MASTER: Vincent Komany vinker til supporterne. Belgieren har gjennomført en mastergrad der han har sett på billettprisene i Premier League. Midtstopperen mener lavere kostnander for supporterne både kan gi økonomiske og sportslige fordeler. Foto: Simon Bellis/Sportimage via PA Images
MASTER: Vincent Komany vinker til supporterne. Belgieren har gjennomført en mastergrad der han har sett på billettprisene i Premier League. Midtstopperen mener lavere kostnander for supporterne både kan gi økonomiske og sportslige fordeler. Foto: Simon Bellis/Sportimage via PA ImagesVis mer

Manchester City-spiller Vincent Kompany

Kompany med oppfordring til PL-klubbene: - Senk billettprisene

Premier League-klubbene er mindre avhengig av billettinntekter.

(Dagbladet): Med en fersk mastergrad i business og administrasjon, har Vincent Kompany begynt å engasjere seg i andre aspekter enn kun det som foregår på fotballbanen.

Belgieren har vært en av Premier Leagues ledende figurer de siste ti årene, og er regnet som en av de beste midtstopperne som har spilt i ligaen. Dessverre har Kompany slitt en del med skader de siste årene, og fritida har han brukt ved Manchester Business School.

Gjennom mastergraden har Manchester City-spilleren sett på billettprisene i Premier League, og han kommer nå med en klar oppfordring om å gjøre det billigere for fansen å oppleve favorittlaget.

- Bruk den kompetitive fordelen fra TV-pengene til å senke kostnadene for supporterne, er hans budskap i et intervju med BBC.

56 milliarder

Forrige gang TV-rettighetene til Premier League var oppe til auksjon, ble de solgt for hele 56 milliarder kroner. Det er langt høyere enn i konkurrerende ligaer som La Liga, Serie A og Bundesliga, og har gitt engelske klubber en kjøpekraft som rivalene ikke kan matche.

Kompany, som har snakket med 25 andre profesjonelle fotballspillere som del av forskningen sin, mener det finnes økonomiske og sportslige fordeler ved å senke billettprisene.

- Studien konkluderte med at hjemmefordelen blir større avhengig av atmosfæren man klarer å skape på egen grunn. Dette har sammenheng med hvilke folk som kommer på kampene. De som lever for klubben, og er tettere knyttet til den, er ikke alltid de som har råd til billetter, forteller City-spilleren.

Mindre avhengig

De siste ti årene har Premier League-klubbene blitt klart mindre avhengig av billettinntekter. I 07/08-sesongen utgjorde billettsalg 29 prosent av klubbenes totale omsetning, nå er dette tallet redusert til 15 prosent.

Prisene på billettene er imidlertid mer enn opprettholdt, og Kompany er redd for at klubbene skviser for mye ut av den lokale supporterstammen.

- Jeg tror at man kan tjene mer penger i et langsiktig perspektiv ved å lage et produkt som er mest mulig autentisk. Deretter kan man bruke markedsføringskreftene til å selge det rundt omkring i verden, og tjene penger på den måten, sier midtstopperen, som mener sjansen for seier øker om supporterne er mer høylytt.

- Hvis man kan hente inn igjen hvert pund man taper på reduserte billettpriser gjennom en hjemmefordel, vil man kanskje ikke tape penger til slutt likevel, sier han.