Krangler om teip-bit

Teip-biten over langrennsløpernes Swix-logo på halsen har under hele OL skapt et dårlig klima mellom utstyrsleverandøren og Norges Idrettsforbund.

PRAGELATO (Dagbladet): Det er ikke bare i den norske smørebua det går galt. I går måtte Norges Idrettsforbunds markedssjef Morten Schønfeldt ringe og beklage overfor Skiforbundets storsponsor Swix.

-  Schønfeldt har bedt om unnskyldning, sier racingsjef Bjørn Bakken i Swix.
 
NIF har hele uka feiltolket regelverket for OL-reklame. De norske OL-lederne har bare forholdt seg til IOCs markedsavdeling. Tross innstendige oppfordringer fra Bakken, har de norske OL-lederne ikke valgt å forhøre seg hos de ansvarlige på langrennsstadion som har hatt et helt annet syn enn NIF.

Swix har hele uka fått støtte for sitt syn - blant annet fra FIS\' langrennsdirektør Jürg Capol.

-  Vi begynte å jobbe med denne saken da OL begynte, men - for å si det stygt - har vi etter hvert følt at de norske lederne ikke vil høre på oss, sier Bakken til Dagbladet.

Reiv av teip

I går markerte den slovenske materialansvarlige på langrennsstadion hvor han står ved å rive av teipbiten på halsen til Jens Arne Svartedal før start.

-  Det var ment som en provokasjon overfor NIF, sier Bakken.

De tre andre norske løperne gikk løpet med teip - men Frode Estil mistet tydeligvis sin. Han kom til mål med logoen synlig. Andre nasjoner har tolket regelverket riktig fra starten. Svenskene gikk uten teip.

b> UENIGE:  Skal swix-merket i halsen være synlig eller tapes over? Toppidrettssjef Jarle Aabø (t.v.) og racingsjef i Swix Bjørn Bakken er uenige. -  Vi har en sterk konflikt med dere, begynte Bakken i går - før Aambø trakk ham til side og de fortsatte samtalen noen meter unna Dagbladet. Foto: Bjørn Langsem
b> UENIGE: Skal swix-merket i halsen være synlig eller tapes over? Toppidrettssjef Jarle Aabø (t.v.) og racingsjef i Swix Bjørn Bakken er uenige. - Vi har en sterk konflikt med dere, begynte Bakken i går - før Aambø trakk ham til side og de fortsatte samtalen noen meter unna Dagbladet. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

-  Det samme har amerikanerne gjort, sier Bakken.

-  Men andre nasjoner har tolket reglene som oss, sier Schønfeldt.

Snakket med Aambø

Etter rennet konfronterte Bakken sjøl toppidrettssjef Jarle Aambø med saken.

-  Vi har en sterk konflikt med dere, begynte Bakken - før Aambø trakk ham til side og de fortsatte samtalen noen meter unna Dagbladet.

Konflikten kom likevel til overflaten utover ettermiddagen i går. Sportssjef Bjørnar Håkensmoen bekreftet overfor Dagbladet at de tapet over sponsorlogoen fordi de var usikre på om det var lov.

-  Inntil vi får en annen beskjed, så tar vi ingen sjanser, sier han.

Toppidrettssjef Jarle Aambø tok for sin del initiativ til en ny gjennomgang med IOC. Han benekter overfor Dagbladet at teipingen er gjort for å tekkes Norges utstyrsleverandør Phenix.

-  Nei, det stemmer ikke, sier han.

Får etterspill

NIF dro i møte med IOCs markedsavdeling på nytt - og fikk igjen bekreftet sitt syn.

-  De ser denne saken som oss, sier OL-troppens klesansvarlig Bente Bjørnstad.

Så kom kontrabeskjeden.

-  Først tre timer etter møtet ringte vedkommende i IOC opp igjen og sa at det tydeligvis finnes et regelverk som sier at dette er lov likevel, sier Schønfeldt - som velger å gi IOC-rot skylda for tabben.

Men Bjørn Bakken ser fortsatt svært alvorlig på saken. Selv om de norske løperne resten av OL sponsoreksponeres slik de skal, så legges ikke saken død.

Dyr avtale
-  Dette tas nå videre av markedsavdelingen og ledelsen i Norge, sier Bakken.

Ifølge Bakken betaler selskapet dyrt for avtalen med Skiforbundet. At langrennsløperne går seks av 12 OL-løp uten riktig eksponering, er et tungt tap å svelge.

-  NIF burde kunnet reglene før lekene begynte. Vi har ikke følt at de har tatt denne saken alvorlig nok. De burde gått inn og engasjert seg skikkelig i saken tidligere, sier Bakken.

UTEN TEIP: Jens Arne Svartedal.
MED TEIP: Odd-Bjørn Hjelmeset.