Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Klistret til skjermen

1,2 millioner seere så Norge-Romania.

I NRK var det torsdag full jubel over seertallene fra onsdagens EM-kvalifisering. I gjennomsnitt ble kampen sett av 1.217.000 nordmenn. Det ga en markedsandel på overveldende 81 prosent. Hver tredje nordmann over 12 år så oppgjøret.

Til sammenligning var det i snitt 590.000 seere som så lørdagens kamp mot Danmark i Parken, som ble vist på TV3. Hver fjerde seer med tilgang til TV3, som har en dekningsgrad på litt over 60 prosent, så kampen. På det meste var 706.000 seere innom.

- Vi er kjempefornøyd med seertallet. Jeg hadde regnet med mellom 1 og 1,1 million seere, selv om mange trodde dette var for mye forlangt. I 2. omgang var tallet 1,3 millioner seere, sier NRKs sportssjef Grethe Johnsen til NTB.

- Dette viser at NRK er Norges fotballkanal nummer en, jubler Johnsen.

Etter det NTB erfarer, betalte TV3 nærmere 3,5 millioner kroner for rettighetene til Danmark - Norge. Verken NRK eller TV 2 var villige til å grave så dypt i lommeboka for en idrettsbegivenhet over to timer.

- Det er dessverre pengemakta som rår. Det danske fotballforbundet og andre bryr seg ikke om alle nordmenn har tilgang til kampen, sier Grethe Johnsen.

- Uvanlig høyt

Når fotballandslaget vises på NRK, er det helt vanlig med høye seertall. Norges kamp mot Bosnia-Hercegovina trakk nesten like mange seere som Romania-kampen.

- Men den kampen gikk i oktober, en periode der langt flere ser på TV. Seertallet mot Romania er uvanlig høyt med tanke på at vi er midt i juni, sier Kristian Tolonen i NRK Forskning.

- Bosnia-kampen hadde en markedsandel på 72 prosent, mens Romania altså ga en andel på 81 prosent, forteller Tolonen.

Det er likevel et godt stykke opp til Norges mest sette fotballandskamp. Under VM-sluttspillet i 1994 trakk Mexico-kampen så mye som 2.139.000 seere.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media