MEST POPULÆR: Petter Northugs VM-innsats har unektelig vært med på å heve norsk langrenns popularitet ytterligere. Idretten er nå den klart mest likte i Norge. Foto: Bjørn Langsem
MEST POPULÆR: Petter Northugs VM-innsats har unektelig vært med på å heve norsk langrenns popularitet ytterligere. Idretten er nå den klart mest likte i Norge. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Knock-out fra Northug & co.

Klart mest likte idrett i Norge. Fotballen faller som en stein.

(Dagbladet): Sponsor Insight måler fortløpende populariteten til de forskjellige idrettsgrenene i Norge. Langrenn har toppet barometeret hvert eneste kvartal de siste årene. Det gjør de fortsatt - men nå i ensom majestet.

Tidligere har langrennsløperne fått hard konkurranse av skiskytterne på popularitetstoppen, men etter årets sesong - VM-festen i Falun inkludert - har Johaug, Bjørgen, Northug og resten av langrennsløperne rykket til seg ei solid luke.

Mens det før vinterseongen startet skilte kun to prosent mellom langrenn og skiskyting i popularitet, er avstanden nå økt til sju prosent. 58 prosent oppgir at de er interessert i å følge med på langrenn. Tallet for skiskyting har falt fra 55 til 51 prosent. 

Det er tall som selvsagt gleder Bernt Halvard Olderskog, kommersiell leder av langrennssatsingen i Skforbundet.

- Vår markedsstrategi er å nå ut til folket og være en viktig del av den norske folkesjela i et evighetsperspektiv. Da må vi være strategiske i det aller meste av aktiviteter.

- Vi er ydmyke når vi nå ser hvilken posisjon vi har. Det skal arbeides hardt og klokt for å beholde denne posisjonen, sier Olderskog til Dagbladet.
 
- Slike målinger bruker vi svært bevist. Vi lever av at folk er interessert i sporten vår og at våre kunder får igjen for sine investeringer, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bevisst strategi Denne helga er langrennsledelsen på sin årlige evalueringssamling. I år er denne lagt til danskebåten, noe som i følge rapporter fra Kattegat har gått svært bra og ryddig for seg. Popularitetsmålingen la neppe noen demper på middagsstemningen i går.

Der ble blant annet lagstrukturen for neste sesong behandlet, sammen med strategiplaner for å beholde populariteten i folket. Den er ikke tilfeldig. Det er jobbet hardt og målbevisst for at langrenn skal bli Norges mest populære idrett, og dermed også være en attraktiv idrett og investere i for sponsorer.

Derfor har langrennsledelsen sett viktigheten av å være synlige hele året, ikke bare når snøen legger seg. Det er jobbet mye for å gjøre idretten til en helårsidrett, ikke minst i mediasammenheng.

- Når vi nettopp har konkludert med at vi ønsker å være med på Sommer Grand Prix på rulleski er dette ikke bare av sportslige vurderinger. Vi sikrer mye TV tid, og dette er igjen med på å bygge profiler, komme nærmere folket og eksponere våre kunder.

- Ja vi er kommersielle, men vi lever i 2015 og tror vi holder oss godt innenfor det som vil være akseptabelt. Vår enkle leveregel er at vi må kunne stå inne for produktet vi leverer. Og det hender at vi takker nei til aktører som ikke passer vår profil, sier Olderskog til Dagbladet.
  
Profilene betyr mye Norsk langrenn har mange profiler. Men om Petter Northug, Marit Bjørgen, Therese Johaug, Heidi Weng og Astrid Uhrenholdt Jacobsen som har gjort sporten så populær, eller om de har blitt så store på grunn av idretten de bedriver, skal være usagt.

Uansett er Olderskog veldig klar over at langrennssporten trenger profilene.

- Norsk Langrenn er privilegerte som har så mange sterke profiler. Disse bidrar til at media følger oss tett gjennom hele året. Det gjør igjen at vi når ut til folket.  

- Petter Northug er selvsagt en av disse profilene. Han har for eksempel ikke samme profil som Marit, og det er positivt. Ulike profiler når ulike grupper i samfunnet, sier Olderskog.

Fotballen sliter Fotball er ingen stor vinteridrett i Norge, men ser vi på tilsvarende vår-målinger de siste årene, har norsk fotball aldri vært så lite populær som nå.

Bare 33 prosent oppgir at fotball er den idretten som de liker best. Tilsvarende tall på samme tid i fjor var 38 prosent.

Med det svake resultatet raser fotballen nedover resultatlista. For halvannet år siden var grenen Norges tredje mest populære idrett. På sponsor Insights ferskeste måling, er ikke plasseringen bedre enn en sjetteplass.

Både håndball, alpint og skihopping er mer populære idretter enn fotball for tida ifølge denne undersøkelsen.

Nettopp alpint og hopp er de to enkeltidrettene som har steget mest i popularitet gjennom vinteren, som en naturlig følge av svært gode sporslige prestasjoner.