestad til Dagbladet.

- Hun traff en holme. Det høres rart ut at man ikke klarer å manøvrere et kjøretøy i mørket, men det kan være veldig, veldig vanskelig, selv om man er kjent.