Kjølen ødelagt igjen - Ericsson må snu

Dramatikken fortsetter i Ocean Race.

Det var ved tretiden i natt at mannskapet på den svenske «Ericssonbåten», som seilte i 10 knops fart i 15-20 knops vind, hørte et smell og oppdaget at en del av det bevegelige kjølsystemet var ødelagt. «Ericsson» var på andreplass i det sju båter store feltet da uhellet skjedde.

Isteden får å fortsette mot sydishavet og de sterke vestlige vindene der, har skipper Neal McDonald bestemt at de skal snu for å seile mot land i Sør-Afrika. Her skal de bytte ut en brukket del i det ene av de to hydrauliske systemene i svingkjølen.

Den bevegelige kjølen skal i utgangspunktet gjøre det lettere for båtene å øke hastigheten på seilbåten uten at båten kantrer. Men systemet har altså vist seg å være svært sårbart og både «Movistar», «Pirates of the Caribbean» og «Ericsson» har hatt store problemer med svingkjølene allerede.

Piratene måtte bryte førsteetappe fra Vigo til Cape Town da svingkjølsystemet havarerte.

Ericssonbåten holdt på å kullseile da deres hydraulikk brøt sammen midt mellom Spania og Sør-Afrika. De fikk reparert skaden midlertidig og «haltet» mot land for sakte fart.

Etter oppfattende reparasjonsarbeide i dokk i Cape Town trodde Neil McDonald at båten var ship-shape. Dèt viste den seg altså ikke å være.

Men isteden for å kaste seg ut i de voldsomme vindene i sørishavet med ødelagt båt, velger den svenske båten å snu, reparere skaden og, om mulig, fortsette regattaen derfra.

- Vi er selvsagt skuffet, men ivrige på å få ordnet skaden så fort som mulig og fortsette i Volvo Ocean Race, skriver Neil McDonald.

SNUR: Ocean Race-båten Ericsson, nummer fire fra venstre, gikk raskt ut på seilasen fra Cape Town mot Australia. Nå er etappen ødelagt. Foto: Scanpix/Reuters
SNUR: Ocean Race-båten Ericsson, nummer fire fra venstre, gikk raskt ut på seilasen fra Cape Town mot Australia. Nå er etappen ødelagt. Foto: Scanpix/Reuters Vis mer

- Det vanskeligste er ikke å få båtene til å seile fortest mulig, men å få dem hele frem til Melbourne, sa nordmannen Knut Frostad like før starten med Brasil1 andre nyttårsdag.

Bare halvannet døgn senere gikk altså den første båten i stykker.

START I VIGO: Ericsson hadde problemer også på vei til Sør-Afrika.