IKKE BELIEBERS: Vålerenga-supporterne liker dårlig at enda en popstjerne skal brukes til å få folk til å komme på Vålerengas fotballkamper. I juni var det pauseunderholdning med Alexandra Joner og Viqueens under det såkalte Rimi Bowl.
Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
IKKE BELIEBERS: Vålerenga-supporterne liker dårlig at enda en popstjerne skal brukes til å få folk til å komme på Vålerengas fotballkamper. I juni var det pauseunderholdning med Alexandra Joner og Viqueens under det såkalte Rimi Bowl. Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

Klanen fnyser av Vålerengas Justin Bieber-stunt

- Dette er bare stakkarslig.

(Dagbladet): Det vakte misnøye blant store deler av Vålerenga-supporterne da klubben prøvde å fylle tribunene til kampen mot Stabæk med det såkalte «Rimi Bowl» tidligere i sommer.

Nå gjør et nytt VIF-stunt at Klanen rister på hodet.

Før mandagens kamp mot Brann lover nemlig klubben sjansen til å vinne Justin Bieber-billetter til alle som er tilstede på Ullevaal Stadion. Rimi deler ut 20 billetter, og det skal lokke flere til kampen.

Den uavhengige supportersida VPN har i dag publisert et åpent, kritisk brev til markedsavdelingen i VIF, og på forumet lufter fansen allerede sin misnøye med stuntet.

Klanens talsmann Christian Kjellsen blir mest oppgitt.

- Jeg orker ikke å hisse meg opp lenger, men jeg syns det er veldig trist. Det er en sykdom i norsk fotball at man stoler så lite på eget produkt at man skal pakke det inn i tullball. Det er helt meningsløst, sier han til Dagbladet.

- Norsk Toppfotball skal være 90 minutter med fotball, og så en pølse i pausen. Man undergraver det man egentlig driver med. Du er ikke med i trekningen av en pakke grillpølser når du går i teateret for å se Vildanden, sammenlikner Kjellsen.

Absurd
Klanen var tydelige også før det såkalte Rimi Bowl, der Alexandra Joner blant annet spilte inn musikkvideo i pausen. Resultatet ble som forventet, mener Kjellsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det pissregner, det kommer en svensk MGP-vinner i pausen og så er det kanskje kommet 14 stykker ekstra med en billett de har kjøpt på Rimi. For meg blir det helt absurd. Det var helt drøyt, men dette er bare stakkarslig. Jeg gidder ikke hisse meg opp, selger de 100 billetter, så greit for meg, sier han.

-  Rimi som en av sponsorene får jo profilering, men spørsmålet er jo om man er tjent med det. Jeg skjønner at klubben må tjene penger og få inn publikum, og det er veldig hyggelig hvis noen får et positivt forhold til VIF pga av en RIMI-billett. Men det er mye hyggeligere om man får et positivt forhold til klubben ved at man blir en del av publikum som unge, kanskje ser litt på oss gamle som står der og synger og får lyst til å vokse opp og stå sammen med dem, sier han.

- Har dere sagt fra til klubben hva dere mener om dette?

- Jeg har kranglet med Pål Breen og folka før ham i lang tid, vi er jo kjempekonservative, det er helt klart. Det er heller ikke mange år siden det var sparkepiker og alt mulig på plass i pausen der, helt sirkus. Sett nå i gang hvis dette er så lurt, men jeg lurer på om man bruker mye krefter på dette som kanskje kunne vært brukt annerledes, sier Kjellsen.

Direktøren svarte
Vålerengas kommersielle direktør Esben Garlie ønsker ikke å kommentere saken i kveld, men administrerende direktør Pål Breen skrev et debattinnlegg om tematikken etter bråket før Stabæk-matchen, der han forsvarte Vålerengas kamp for lojale samarbeidspartnere.

- Uten lojale samarbeidspartnere som bidrar med langsiktige forutsigbare midler, er det umulig å henge med i toppen av norsk fotball. Dette har vært en utvikling over år, som bare vil fortsette. I år vil publikumsinntekter i Tippeligaen generere rundt 10 prosent av Vålerengas inntekter. For fire-fem år siden stod de for opp mot 30 prosent. Derfor må vi også utvikle nye markedselementer som næringslivet vil investere i, skrev Breen blant annet.

Derfor tenker vi annerledes for å trekke publikum til Ullevaal. Ved hjelp av en samarbeidspartner skal vi forsøke å skape folkefest. Ved å tilføre rammen rundt kampen mot Stabæk underholdningsbidrag som fenger hele familien, ønsker vi å engasjere og begeistre alle. Skape atmosfære en fotballkamp verdig, og rekruttere nye publikummere til vårt kjære Vålerenga. Om vi lykkes vet vi ikke, men vi mener det absolutt er verdt et forsøk. Så får vi leve med at vi også møter kritikk fra noen av våre egne supportere.