Kona bare gruer seg

I Lisboa er Pål Anders Ullevålseter klar for Dakar-rallyet som starter nyttårsaften. Det er første gang 37-åringen virkelig gleder seg, men hjemme sitter kona Solveig og gruer seg.

-  Jeg gruer meg veldig, og det er litt spesielt siden han skadet seg i fjor. Men han har gledet seg så mye, så jeg må jo bare akseptere det og håpe at han gjør det bra, sier Solveig Ullevålseter til Dagbladet.

Hun blir aldri vant til at Pål Anders reiser av sted i ukesvis for å holde på med ekstremsport. Selv om hun støtter mannen sin, liker hun ikke det han driver med.

-  Hvert år spør folk om jeg ikke venner meg til det, men det gjør jeg ikke, legger hun til.

Tidlig jul

Ettersom Ullevålseter satte kursen mot Lisboa julaften, ble det en amputert jul for familien Ullevålseter. Solveig og barna Robin og Mads er ikke glade for at pappa reiser så mye, men jula ble koselig likevel. Julaften ble flyttet en uke fram, og romjula har vært preget av alt annet enn julemat for motorsykkelkjøreren selv.

-  Det er ikke noe gøy å være borte fra familien på julaften, men det er jo ikke hvert år heldigvis, sier Ullevålseter.

Tid til hvile

Det er tre dager til verdens hardeste ørkenrally starter. 15 dager med intens kjøring fra Lisboa til Dakar ligger foran de i alt 725 kjøretøyene. 230 motorsykler, 180 biler, 75 lastebiler og 240 servicebiler stiller til start. Dette blir hans tredje Dakar-rally, og han tror erfaringen vil komme godt med.

 TØFFE DAGER: Nyttårsaften setter Pål Anders Ullevålseter (t.v.) seg på sykkelen i Lisboa. Foran han ligger 9043 kilometer fordelt på 16 etapper gjennom ekstreme kjøreforhold i Dakar Rally. - Jeg har i hvert fall forberedt meg godt, og jeg håper jo på å gjøre det godt, sier Ullevålseter. Foto: AFP/Scanpix
TØFFE DAGER: Nyttårsaften setter Pål Anders Ullevålseter (t.v.) seg på sykkelen i Lisboa. Foran han ligger 9043 kilometer fordelt på 16 etapper gjennom ekstreme kjøreforhold i Dakar Rally. - Jeg har i hvert fall forberedt meg godt, og jeg håper jo på å gjøre det godt, sier Ullevålseter. Foto: AFP/Scanpix Vis mer

-  Året i forveien tenker man mye på løpet, man planlegger alle dagene. Når jeg er her bruker jeg tida til å tenke på andre ting. Jeg har gjort dette før så forberedelsene går av seg selv, men jeg har ikke kontroll på ukedagene lenger, sier Ullevålseter til Dagbladet.

-  Før var jeg mye mer nervøs og klarte ikke å slappe av før løpet, men jeg er roligere nå, legger han til.

I Lisboa venter Pål Anders Ullevålseter på at motorsykkelen skal ankomme, så han får prøvekjørt og gjort den klar. I dag er det innsjekking av kjøretøy, så håper Ullevålseter på et par dager med ro.

-  De stiller strenge krav, og det går mye energi som går med på forberedelsene. Når alt er klart drømmer jeg om å hvile, men jeg vet jo at jeg ikke klarer det da, ler han.

16 etapper

9043 kilometer skal tilbakelegges, og på de i alt 16 etappene skal det kjøres igjennom Portugal, Spania, Marokko, Vest-Sahara, Mauritania, Mali, Guinea og Senegal. Rallyet starter med en spesialetappe på 100 kilometer på fjellveier, men det er sjette etappe på 792 kilometer, fra Tan Tan til Zouerat gjennom Mauritania, Ullevålseter frykter mest.

-  Vi må begynne å kjøre klokka ett om natta, for å nå starten klokka sju. Dessuten er det mange mil med masse stein, og vi må holde lavt tempo, forklarer han.

Omlag en tredjedel av de startende må bryte det som sies å være verdens farligste godkjente idrettsarrangement. I fjor måtte også Ullevålseter gjøre det samme grunnet et brukket kragebein. Derfor er han ekstra tent på å gjøre det bra i år.

Positiv

-  Jeg gleder meg til å være en del av det igjen. Også det å bryte ett løp er en positiv erfaring, og alle de gode må bryte en gang. Det kommer til å bli slitsomt, men det er noe av det jeg liker ved det. Jeg har i hvertfall forberedt meg godt, og jeg håper jo på å gjøre det bra. Kanskje kan jeg komme blant de tre beste, men det blir jo vanskelig. Hvis jeg gir 110 prosent hele tida kan det gå, sier han.

Det er flere nye regler i årets Dakar-Rally, noe som ikke blir tatt godt i mot hos Norges beste motorsykkelkjører.

Blant annet er det en hastighetsgrense på 150 kilometer i timen. Kjører man i 160 eller mer vanker bøter og tilleggstid.

-  De nye reglene er helt høl i huet, men jeg har installert en alarm som piper når jeg går over 150 kilometer, forklarer Pål Anders Ullevålseter til Dagbladet.

BEKYMRET: Kona Solveig Ullevålseter er redd noe skal skje ektemannen.