Krever mer bilfri vei til sykkelritt

Ønsker «flytende trafikkfri sone».

• Lysbildeserie: Se flotte bilder fra Birken

Norges Cykleforbund krever at sykkelsporten må få mer bilfri vei til rådighet, blant annet ved at det etableres «flytende trafikkfri sone» der et sykkelritt forflytter seg langs veiene.

Forbundet ber i et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) om et møte for å drøfte endringer i regelverket om konkurransesykling på offentlig vei.President i Norges Cykleforbund, Harald Tiedemann Hansen, sier til NTB at kravet om «flytende trafikkfri sone» ikke gjelder for turritt.

Denne presiseringen - som ikke går fram av brevet til departementet - innebærer at Cykleforbundet ikke ber om så drastiske inngrep mot biltrafikken i sykkelritt som for eksempel Den store styrkeprøven mellom Trondheim og Oslo, eller Mjøsa Rundt.

Øke sikkerheten

Men for sykkelritt som for eksempel Ringerike Grand Prix og andre konkurranser for aktive - det vil si sykkelritt med mer samlede felt - mener Harald Tiedemann Hansen at det er fullt mulig å praktisere «flytende trafikkfri sone» og andre forelåtte inngrep mot biltrafikken.

I brevet til Samferdselsdepartementet peker forbundet også på følgende tiltak, som hevdes å være nødvendige for å øke sikkerheten:

• Alle start- og målområder skal være fri for annen trafikk mens sykkelritt pågår.

BIRKEBEINEREN: Akkurat dette rittet foregår delvis i mer ulendt terreng, men Norges Cykleforbund krever uansett tryggere rammer rundt landsveisritt. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG/DAGBLADET
BIRKEBEINEREN: Akkurat dette rittet foregår delvis i mer ulendt terreng, men Norges Cykleforbund krever uansett tryggere rammer rundt landsveisritt. Foto: THOMAS RASMUS SKAUG/DAGBLADET Vis mer

• Sykkelritt i korte rundløyper skal kjøres i traseer som lukkes for annen trafikk/møtende trafikk så lenge rittet pågår.

• Det etableres enhetlig merking av alle sykkelritt, slik at øvrige trafikanter forstår hva som foregår og retter seg etter de anvisninger som gis og de regler som gjelder.

• Hvordan biltrafikk skal forholde seg til sykkelritt, må inn i veitrafikkloven og i kjøreopplæringen.

Farlige situasjoner 

Norges Cykleforbund påpeker at sykkelsporten har hatt «en kolossal vekst» de siste 20 årene, og at det nå arrangeres sykkelkonkurranser for barn i aldersklasser fra 10 til 16 år, og for junior, senior og veteraner. Problemet beskrives på denne måten:

«Mange av disse klassene har gjerne opp mot 200 deltakere. I så store felt blir det også ikke helt sjeldent en del velt. Velt forårsaker svært farlige situasjoner hvor de som sykler bak velten automatisk prøver å svinge unna, ofte over i motsatt kjørefelt. Det er sikkert ikke vanskelig å forstå at vi synes det er utfordrende å sende unge ryttere ut i slike konkurranser hvor biler og trailere kommer møtende i 50-80 km/t.»

«Vi har i år registrert mange svært farlige situasjoner og mottar mange bekymringsmeldinger fra engstelige ledere og foreldre», skriver Norges Cykleforbund.

(NTB)

Krever mer bilfri vei til sykkelritt