Klar til start - igjen

I morgen tidlig kaster Knut Frostad i «Brasil1» igjen loss i Ocean Race.

(Dagbladet.no:) I morgen tidlig kaster Knut Frostad i «Brasil1» igjen loss i Ocean Race.

- Vi pakker båten nå. Vi drar til sjøs tidlig i morgen. Og vindforholdene er gode. Vi får en rask start med bra vindforhold til første is-gaten, sier den norske vaktsjefen på «Brasil1», Knut Frostad, til Dagbladet.no.

«Brasil1» måtte avbryte førsteetappen og returnere til land da båten begynte å sprekke opp langt til havs.

En stor gjennomgående sprekk åpenbarte seg på tvers av kevlarskroget da daglyset kom sist onsdag.

Bedre enn før

- Vi hadde hørt rare lyder fra skroget i løpet av natta, men skjønte ikke hva det kom av. Hadde uhellet skjedd et par døgn senere ville det vært for sent å snu. Sånn sett var det bra for oss at sprekken, når den først skulle komme, oppstod så tidlig som dette. Men det verste er at om vi ikke hadde blitt utsatt for uhellet så kunne vi vært helt i teten på etappen mot Melbourne, sier Knut Frostad, som i helga har hatt et ufrivillig havneopphold i Port Elisabeth Sør-Afrika.

- Båten er nå helt reparert og den er sterkere enn før uhellet oppstod, mener seilasens eneste nordmann.

- Vil det være mulig for dere å nå igjen de bakerste båtene «Movistar» og «ING Real Estate Brunel» selv om de ikke har uhell på vei mot Melbourne?

Artikkelen fortsetter under annonsen

TILBAKE PÅ SJØEN: «Brasil1» seiler igjen i morgen. Foto: REUTERS
TILBAKE PÅ SJØEN: «Brasil1» seiler igjen i morgen. Foto: REUTERS Vis mer

- Det er teoretisk mulig dersom de parkerer i et høytrykk. For øyeblikket har de bakerste lite vind. Men at vi skal nå dem igjen er vel ikke helt realistisk.

Bryter

- Vi skal selvfølgelig gjøre vårt beste, men først og fremst komme helskinnet til Melbourne, sier en kampklar Knut Frostad.

- Dette er uansett ingen bortkastet etappe for oss. Vi kan plukke opp verdifulle poeng på vei til Melbourne, og vi vil ta med oss erfaring til den neste etappen fra Melbourne til Wellington.

Til nå har skader ført til at tre båter har vært nødt til å få hjelp for å komme seg til neste startpunkt.

- Jeg synes det er ganske viktig at båtene seiler alle etappene. Skal man vinne jorda-rundt-seilasen, så synes jeg det er et vesentlig poeng å ha fullført alle etappene, mener Frostad.

Og nå er det helt klart at svenske «Ericsson» settes på et containerskip og seiles til Melbourne på «leid kjøl». Skadene på «Ericssons» svingkjøl lar seg ikke reparere fort nok til at båten selv kan seiles til Australia.

«Brasil1» kommer etter planen frem til Melbourne tre dager før havneseilasen der.

Løpet kjørt?

Ute på havet ser det igjen ut til at Mike Sanderson på «ABN Amro One» har gjort de beste veivalgene. Båten rakk å få med seg et lavtrykk på vei mot Melbourne og har fosset fra konkurrentene «Pirates of the Carribbean» og ABN Amro Two, som holder tett følge ca 330 nautiske mil bak tetbåten.

«Movistar», som ledet ut fra Cape Town, har gått på en skikkelig smell takket være feil kurs i forhold til vind og vær. Nå ligger de 418 nautiske mil bak lederbåten!

Veldig mye skal gå gal for skipper Sanderson dersom ledelsen og alle vinnerpoengene ikke igjen skal havne hos «ABN Amro One».

NY START:Når dagslyset kommer, seter Knut Frostad igjen kurs mot Melbourne med «Brasil1»