Knær til besvær

Vonde knær kan hemme deg i å være i aktivitet. Allikevel er aktivitet beste medisin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): Scenarioet er kjent for mange, du er ute og går på tur på det glatte føret. Du sklir, og får en vridning i kneet. Andre får kneproblemer av overbelastning over tid.

Med skadene du pådrar deg gjør det vondt å være i aktivitet. Uansett så skal man ikke bli redd, for det er større helsefare av å sitte stille enn å bevege seg.

- Gjennom å være i aktivitet bedrer man både sirkulasjonen, styrke og stabilitet i kneet. Dermed forebygger man skader, sier Terje M. Halvorsen, som er spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering ved NIMI.

Det er større risiko for mosjonister å pådra seg skader dersom man starter for hardt eller øker treningsmengdene for raskt. Derfor anbefaler eksperten at man gradvis trapper opp treningen.

Ut i marka

Den beste måten å forebygge kneskader på er ved nevromuskulær trening, det vil si balansetrening.

- Denne type trening kan trenes ved hjelp av balansepute eller balansematte. Den trenes også opp gjennom turer i ulent terreng som for eksempel i skogen. Dessuten bør man være bevist på hvordan man bruker kroppen. Man bør prøve å ha knærne rett over tærne ved gange i blant annet trapper og når man løfter, forklarer Halvorsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer