Klart for vrien kyst-etappe til Sydney

Tredje etappe av verden rundt-seilasen starter i morgen tidlig. I forhold til andre etappe, i sterk vind og høye bølger gjennom sørishavet, kan mannskapet på de ni båtene lett få følelsen av at de kan ta det roligere nå. Men det er neppe lurt...

Tredje etappe vil bli mer psykisk enn fysisk krevende. Vanskelige vindforhold på den 2150 nautiske mil lange strekningen fra Fremantle til Sydney vil trolig gi navigatørene mye hodebry.

Båtene har også lite informasjon om denne strekningen, ettersom etappen aldri har vært seilt før. I tidligere verden rundt-seilaser har tredje etappe alltid vært strekningen Fremantle-Auckland. Det gjør at navigatører og kapteiner nå må stole helt på egne ferdigheter.

Få valgmuligheter

Kaptein Knut Frostad på «Innovation Kværner» er spent foran tredje etappe. Den norske båten leder sammenlagt, men har fortsatt til gode å vinne en etappe.

- Vi satser selvfølgelig på å vinne, men lett blir det ikke. Det kommer til å bli en veldig annerledes etappe, først og fremst fordi du har en kystlinje å forholde deg til, sier Frostad.

- Etappen er kort, og det er få valgmuligheter når det gjelder kursvalg. Jeg tror nok ikke vi får oppleve like store utslag på denne etappen som på de andre, fortsetter Frostad.

Nær land

Vær-ekspertenes råd til båtene, er å seile nær land den første dagen for så å gå ut i rom sjø utover kvelden og natten. Det er meldt om en vindstyrke på mellom 15 og 25 knop. Utpå kvelden vil båtene møte motvind, og da mener ekspertene området 40-60 nautiske mil fra kysten vil være det mest optimale å seile i.

Et av etappens vanskeligste valg blir etter all sannsynlighet kursvalget inn i det fryktede Bass-stredet nord for Tasmania. I noen tilfeller kan det også lønne seg å seile på sørsiden av øya King Island, men hvis været ikke er optimalt kan båtene tape et hav av tid på å velge denne kursen.

Knut Frostad og de andre skipperne har brukt mye tid den siste uken på å spore opp lokale væreksperter for best mulig å kunne løse vær-flokene.

Nytt mannskap

Nå gjenstår det å se om utskifting av mannskap på seks av de ni båtene får noen konsekvenser for stillingen etter tre etapper. Det er bare «Merit Cup», «Silk Cut» og «Toshiba» som har beholdt den opprinnelige besetningen.

«Innovation Kværner» har byttet ut rormann Robbie Naismith fra New Zealand med den rutinerte brasilianeren Torben Grael. Australieren Ian Walker har også mønstret av til fordel for franskmannen Sebastien Destremau.

Båtene forventes å krysse mållinjen i Sydney om åtte eller ni dager.

(NTB)