Kraftig image

På Postgirobyggets tak og langt inne i et fjell med 300 000 volt som høyspente kulisser skapes Vålerengas profilkampanje 2005. Den handler om tøffhet og spenning.

For tredje året på rad, og for første gang med eget budsjett på to millioner kroner til profilkampanjen, skal VIF selge fotballspillernes image til folket. I motsetning til trenden i Idretts-Norge satser de på det røffe og tøffe. For Vålerenga skal ikke assosieres med bare kropper, stylede hårsveiser og forførende blikk. Der i klubben er det baller som gjeller.

-  I Vålerenga ønsker vi ikke å ha en profilkampanje som spiller på sex, sier Lene Carr, profilansvarlig i Vålerenga Fotball til Dagbladet.

-  Vår profil er fotball, ikke mykporno. Når vi viser fram gutta våre, skal de være det de er på fotballbanen - tøffe og maskuline.

Store sterke helter

Vålerenga kaller seg Oslos stolthet og jobber mot akkurat det. Å skape en stolthet rundt klubben i hovedstaden. Og i de to foregående års kampanjer har også nærheten til Oslo stått i sentrum. På bildene tatt av høyt profilerte norske fotgrafer kjenner du igjen Sotahjørnet, Vålerenga kirke, Grünerløkka, Slottsplassen og Akershus festning.

Men ikke i år. Sesongen 2005 skal handle om kraft og energi. Og fotograf Pål Laukli, Vålerenga-frelst etter at han begynte å jobbe med klubben i fjor, har bare ett mål:

Å gjøre spillerne til helter.

-  Målet i år er at bildene skal ha en sammenheng med det spillerne står for på banen. Altså rå kraft, styrke og energi, sier Lene Carr.Og:

Artikkelen fortsetter under annonsen

OVER OSLO: VIF på toppen av Postgirobygget. Alle foto: TORE BERGSAKER
OVER OSLO: VIF på toppen av Postgirobygget. Alle foto: TORE BERGSAKER Vis mer

-  Vi streber etter å jobbe så profesjonelt at næringslivskunder og våre samarbeidspartnere opplever oss på en måte som frister til økt engasjement med klubben. Også til å bruke spillerne i egne kampanjer - da ser vi enda tydeligere at profiljobbingen har verdi. Og selvsagt koster dette penger. Men det er en bevisst strategi å investere i dette, sier Lene Carr.

Drakta er hellig

Vålerengas kampprogrammer og annonser har de to siste sesongene skilt seg klart ut i det norske landskapet. Mens andre klubber setter et actionbilde fra forrige hjemmekamp på coveret, presenterer Vålerenga en og en spiller ut fra en nøye gjennomtenkt strategi. Og det handler ikke om å vise fram halvnakne spillere - det handler ikke om å være crazy eller grensesprengende.

Det handler om Vålerengas identitet. Det handler om drakta.

-  Og derfor er fargene våre med på alle bildene, sier Lene Carr.

Og gjennom det vi gjør blir gutta våre mer interessante.

-  Vi kunne selvfølgelig tatt på spillerne noe annet, men i Vålerenga er drakta hellig.

-  Både for samarbeidspartnerne og fansen.

Utfordrer Rosenborg

Vålerenga ønsker å bli fremst i Norge også på profil. Rosenborg vil sikkert være uenig i det. For mens Vålerenga nå smir med varmt jern - og er i voksefasen etter årtier med bohemstempel og økonomisk kaos - sitter den åpne og sosialdemokratiske RBK-profilen i veggene på Lerkendal. Det teller det også.

-  Vi er stolte av den utviklingen vi har hatt på dette området de siste åra, sier Lene Carr. Men siden mye av det føles nytt for mange er ikke alle like begeistret med en gang. Litt jante, kanskje - men sånn er det.

-  Du skal ikke gjøre så mye ut av deg før du får høre det.

Det siste kan ikke være noe problem for Vålerenga. Klubben har alltid gjort noe ut av seg, og klubben har alltid fått høre det. Og i år stikker de haka fram og utfordrer Rosenborg-æraen, den som har vart i 13 strake år, og sier at de spiller for seriegullet. Det er tøft det.