KARRIEREN PÅ VENT: Legene ved Maria Hilf-klinikken i Wien oppdaget en hjerneblødning hos Bernhard Eisel etter at han veltet stygt under Tirreno-Adriatico tidligere i år. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
KARRIEREN PÅ VENT: Legene ved Maria Hilf-klinikken i Wien oppdaget en hjerneblødning hos Bernhard Eisel etter at han veltet stygt under Tirreno-Adriatico tidligere i år. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

Sykkelproff operert etter hjerneblødning:

Kjente på senskader sju uker etter velt. Så gjorde legene et urovekkende funn

- Viktigst at jeg blir 100 prosent frisk, sier Bernhard Eisel.

(procycling.no): Bernhard Eisel krasjet ut av Tirreno-Adriatico etter å ha gått ned i velt på den femte etappen.

Det ble påvist brudd i høyre håndledd og han ble sendt direkte til CT-skanning for å avdekke eventuelt øvrige skader, i tillegg til at han mottok behandling for sår- og kuttskader i ansiktet.

Syv uker senere kjente østerrikeren fremdeles på ubehag etter ulykken. I et intervju med Kleine Zeitung i hjemlandet, beskrev han smertene som «migrene-liknende» hodepine.

- Først trodde jeg det dreide seg om pollenallergi, forteller han videre til avisen.

Fant hjerneblødning

Det ble tatt ytterligere røntgenbilder av den 37 år gamle Dimension Data-rytteren i hjemlandet, og da fant nevrologene en hjerneblødning.

Etter funnet ble Eisel raskt lagt under kniven ved Maria Hilf-klinikken i Wien.

- Jeg har hukommelsestap fra søndag og fram til jeg våknet opp etter operasjonen. Det ble drillet et hull, og - ja - de fant hjernen, sier Eisel med et glimt i øyet til avisen.

Karrieren på vent

Hadde legene ikke funnet hjerneblødningen i tide, kunne konsekvensene vært langt verre. Sykkelprofilen sier at han foreløpig ikke vet hva som skjer med idrettskarrieren etter inngrepet.

- Det viktigste for meg er at jeg blir 100 prosent frisk igjen, klargjør Eisel som holdes på sykehuset fram mot helga for observasjon.

Trolig må han i første omgang belage seg på en pause på mellom seks til åtte uker før han kan starte opptreningen igjen.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!