QATAR: Kristoff spurtslår Cavendish i VM-generalprøve i februar. Mesterskapet i oktober kan bli et nytt oppgjør mellom kamphanene. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
QATAR: Kristoff spurtslår Cavendish i VM-generalprøve i februar. Mesterskapet i oktober kan bli et nytt oppgjør mellom kamphanene. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)Vis mer

Kristoff om VM-endring: - Bra for meg

Nykomponert løype gleder den norske medaljekandidaten. 

(procycling.no): Mer ørken, færre lokale runder. Slik har UCI tegnet om herrenes fellesstart i VM som går av stabelen 16. oktober i Doha. I utgangspunktet skulle 80 kilometer lede inn mot elleve tekniske runder à 15.2 kilometer på den menneskeskapte øyen Pearl. På den nye løypen er første del utvidet til 151 kilometer og antall runder redusert til sju.

– Jeg tenker: bingo! Egentlig jo hardere sånne ritt er, så lenge det ikke er fjell som i Rio, desto bedre passer det styrkene våre, sier Stig Kristiansen til procycling.no.

Norges landslagssjefen ønsker endringen velkommen. En større runde ute i den vindeksponerte, qatarske ørkenen kan innebære intens viftekjøring og et tøffere mesterskap generelt. Den nykomponerte VM-løypen inkorporerer deler av traseen brukt på åpningsetappen i årets Tour of Qatar.

– Jeg bruker å si det såpass direkte som at Kristoff pleier jo ikke å vinne massespurt, med mindre det har vært hardt i forhånd. Han er nesten hovedfavoritt med en gang det er en hard endagsklassiker, á la Flandern eller lignende.

Kristiansens glødende entusiasme balanseres med en dose kjølig realisme fra Kristoffs trener, Stein Ørn.

– Qatar er selvsagt vindutsatt. Det vet vi. Men det er hovedsakelig om våren. Det er generelt sett mindre vind rundt denne årstiden som kommer, sier Ørn.

– Om våren blåser det jevnt 14 m/s, nå ligger det rundt 7, 8 m/s. Det er vesentlig forskjell. Men på selve dagen kan det fortsatt være skikkelig vind. Det er vanskelig å spå, legger treneren til.

Flere favoritter?

VIFTER: Belgia, Nederland og viftekjøring er som synonymer å regne. Her presser OL-vinner Van Avermaet frem en utskillelse i årets Tour of Qatar. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
VIFTER: Belgia, Nederland og viftekjøring er som synonymer å regne. Her presser OL-vinner Van Avermaet frem en utskillelse i årets Tour of Qatar. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com) Vis mer

Det er først og fremst raske, kjøresterke spurtere som har blitt trukket inn i medaljediskusjonen foran VM i Doha, der mange har predikert massespurt som det mest sannsynlige utfallet. Skulle vindforholdene invitere til hektisk viftekjøring må nok ekspertene og bettingselskapene utvide sine perspektiv.

Nå vil ikke Ørn avskrive et stort lag som Belgia – som mønstrer selveste sykkelemiren Tom Boonen (vinner av 22 etapper i Tour of Qatar) og OL-vinner Greg Van Avermaet – selv klassikernasjonen mangler en superrask spurter.

– Ja, Alexander er ikke den største favoritten. Jeg tror vi kan se en liknende utvikling på etapper i Tour de France der det har vært mye vind. Tyskland kan vise til tre vinnerkandidater (Greipel, Kittel og Degenkolb), der blir det en diskusjon. (Mark) Cavendish er meget god i sidevind. Elia Viviani (og Italia) har et stort lag. Belgierne er sterke i sidevind, men mangler kompetanse i en spurt. Boonen har noen av kvalitetene trengs, men han er ikke på samme nivå som før. Nederland har Dylan Groenewegen. Frankrike med (Nacer) Bouhanni og (Arnaud) Démare. Australia har (Caleb) Ewan. Det er mange.

Kristoff har vunnet seks etapper i Tour of Qatar de to siste årene, inkludert etappen som ble regent som en generalprøve til årets VM. Der slo nordmannen Cavendish etter en meget jevn spurt. Det 257,4 kilometer lange mesterskapsrittet i oktober blir selvsagt en annerledes affære. Katusha-rytteren likte løypeendringen, men tar den ikke som en garanti for viftekjøring.

– Jeg tror det er bra for meg. Men det har lite å si hvis ikke det er vind. Har hørt det ikke er så mye vind der i oktober, sier Kristoff som et ekko av sin egen trener, Stein Ørn.

– I utgangspunktet klarer Alexander seg godt i sidevind. Man må bare være motivert og godt forberedt på det. Nasjonene med større lag vil ha en fordel. Norge har seks og trenger ryttere som passer oppgavene der nede, sier Ørn.

– Alexander trenger ryttere som klarer å holde en posisjon i front, som er sterke nok til å takle situasjonen hvis det oppstår viftekjøring. Han må også ha ryttere som både kan være opptrekkere og som kan steppe inn dersom det skjær noe med primærspurteren. Laget må ha en plan B.

PLOUAY: Ikke siden denne seieren, i GP Plouay i august i fjor, har Kristoff vunnet et WorldTour-ritt. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)
PLOUAY: Ikke siden denne seieren, i GP Plouay i august i fjor, har Kristoff vunnet et WorldTour-ritt. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com) Vis mer

Norges tropp i Richmond besto av Kristoff, Edvald Boasson Hagen, Sven Erik Bystrøm, Vegard Breen, Vegard Stake Laengen og Lars Petter Nordhaug. Til et paddeflatt Qatar-VM vil også en formsterk Sondre Holst Enger (IAM Cycling) og Cannondale-rytteren Kristoffer Skjerping være aktuelle – kanskje mer så enn en klatresterk Nordhaug.

Men kanskje like vesentlig som rytterne rundt ham i VM, vil det være for viktig for Kristoff å finne tilbake til vinnersporet i de store rittene i oppkjøringen til mesterskapet. Katusha-rytteren har ni seiere denne sesongen og ble nummer fem i Hamburg Cyclassics sist søndag.

Formen har vært jevnt god, men fjorårets De Ronde-vinner har ikke gått til topps i et WorldTour-ritt siden GP Ouest France-Plouay i august i fjor. Det franske éndagsrittet er neste post på programmet søndag førstkommende.

– Av de to rittene (Hamburg og Plouay) mente jeg på forhånd at Plouay var den beste sjansen til å vinne, sier Ørn – som ser ingen tegn til uro i sin treningselev og stesønn.

Etter Plouay venter Tour des Fjords, etterfulgt av en to uker lang treningsperiode hjemme i Stavanger, som oppkjøring til Eneco Tour, hans siste konkurranse før VM.

– Nei, han er ikke stresset. Det er ikke noen vits å bli stresset. Det hjelper uansett ikke noen på situasjonen. Så klart, stemningen blir dårlig i laget når man ikke vinner. Alex kjører ikke for bli nummer fem. Han vil vinne. Han kjører alltid for å vinne.

Denne artikkelen er levert av procycling.no!