TRYGGERE SPURTER? Det tror Alexander Kristoff det kan bli etter ny regelendring under Tour de France. FOTO: Chris Graythen/Getty Images/AFP
TRYGGERE SPURTER? Det tror Alexander Kristoff det kan bli etter ny regelendring under Tour de France. FOTO: Chris Graythen/Getty Images/AFPVis mer

Regelendring i Tour de France

Kristoff støtter regelendring under Tour de France

Sikkerheten til spurterne prioriteres. Nå skal Alexander Kristoff slippe å spurte side om side med Chris Froome.

STJØRDAL (procycling.no): Sykkelsportens rådende organer har bestemt seg for å gjøre to grep som har til hensikt å gjøre livet mer levelig for rytterne i hovedfeltet under de største rittene.

* Fra neste sesong innføres et tak på 176 ryttere i Grand Tours. Samtidig reduseres antall ryttere på hvert lag fra ni til åtte mann

* Som et prøveprosjekt i Tour de France innføres det allerede i år en regel om at rytterne som avslutter etappen innenfor tre sekunder av vinneren, får samme tid

Under NM i Trondheim diskuterte procycling.no de nye reglene med Alexander Kristoff. Først var han skeptisk til om arrangørene kunne unngå effekten i vedtaket ved å slippe inn enda flere lag.

Nærmer seg smertegrensen

Da han ble opplyst om tilleggsregelen med maksantall for antall ryttere, lyste han opp:

- Da er jeg faktisk litt positiv til det. Færre ryttere betyr at det blir lettere å manøvrere seg i front av feltet, og det betyr mindre stress. Det ser man jo i ritt som ikke har med mer enn 120 mann, sier han til procycling.no.

Samtidig blir lagstrukturen mer sårbar med åtte mann. Det er ikke uvanlig å miste mellom én til tre lagkamerater under en treukerstour, og havner man ned på kun fem mann, nærmer man seg smertegrensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slipper å spurte mot Froome

Kravene om å redusere hovedfeltet kommer fra store aktører som arrangøren av Tour de France, Giro d´Italia og noen av de største endagsrittene.

Men det første neste år at den blir ratifisert. Da kan også den nye treskunders-regelen på etapper der massespurter er sannsynlig gjelde.

Tidligere gjaldt den for såkalt split (luft mellom rytterne) i et lite sekund.

- Jeg håper det har en effekt, sier Kristoff.

- Det er ofte mye kaos når vi skal kjempe med albuene mot Chris Froome og andre sammenlagtryttere. Vi kjemper for etappeseier, mens de sitter der for å unngå å tape det ene sekundet i sammenlagten. De er ikke foran i spurten til vanlig, og det pleier å bli kaos og farlige situasjoner. Det er trangt nok som det er, om ikke de skal sitte der framme helt i første rekke.

Tre sekunder nok?

Kristoffs trener, Stein Ørn, har tidligere vært opptatt av nøytralisering mot slutten av Tour de France-etappene. Nå er det slik at man ved velt innenfor de siste tre kilometerne, likevel får samme tid som vinneren.

Men kunne man stanset tiden for sammendraget på et tidligere tidspunkt, og la spurterne gjøre opp om seieren i fred?

- Ja, det kunne de kanskje ha gjort. Hvis du regner fra første- til sistemann er ikke tre sekunder mye. Men det er et steg i riktig retning. poengterer Ørn.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no.