PÅVIRKNINGSKRAFT: Petter Northug endret sporten på sin måte. Det samme er Johannes Høsflot Klæbo er i ferd med å gjøre. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PÅVIRKNINGSKRAFT: Petter Northug endret sporten på sin måte. Det samme er Johannes Høsflot Klæbo er i ferd med å gjøre. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Johannes Høsflot Klæbo har forandret tyskernes syn på sosiale medier

Klæbos sosiale medier-vaner skaper debatt i Tyskland

I lang tid har idrett og sosiale medier vært en uting å kombinere i Tyskland. På grunn av Johannes Høsflot Klæbo er dette nå snudd på hodet i den europeiske stormakten.

Johannes Høsflot Klæbo har med drøye 75 000 abonnenter på vlogen sin og over 300 000 følgere på Instagram allerede i en alder av 22 år skapt seg en solid plattform å bygge videre på den dagen – langt fram i tid – langrennskarrieren tar slutt.

Der Petter Northug gjorde langrenn «kult igjen» og revolusjonerte idretten - slik blant annet Vegard Ulvang, Hans Christer Holund og Frode Estil beskrev overfor Dagbladet forrige uke - er Klæbo i ferd med å stake sporten i enda en ny kurs.

«Klæbo-metoden» skaper nå debatt i Tyskland, og det er da ikke snakk om den mye omtalte «Klæbo-klyvet» som har blitt pensum på finske skiskoler og skapt sterke reaksjoner i Russland, som Dagbladet formidlet under OL.

22-åringen, som også har en stor fanskare i Tsjekkia av alle land, er i ferd med å ta sporten til nye høyder gjennom sin måte å kombinere toppresultater i langrenn med tilsvarende suksess i sosiale medier.

Ringvirkningene av det er større enn mange tror. Klæbos måte å promotere seg selv og ikke minst idretten på i sosiale medier, har fått Tyskland til å endre helt sitt syn på saken det siste året. Klæbo har fått tysk langrenn til å gå fra å være konservative til liberale på denne fronten.

- Vi ser hva Klæbo gjør

Det forteller Tysklands landslagssjef Peter Schlieckenrieder, som selv vant OL-sølv bak Tor Arne Hetland på sprinten i Salt Lake City i 2002, til Dagbladet.

INSPIRERER: Tysklands landslagssjef Peter Schlickenrieder (t.v.), her etter OL-sølvet på sprinten i Salt Lake City etter Tor Arne Hetland, forteller at Johannes Høsflot Klæbo har fått tyskerne til å endre synet på sosiale medier. Foto: AP Photo/Darron Cummings
INSPIRERER: Tysklands landslagssjef Peter Schlickenrieder (t.v.), her etter OL-sølvet på sprinten i Salt Lake City etter Tor Arne Hetland, forteller at Johannes Høsflot Klæbo har fått tyskerne til å endre synet på sosiale medier. Foto: AP Photo/Darron Cummings Vis mer

- Den gamle skolen sier at man ikke skal fokusere på sosiale medier. Det skal man legge bort. Slik har man alltid tenkt i tysk idrett. Men nå tenker vi annerledes. Vi ser hva Klæbo gjør, at han kombinerer det på en god måte og promoterer sporten, forteller Peter Schlickenrieder til Dagbladet.

- Å være fokusert på trening og samtidig være god i sosiale medier, er framtidas tyske løpere. Vi må se på hvordan Klæbo gjør det.

Inspirerer tyskerne

Den tyske langrennslegenden mener de tyske utøverne må lære av nordmannens måte å fronte sporten på gjennom sosiale medier.

- Klæbo er veldig god i sosiale medier og når ut til de yngre. Han promoterer sporten på en veldig god måte. Han er den første som virkelig kombinerer en så systematisk og bevisst bruk av sosiale medier med enorm sportslig suksess, sier Schlieckenrieder til Dagbladet.

- Han inspirerer unge løpere. Virkelig. Det er kult å se hvordan han håndterer det. Det er noe vi prøver å lære av i det tyske laget.

POPULÆR: Johannes Høsflot Klæbo har fans i mange land og sprer langrennssporten på en god måte, også utenfor Norges grenser. Det er et resultat av bevisste valgFoto: Bjørn Langsem / Dagbladet
POPULÆR: Johannes Høsflot Klæbo har fans i mange land og sprer langrennssporten på en god måte, også utenfor Norges grenser. Det er et resultat av bevisste valgFoto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Klæbos visjon

Til Dagbladet sier Johannes Høsflot Klæbo at han er er bevisst på Tysklands sentrale rolle i skisporten og har en visjon om å bidra til å gjøre langrenn mer globalt.

- Jeg har jo sett at jeg får stadig flere følgere på sosiale medier som Instagram og YouTube fra Mellom-Europa og Tyskland. For meg er det viktig å se at vi kan bidra til å gjøre langrenn enda mer internasjonalt. Tyskland er stort, men ingen maktfaktor innen langrenn per i dag. Det håper jeg tyskerne kan bli igjen, sier Johannes Høsflot Klæbo til Dagbladet.

- En kombinasjon av enda bedre skiløpere fra Tyskland – som blir enda mer attraktive via sosiale og redaksjonelle medier – er jo helt topp for idretten vår. Men samtidig skal jeg selvsagt gjøre mitt for å holde dem bak meg, sier 22-åringen.

Smigret

Pappa og manager Haakon Klæbo synes det er hyggelig å høre hvordan Klæbo inspirerer tyskerne.

- Det er jo gøy å høre. Vi ønsker jo å styrke langrenn som idrett, og da er og blir sosiale medier stadig viktigere. At tyskerne lar seg inspirere, er fint å høre. Langrennssporten trenger et sterkere Tyskland, og ikke minst et Tyskland hvor langrenn har høyere attraktivitet enn hva som er tilfelle i dag, sier pappa Klæbo til Dagbladet.

- VAR DET SKUMMELT?: Johannes Høsflot Klæbo har tidligere sagt at det verste med å vinne er å måtte snakke engelsk. Og resten av langrennsgutta passer på å tyne han litt for det. Han tok bronse under sprinten i Lahti, og måtte gjøre en pressekonferanse på engelsk. Reporter: Øyvind Godø / Video: Lise Rafaelsen / Dagbladet Vis mer

- En større satsing på nye kanaler for å nå unge er nok bare en av flere tiltak som gjøres i Tyskland for å øke interessen.

Klæbo: - En del av min helhet

Johannes Høsflot Klæbo forteller at sosiale medier har blitt en naturlig del av ham som menneske.

- Det er ikke noe jeg går og tenker på, men sosiale medier faller naturlig for meg. Det er en del av min helhet. Det er en del av meg. Også er det jo viktig at jeg kan koble av med andre ting, samt ha fokus på andre områder enn trening og restitusjon, forteller Høsflot Klæbo til Dagbladet.

Lillebror Ola Høsflot Klæbo har en nøkkelrolle i langrennsessets vlog, mens pappa Haakon Klæbo er manager.

- Hvor bevisste er dere på bruken av sosiale medier for å promotere sporten?

- Vi prøver å tenke helhetlig, men det er klart at det er trening og restitusjon som er det primære for Johannes. Men det er viktig å gjøre andre ting enn å trene samt hvile. Sosiale medier har vært og er veldig viktig for Johannes. Det gir ham energi, og det utvikler ham på flere områder enn bare i skisporet, sier pappa Haakon Klæbo.

- Mange unge er naive

Schlieckenrieder snakker inspirert videre om Klæbo sammen med Dagbladet når han forteller at han også er svært begeistret for Klæbos tekniske utførelse på snøen.

- Måten Klæbo går på ski på, er også noe vi prøver å lære av. Kan våre løpere gjøre det samme? Klæbo-teknikken viser at det er viktig å prøve nye ting. Jeg liker den. Spørsmålet er hvorfor det går raskere: Det er slik vi tenker i Tyskland. Vi liker å forske på hva som er mest effektivt. Her er Klæbo god, sier den tyske landslagssjefen til Dagbladet.

- Mange unge er naive og bare gjør noe, mens andre overtenker. Klæbo virker å ha et bevisst forhold til hva han gjør. Jeg håper han fortsetter å skape kunst. Det er til stor inspirasjon for oss.