Knær til besvær

Vonde knær kan hemme deg i å være i aktivitet. Allikevel er aktivitet beste medisin.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): Scenarioet er kjent for mange, du er ute og går på tur på det glatte føret. Du sklir, og får en vridning i kneet. Andre får kneproblemer av overbelastning over tid.

Med skadene du pådrar deg gjør det vondt å være i aktivitet. Uansett så skal man ikke bli redd, for det er større helsefare av å sitte stille enn å bevege seg.

- Gjennom å være i aktivitet bedrer man både sirkulasjonen, styrke og stabilitet i kneet. Dermed forebygger man skader, sier Terje M. Halvorsen, som er spesialist i fysikalsk medisin og rehabilitering ved NIMI.

Det er større risiko for mosjonister å pådra seg skader dersom man starter for hardt eller øker treningsmengdene for raskt. Derfor anbefaler eksperten at man gradvis trapper opp treningen.

Ut i marka

Den beste måten å forebygge kneskader på er ved nevromuskulær trening, det vil si balansetrening.

- Denne type trening kan trenes ved hjelp av balansepute eller balansematte. Den trenes også opp gjennom turer i ulent terreng som for eksempel i skogen. Dessuten bør man være bevist på hvordan man bruker kroppen. Man bør prøve å ha knærne rett over tærne ved gange i blant annet trapper og når man løfter, forklarer Halvorsen.

Knær til besvær

Bytt ut joggeskoene

Ved å benytte joggesko som ikke er tilpasset foten din kan dette føre til en feilbelastning og dermed plager i kneet.

Halvorsen oppfordrer til å oppsøke hjelp for å finne riktige sko, spesielt om man er plattfot eller hulfot.

- Det er viktig å vurdere skotøyet man bruker. Det er også mange som synder ved å bruke skoene for lenge. Skoene bør byttes ut hvert første eller andre år, avhengig av hvor mye du bruker disse. Brukes skoene mye blir dempingen ødelagt, og skoene bør byttes, sier han.

Få ekspert-råd

Spesialisten påpeker at det ikke er farlig å være i bevegelse dersom man har litt vondt i knærne. Men dersom det blir verre i form av økt smerte eller hevelse bør man kontakte lege, med erfaring i behandling av knelidelser.

- Dersom du sliter med vonde knær kan det være en fordel å gå til en fysioterapeut eller andre eksperter og få de til å hjelpe deg med et treningsprogram som er tilrettelagt deg, avslutter han.

• Se flere artikler på Aktivlivsstil.