SOLGTE HAN SJELA? Søndag får Alexander Kristoff en ny sjanse til å klore til seg det tredje av de fem monumentene. Men Paris-Roubaix og rittets forræderiske natur har aldri gått spesielt godt overens med 30-åringen fra Stavanger. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
SOLGTE HAN SJELA? Søndag får Alexander Kristoff en ny sjanse til å klore til seg det tredje av de fem monumentene. Men Paris-Roubaix og rittets forræderiske natur har aldri gått spesielt godt overens med 30-åringen fra Stavanger. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.noVis mer

Stjernemøte foran Paris-Roubaix:

Kristoff møtte djevelen foran «Helvete i Nord»

- Jeg håper å vinne, men det er litt vanskelig når jeg ikke liker brostein.

CARREFOUR DE L’ARBRE (procycling.no): Didi Senft, også kjent som «Didi The Devil», har travle dager der han tar oppstilling langs siden av brosteinspaveene i oppkjøringen til Paris-Roubaix.

LIVE: Følg hvert tråkk av Paris-Roubaix via procycling.no søndag!

Han heier på alle som sykler langs løypa, og i retur stanser mange av dem opp for å sikre seg en selfie.

Da procycling.no spurte Alexander Kristoff om han ville posere sammen med djevelen ved siden av UAE-bussen, var ingen av dem spesielt vonde å be.

Noen minutter tidligere hadde Filippo Ganna flydd over femstjerners passasjen ved Carrefour de l’Arbre, mens Kristoff og Sven Erik Bystrøm tok det noen hakk roligere.

Paris-Roubaix er rittet Stavanger-mannen aldri helt har erobret. På de siste fem utgavene har han to topp 10-plasseringer og forsøk hvor han aldri har kommet helt fram til velodromen.

- Jeg håper jo å vinne, men det er litt vanskelig når jeg ikke liker brostein. Men det er seier her jeg drømmer om, lyder Kristoffs noe sprikende, men selvsagt dønn ærlige uttalelse til procycling.no i etterkant av rekognoseringsrunden.

Styrer gjerne unna rekognosering og utstyrsprat

Mens en del norske proffer gjerne diskuterer demping, lufttrykk, millimeterbredde på dekkene og hvordan de best danderer styreteipen, er dette ikke temaer som opptar nordmannen voldsomt.

Les også: Kristoffs økte Roubaix-fokus inneholder et paradoks

Han synes egentlig også det er et ork å foreta rekognosering, også. I fjor rynket nok en del på nesa da han droppet gjennomføringen helt.

TRIVES IKKE SPESIELT GODT HER: Flate brosteinsstrekker har aldri vært Kristoffs varemerke som syklist. Men skal man vinne Paris-Roubaix er man nok pent nødt til å elske underlaget. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
TRIVES IKKE SPESIELT GODT HER: Flate brosteinsstrekker har aldri vært Kristoffs varemerke som syklist. Men skal man vinne Paris-Roubaix er man nok pent nødt til å elske underlaget. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer

Denne gangen ankom UAE sent «til matbordet», men fant til gjengjeld litt bedre forhold enn de som testet dempingen alt torsdag.

- Det var en del vind i dag, men det hadde også tørket opp litt. Det var nok verre for de som var ute og prøvde seg i går.

Siden i fjor har han byttet ut Canyon med Colnagos v2-r-modell. Ifølge ham selv dreier det seg ikke om det helt store utstyrsmessige forandringene.

- Nei, jeg vil si utstyret er ganske likt det jeg hadde før. Det er samme type dekk, men rammen kjennes kanskje litt mykere ut på brosteinen, påpeker 30-åringen.

Skiftet sittestilling - pådro seg sittesår

Det er likevel noe litt resignert over ham der han sitter i døråpningen på lagbussen. Klassikerne har så langt lært oss at han mangler det lille siste, og Roubaix er ikke akkurat plassen å plukke opp de eventuelle prosentene som mangler.

Brosteinsklassikeren som ble syklet for første gang i 1896 er noe av det mest brutale sykkelsporten har å by på. Selv om det kanskje ikke fortjener betegnelsen «Helvete i nord» basert på scenene som utspilte seg her under verdenskrigene.

- Jeg vet ikke helt hvorfor det ikke har gått bedre. Jeg får det ikke helt ut under konkurranse. Jeg føler formen har vært bedre enn resultatene tilsier, men det må være er et eller annet jeg har gjort feil, sier han selvransakende.

UAE-kapteinen fikk en slags forsmak på det som venter under E3 i Harelbeke. Dog gjorde en massevelt tidlig det vanskelig å demme opp for Quick Step-laget ved den anledningen.

Kristoff virket ikke supersharp der han kom inn over åtte minutter bak vinneren Niki Terpstra.

- Du snakket litt om problemer med sittestillingen der, har det løst seg?

- Jeg har prøvd å løse det. Jeg har sittet litt lengre bakpå, men da fikk jeg sittesår, så jeg vet ikke det ble løst av den grunn. Man er vant til en posisjon og så bytter man, da blir det press på andre steder. Nå sliter jeg med to sittesår etter Flandern, selv om jeg følte at jeg satt greit der. Jeg vet ikke helt hvordan man skal løse det, men jeg satser på at det blir mindre irritert.

Føler Quick Step vinner alle løp

Quick Step har vunnet det meste som er under årets klassikerne, i hvert fall hvis man hovedsakelig fokuserer på den belgiske rittrekken.

Egenskapene til Greg Van Avermaet, Peter Sagan og Sep Vanmarcke er alle klar over, men når ingen av dem later til å ha truffet på superformen, så har det belgiske klassikerlagets sterke kollektiv og taktiske kløkt vært nok til å spille konkurrentene ut av brosteinen og helt ut i grøfta - rent resultatmessig.

- Quick Step har vært gode, innrømmer Kristoff glatt.

- Er det ikke den ene som vinner, så tar den andre det. Jeg føler de vinner alle løp, og da blir det vel de som er farligst sånn sett. Det kommer likevel an på hvordan beina er mot slutten. Nå har jo Quick Step vært sterke mot slutten av løpene og, så jeg tror de blir farlige i hvert fall.

FORTSATT SJEFEN: UAE har et ungt mannskap i klassikerne, og selv etter en skuffende klassikersesong, er det liten tvil om hvem som sykler med kapteinsbindet. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no
FORTSATT SJEFEN: UAE har et ungt mannskap i klassikerne, og selv etter en skuffende klassikersesong, er det liten tvil om hvem som sykler med kapteinsbindet. FOTO: Jarle Fredagsvik, procycling.no Vis mer

En solfylt fredag nord i Frankrike var kjærkomment i hvert fall for Haveluy-sektoren som dagen i forveien så ut som et gjørmehull.

Det er fortsatt meldt litt nedbør natt til søndag, men om den sterke vinden som preget området i dag flater ut, vil det ligge til rette for nok en rask gjennomføring av brosteinsdronningen.

Søndag får vi svaret på om Kristoff har solgt sjela si til djevelen i håp om å krone karrieren med det tredje av de fem monumentene. Vi tviler ikke et sekund på at han hadde hoppet på det tilbudet, hvis sjansen først skulle by seg.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!