URO: Alexander Kristoff skulle være kaptein for Katusha i Tour de France og da kødder man ikke med hans mest betrodde hjelperrytter. FOTO Chris Graythen/Getty Images/AFP
URO: Alexander Kristoff skulle være kaptein for Katusha i Tour de France og da kødder man ikke med hans mest betrodde hjelperrytter. FOTO Chris Graythen/Getty Images/AFPVis mer

Laguttak til Tour de France

Kristoff har mottatt dødskysset fra sjefene

KOMMENTAR: Opptrekker-nei ødelegger videre samarbeid.

(procycling.no): I går kom en uforståelig beskjed fra Katusha-Alpecin: Michael Mørkøv, den nærmeste støttespilleren til Alexander Kristoff, er ikke blant de ni utvalgte som sykler sommerens Tour de France.

En bombe.

Det er et faktum at nordmannen hadde sagt danskens navn aller først, om han fikk velge hele laget rundt seg foran det franske etapperittet.

Fra Tour of Oman i februar, via klassikerne og gjennom oppkjøringen i Tour of California og Critérium du Dauphiné: Mørkøv har vært ved Kristoffs side hele veien.

** Et kjært begrep fra Nils Arne Eggens postulater er samhandling. Så kan man spørre: Hvorfor i det hele tatt drille spurtlaget i forkant, om det hele ikke skal vises fram i touren?

En annen ting jeg biter meg merke i, er kommunikasjonen. Dansk TV 2 hadde nyheten ute om Mørkøvs Tour de France-nei, omtrent før Team Kristoff fikk vite det selv.

Igjen: Bombe.

I opptakten dit var det ingenting som tydet på at førsteopptrekkeren skulle bli hjemmesitter denne sommeren.

Mørkøv er banesyklist og holder høy topphastighet på sykkelen. Han er god til å manøvrere både seg selv og andre fram i felt, og den som best egner seg til avlevere Kristoff i riktig posisjon og hastigheten for å kjempe om etappeseirer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmannen skulle være kaptein for Katusha denne sommeren, og da kødder man rett og slett ikke med hans mest betrodde hjelperytter.

Derfor framstår avgjørelsen som uforståelig.

Så hvorfor skjer det nå?

Fra lagets side kan man skylde på det sportslige og manglende resultater denne våren. Kristoff står med seks seirer totalt, men har igjen gått seiersløs ut av Paris-Nice, California og Critérium du Dauphiné.

I Tour de France ligger lista enda høyere enn de tre nevnte oppkjøringsrittene.

Heller ikke under klassikerne sto det nå sveitsiskregisterte laget igjen med seieren de ønsket.

Ikke kunne man vrake seiersgarantisten Kristoff fra laget, så da falt øksa over opptrekkeren hans i stedet.

Den andre, verkende liktornen er selvsagt kontraktssituasjonen. Et moment media elsker, og som åpner opp for et vell av spekulasjoner - men samtidig: Å dra med seg dette videre inn i Tour de France, kan gi deg en baksmell.

Jeg vet ikke hvorvidt Kristoff har fortalt ledelsen i laget at han ønsker et miljøskifte foran neste sesong.

Signalene jeg mottar tyder likevel på at så ikke er tilfelle.

Et belgisk nyhetsbyrå ga den årelange interessen fra Astana nytt liv. Heller ikke der har det utviklet seg noe per dags dato.

** Situasjonen er at Kristoff mottok et tilbud som ikke matchet 2015-lønna hans. Det er et forståelig åpningsbud fra Katusha, og det er samtidig ingen stor overraskelse at 29-åringen fra Stavanger takker nei.

I henhold til kontraktssituasjonen har Katusha nå tatt konflikten til a point of no return.

Glem alt som har skjedd fram til nå. I løpet av juli måned vil alt dreie seg om å gi Kristoff god lønn og gode rammebetingelser i et nytt lag foran 2018-sesongen.

Og den oppgaven blir ikke enkel.

** Jeg ser det som svært lite sannsynlig at Kristoff noen gang tilgir dødskysset han nå har mottatt fra arbeidsgiveren sin.

Hvordan hadde Andreas Mikkelsen reagert om han fikk beskjed om å reise til VM uten kartleser Anders Jæger?

Det handler om både tillit og lojalitet, og nå er alt borte.

Samtidig sitter Kristoff nå i en vanskelig situasjon. Han må trolig støtte seg til Rick Zabel og Marco Haller foran massespurtene, mens hans egen karriere ligger i potten.

Trolig satt han både desorientert, forbannet og fortvilet hjemme i huset utenfor Stavanger i går kveld.

Likevel framstår det like klart som dagen at han trenger å prestere godt under touren, og sikre seg etappeseieren han har manglet siden 2014.

Forskjellen er at han ikke nå lenger spurter for Katusha, men for sin egen framtid.

Tour de France-laget til Katusha er ikke offentliggjort ennå. Når det skjer, får vi nok en pekepinn på hvor laget ønsker å manøvrere seg i framtida.

** Starten er lagt til Düsseldorf. Mer enn noe annet ønsker de at Tony Martin skal kjøre seg inn i gul trøye på Canyon-sykkelen (igjen: tysk) sin under åpningstempoen.

Trolig får han med seg landsmennene Zabel og Nils Pollitt. Med tysk hovedsponsor om bord allerede, ligger det litt i kortene at de vil innta det kjøpesterke, tyske markedet med uforminsket styrke neste sesong.

Ryktebørsen peker mot at Marcel Kittel er på vei inn på bekostning av Kristoff. Det er fortsatt bare rykter, men det gir i hvert fall mer mening nå.

Måten det skjedde på, med nakkeskuddet på en såpass lojal hjelperytter som Michael Mørkøv, blir nok ikke glemt med det første.

Men trolig gjør det heller ikke at Katusha-lederne ligger våkne om natta.

Det er tross alt business.