Düsseldorf, Tour de France, Kristoff:

Kristoff føler seg dolket i ryggen av sjefen. Nå svarer han

- Hva er egentlig problemet?

DÜSSELDORF (procycling.no): Lille, bestemte José Azevedo stanser høflig opp og svarer på spørsmål da procycling.no møter ham i etterkant av lagledermøtet foran Tour de France, som starter i tyske Düsseldorf i morgen, 1. juli.

Det til tross for at han trolig vet hva som kommer.

Siden Katusha-Alpecin avslørte hvilke ni ryttere som sykler sommerens Tour de France, har de fleste lurt på hvorfor Michael Mørkøv - den foretrukne opptrekkeren til et av Norges største Tour de France-håp, Alexander Kristoff, ikke ble foretrukket.

- Jeg føler ikke at jeg trenger å forklare meg, innleder Katusha-sjefen, og fortsetter likevel å prate:

KRISTOFFS SJEF: José Azevedo mener Alexander Kristoff fremdeles kan ha en framtid innenfor rekkene til Katusha-Alpecin. Fredag møtte han procycling.no for intervju i Tour de France-byen Düsseldorf.
KRISTOFFS SJEF: José Azevedo mener Alexander Kristoff fremdeles kan ha en framtid innenfor rekkene til Katusha-Alpecin. Fredag møtte han procycling.no for intervju i Tour de France-byen Düsseldorf. Vis mer

- Det er 26 ryttere på laget, men bare ni her. Etter at vi har sett nærmere på Tour de France-løypa og målene våre i år, som er å vinne etappeseier med Alexander (Kristoff) og Tony (Martin), og i tillegg ha muligheten til å vinne en etappe uten å ha med en sammenlagtrytter. Denne gangen valgte vi å la (Ilnur) Zakarin velge giroen og vueltaen, så vi kommer hit for å vinne etapper, slår han fast.

Kristoff sviktet, Mørkøv betaler prisen

Portugiseren står på toppen av den sportslige ledelsen i Katusha. Under seg har han fem sportsdirektører som han også har rådført seg med i prosessen.

Kommentar: Dødskysset til Kristoff

Han forteller at rytterne som er valgt ut er i bra form og er motiverte for å støtte Kristoff på de flate etappene.

- Noen dager, når muligheten åpner seg - kan de også prøve å gå for en etappeseier selv, påpeker Azevedo.

Katusha gikk seiersløse ut av oppkjøringen i California og Critérium du Dauphiné. Det har Kristoff gått ut og tatt på seg hovedansvaret for, men til slutt var det altså danske Mørkøv som måtte betale prisen.

SISTE FORBEREDELSER: Alexander Kristoff la fredag formiddag ut på siste treningstur foran Tour de France. Sjefen hans, José Azevedo, forsikrer procycling.no i Tyskland at alt er idyll i det sveitsiske laget. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix
SISTE FORBEREDELSER: Alexander Kristoff la fredag formiddag ut på siste treningstur foran Tour de France. Sjefen hans, José Azevedo, forsikrer procycling.no i Tyskland at alt er idyll i det sveitsiske laget. FOTO: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix Vis mer

Azevedo innrømmer at det spesielt under det franske etapperittet var helt sist på spurtopptrekket laget manglet det lille ekstra.

- Ser man på spurtene i Dauphiné, gjorde laget alt perfekt. De kontrollerte etappene fra starten og kjørte veldig gode opptrekk. Men det var andre ryttere der som var raskere enn Alexander.

- Føler du også at Rik Zabel er i bedre form enn Michael Mørkøv har vært basert på oppkjøringsrittene?

- Når du analyserer Riks sesong og jobben han har gjort de siste to månedene, tror jeg ikke vi kan be om mer fra ham. Vi er superfornøyd med jobben han gjorde.

- Føler meg dolket i ryggen

Laguttaket har vagt oppsikt både utenlands og i Norge, og Kristoff har gjentatte ganger luftet sin frustrasjon mot ledelsen i laget, siste i løpet av NM-uka i Stjørdal:

- Jeg føler meg også litt dolket i ryggen når jeg ikke får med min viktigste rytter til Tour de France, uttalte han til procycling.no.

Les også: Kristoffs Katusha-forhandlinger har kollapset

Samtidig tegner Azevedo et litt annet bilde av situasjonen, som han i stor grad betegner som medieskapt.

- Alexander er en frittalende fyr. Kan det være utfordrende for deg som lagsjef?

- Alle kan si sin mening og vi er åpne for det i laget. Men til slutt er det vi i ledelsen som er nødt til å ta avgjørelsene. Meninger er ikke problemet. Men det jeg ikke setter pris på, enten det fra Alexander eller andre ryttere, er at man bruker mediene til å kommunisere. Vi er sammen mange dager av året og har mobiltelefoner vi kan ringe med. Noen ganger forsøker noen å skape et problem som ikke eksisterer. Forholdet til Alexander er godt. Vi har ingen problemer med ham internt i laget. Det er god stemning i laget vårt. Noen ganger dukker slike spørsmål opp, og jeg lurer på hvor det hele kommer fra, og hva er egentlig problemet? Innad i laget har vi ikke problemer.

Les også: Kristoff ringte teamsjefen og ba ham bytte ut lagkompis for Mørkøv

- Stemmer det at han ringte deg for en begrunnelse for vrakingen av Mørkøv?

- Vi snakket sammen, ja. Men som jeg sier: Det er laget som tar avgjørelsen. Jeg snakker med sportsdirektørene, ettersom jeg ikke er på alle ritt selv. Jeg har fem sportsdirektører på laget og jeg tar med dem på råd. Det er kun ni ryttere som er med på laget. Det virker som mange fokuserer på Mørkøv, men grunnen til at han ikke er her, er den samme grunnen som at Bystrøm ikke er her, eller Taarämae eller Planckaert. De sto også på bruttolista, men de ble ikke tatt ut. Jeg vet at alle de ville være her, men vi har bare ni plasser.

DET ALT DREIER SEG OM: Tony Martin har trent hardt og lenge for å vinne åpningstempoen på hjemmebane i Tyskland. FOTO: Christian Harmann/Reuters
DET ALT DREIER SEG OM: Tony Martin har trent hardt og lenge for å vinne åpningstempoen på hjemmebane i Tyskland. FOTO: Christian Harmann/Reuters Vis mer

- Er det på grunn av formen eller er på grunn av måten dere ønsker å sette sammen laget på?

- Det går på lagets muligheter. Med de ni vi har her nå, har vi full tillit til gruppa. Vi tror på disse rytterne, og skal gjøre et godt Tour de France med denne gruppa. I stedet for å snakke om disse ni, snakker vi om hvem som ikke er her. For meg er det ikke logisk.

Fortsatt i forhandlinger med Kristoff

For utenforstående virker det ikke logisk å vrake rytteren lagkapteinen selv hadde tatt ut først til sesongens høydepunkt.

Det forsøker vi også å forklare Azevedo:

- Men for oss: Alexander er lagkaptein, og når han ønsker å ha med seg en spesiell lagkamerat til Tour de France - og ikke får det, så er det noe som skurrer for oss. Derfor stiller vi deg spørsmål om det.

- Det er ikke slik det henger sammen.

- Ikke?

- Nei, nei, nei, nei, nei.

- Jeg vet at du ikke liker å diskutere kontrakter i media. Men hadde du helst sett for deg at dette var løst før du startet touren?

- Vi er i forhandlinger. Vi startet dem for noen uker siden. Vi er fortsatt i forhandlinger.

- Og du håper fortsatt at han blir værende i laget?

- Det avhenger ikke av meg, det avhenger av at begge parter blir enige om avtalen. Vi forhandler fortsatt, så la oss se.

- Du ønsker fortsatt at han blir?

- Ja, hvis vi gir ham et tilbud er det en grunn til det.

Tilbudt til «hele feltet»

Svarene til Azevedo harmonerer igjen lite med bildet av spillet som vil foregå mellom agent Joona Laukka og potensielle beilere de neste tre ukene.

Et WorldTour-lag forteller oss at de ble tilbudt Kristoff allerede i mai, men at både lønn og timing passer dårlig.

Et annen lagsjef forteller oss at det er uaktuelt å signere en spurter i prisklassen Kristoff tilhører.

En ting du kan være sikker på, er at nordmannen kommer til å bli koblet opp mot mange potensielle arbeidsgivere under touren. Hans agent har nemlig gått bredt ut i søket, langt bredere enn kun å snakke med Astana og Quick-Step Floors.

Azevedo til procycling.no: - Hvem skal trekke feltet?

Katusha-sjefen mener de har gjort et balansert og veloverveid uttak til det franske etapperittet.

I fjor var det i hovedsak manglende kjørestyrke som var tema da Kristoff gikk seiersløs gjennom Tour de France.

procycling.no spurte portugiseren i Düsseldorf om det var disse egenskapene laget gikk for da det styrket mannskapet foran inneværende sesong.

Azevedo er ikke helt enig i den vurderingen:

- Katusha-Alpecin har alltid tatt mye ansvar. Når vi har en etappe vi føler vi kan vinne, så slåss vi og gjør alt vi kan fra etappestart. Vi ønsker å plassere spurteren vår i posisjon til å vinne mot slutten av dagen. Det er vår måte å sykle på. Analyserer du prestasjonene våre de siste sesongene, så ser du hvor mye ansvar vi tar i hovedfeltet, svarer han.

- Men dere kunne ha valgt å ta ut enda flere ryttere rundt Alexander til Tour de France?

- Da spør jeg deg: Hvem skal trekke feltet?

- Jeg skjønner at laget trenger å være balansert, men likevel?

- Når det er en etappe for spurterne og du ønsker å vinne, så må du først sørge for at hovedfeltet kommer samlet inn til spurten. Dersom det går et brudd inn, kan spurteren din bli den første som krysser målstreken i hovedfeltet, men likevel ikke vinne etappen. Du trenger ryttere som kan gjøre en jobb fra starten av etappen, og de er også viktige. Det handler ikke bare om rytterne som gjør en jobb innenfor de siste tre kilometerne. Rytterne som jobber fra kilometer 10 eller 20 og som avslutter etappen en halvtime etter feltet, er like viktig for laget. For meg er alle viktige. Rytteren som vinner etappen er også like viktig som han som tar den første tauejobben. Og det er ånden på dette laget. Alle er viktige. Du trenger ryttere til finalene, men du trenger også de som skal taue.

Åpner med et smell - og Tony Martin

Lørdag starter alvoret for Katusha-Alpecin i Düsseldorf. Med tysk sponsor, sykkelmerke, sportsdirektør og stjerne på laget, er det ingen tvil om hvor viktig den 14 kilometer lange tempoetappen er for laget.

- Tony Martin har det bra og er motivert. Han vet det er en løype som passer ham, og skal gi maks. Han har vunnet Tour de France-etapper før og blitt verdensmester ved flere anledninger, så vi vet han takler presset. Jeg håper han er den aller raskeste i morgen.

- Og når Kristoff skal i aksjon senere i rittet: Er du nå trygg på at han er der han skal være formmessig? Skarp nok til å slå Kittel, Groenwegen og de andre spurterne på en god dag?

- Jeg håper det. Vi er selvsikre, ellers hadde vi ikke vært her med Alexander og laget rundt ham. Vi vet at nivået er høyere og at de andre lagene har toppnavn her. Nå håper vi at Alexander kan slå dem på veiene her nede, avslutter den lille portugiseren.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no