- Kjører for pallen

Petter Solberg vurderte å gi seg etter å ha fått tidsstraff på 5.40 minutter. Men depresjonen ble snudd til jubel etter en dag med gnistrende bilkjøring.

LEON (Dagbladet): Solberg startet dagen som 13. mann, men kjørte seg helt opp til 5. plass på grusveiene i Mexico. Tidsstraffen han ble ilagt etter å ha mottatt hjelp med å dytte bilen, gjorde at han mistet ledelsen fra fredagen. (Se egen reportasje neste side)

Forbannet

- Jeg fikk nesten ikke sove, og var utrolig forbannet over det som skjedde. Da jeg satte meg bak rattet var jeg bare deprimert, og manglet totalt motivasjon for å kjøre. Jeg følte at det nesten hadde vært bedre å gjøre noe annet enn å kjøre rally, men jeg måtte jo starte, sier Solberg til Dagbladet.

Men da Solberg vant de tre første fatsprøvene uten å gi maksimalt, Sébastien Loeb kjørte ut, og finnene Marcus Grönholm og Harri Rovenperä fikk slått i stykker bilene sine, var det en helt ny Solberg som steig ut av bilen på vei inn til første service.

Rally Mexico

VM-runde 3 av 16, stillingen på 2. dagsetappe (etter 10 av 15 fartsprøver):

1. Markko Märtin (Estland), Ford

2. Carlos Sainz (Spania), Citroën +24,5

3. Francois Duval (Belgia), Ford + 28,1

4. Mikko Hirvonen (Finland) Subaru, + 2,50, 8

5 . Petter Solberg (Norge) Subaru, + 3,51,7

6. Marcus Grönholm (Finland) Peugeot, + 4,34,5

Brutt: Sebastien Loeb (Frankrike), Citroën

Vinnere av fartsprøvene: Solberg (SS1, SS3, SS5, SS6, SS7, SS8, SS9, SS10), Loeb (SS2, SS4)

Solberg pådro seg 5.40 minutter tidsstraff fredag.

- Det er nesten stygt å si det om en konkurrent, men det er veldig bra for spenningen i VM at Loëb kjørte ut. Så ærlig må jeg bare være. Nå blir det viktig at jeg fullfører og tar alle poengene jeg kan få. Nå går jeg for pallen, sier Solberg.

Han kjørte som en drøm i går. Den regjerende verdensmesteren vant alle seks fartsprøvene. Og ikke bare det: Han ledet fra første meter. På alle mellomtidene var den blå Subaruen raskest.

- Å ta igjen dem som ligger på topp tre blir vanskelig på rein kjøring, men det er jo alltids lov å håpe på at noen av dem ryker ut, flirer Petter.

De tøffe veiene i Mexico ga flere sjåfører store problemer. Verst gikk det ut over Marcus Grönholm som fallt fra andre til sjetteplass etter å ha slått i stykker styrestaget på sin Peugeot.

- Jeg er drit lei av denne bilen nå. Peugeot har 200 mennesker som jobber med denne bilen til enhver tid, så jeg fatter ikke hvordan vi får slike problemer hele tida, sier frittalende Grönholm.

Før siste fartsprøve i går, lå finnen bare noen små sekunder bak Solberg i sammendraget. Men fikk juling på rallyets 10. etappe og ligger nå over 40 sekunder bak Petter.

Stallordre?

For Solberg ser det relativt lyst ut for å avansere mot pallen. Med stallkamerat og andrekjører Mikko Hirvonen på plassen foran i sammendraget, lukter det en stallordre for å gi Petter flere poeng. Selv om Solberg selv nekter for at det kommer til å skje.

- Nei, jeg vet det vil bli spekulert på det, men jeg ønsker det ikke. Jeg vil vinne på hederlig vis, og jeg kan ta Mikko på helt vanlig kjøring, sier Petter som får støtte.

- Nei, det er for tidlig å si noe om det nå. Dessuten kan Petter slå meg uansett. Så det tenker jeg ikke på nå uansett. Veiene her er steinete og vanskelige, så her kan alt skje, sier Hirvonen til Dagbladet. Heller ikke Subaru ønsker å gi stallordre.

- Fattig trøst

- Det er ikke riktig sportsånd å gjøre det, så vi vil prøve å unngå det, sier pressetalsmann Steve Webb til Dagbladet.

Solberg synes det er uinteressant å snakke om at han er rallyets moralske vinner. Uten tidsstraffen ville han ha ledet med nesten to minutter. Han har rett og slett feid konkurrentene av veien.

- Nei, akkurat det er en fattig trøst. Det eneste som teller for meg er å vinne. Alt annet er egentlig helt uinteressant, sier Solberg.

MESTERLIG: Petter Solberg kjørte som en ekte verdensmester på gårsdagens fartsprøver i Rally Mexico. Tidsstraffen fra fredag gjør at han får trøbbel med topp 3. - Å ta igjen dem som ligger på topp tre, blir vanskelig på rein kjøring, men det er jo alltids lov å håpe på at noen av dem ryker ut, sier Petter.