NYE MÅL: Alexander Kristoff tror den gule ledertrøya i Tour de France er innenfor rekkevidde. For å klare det reiser han til England og testsenteret til formel 1-giganten McLaren. EPA/OLIVIER HOSLET
NYE MÅL: Alexander Kristoff tror den gule ledertrøya i Tour de France er innenfor rekkevidde. For å klare det reiser han til England og testsenteret til formel 1-giganten McLaren. EPA/OLIVIER HOSLETVis mer

Kristoff til tester hos formel 1-gigant

Vil på skuddhold av ledertrøyen i Tour de France.

(procycling.no): Etter klassikersuksessen vender Alexander Kristoff nå blikket mot et mer langsiktige mål i de største etapperittene.

Målet er at 27-åringen skal bli enda bedre på tempo, og forsøkte å kjøre seg inn i gul trøye under åpningsuka i Tour de France.

Derfor jobbes det nå om å få innpass i McLarens supermoderne testanlegg i Woking, England.

 - Det har en areotunnel og et meget fint anlegg ved Silverstone-banen i England. Vi ønsker å finne ut om det er noe å hente der, og hvor mye det eventuelt går utover andre egenskaper, sier trener Stein Ørn til procycling.no.

Bonussekunder gjør comeback Duoen har selvsagt fått med seg at bonussekundene er tilbake under den første uka av etapperittet.

• Les også: - Bedre Kristoff-sjanse for grønn trøye

En god tid på åpningstempoen over 14 kilometer, gjør at «Prosjekt gul trøye» kan nås i dagene etter.

- Tempoetappen er flat og det er muligheter for sidevind. Med et godt resultat der, er trøya innefor rekkevidde. Man kan hente mange bonussekunder før det er tid for Mur de Huy, og dermed en etappe med mer preg av en Ardenner-klassiker.

- Men dette gjelder ikke bare årets Tour de France. Vi har et langt perspektiv, og ønsker å fokusere på nye arbeidsoppgaver.
 
Overrasket på tempo Da Stavanger-mannen gikk til topps under etapperittet i De Panne over tre dager, overrasket han positivt med en tredjeplass på den avsluttende tempoetappen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Kristoff mot ny kontrakt: - Får ikke samme støtte og frihet andre steder

Rent estetisk var det ingen stor nytelse. Derfor ser man også mot det høyteknologiske testsenteret i England.

Det er likevel ingen tvil om at det går fort når tempomuskulaturen til Kristoff er varm.

- Rent fysiologisk er stilen til Alex effektiv, men den er jo ikke spesielt aerodynamisk. Dersom han sitter bedre på sykkelen, minker vindmostanden. Det kan også være at han mister litt kraft i tråkket, og det er slike avveininger vi ønsker å komme til bunns i.

Bruker mindre krefter Kristoff gjorde også greit med på tempoetappe under Tour of Qatar i år.

Der ble han nummer 26, 44 sekunder bak vinneren Niki Terpstra.

- Det interessante derfra var at han tråkket 450 watt på sykkelen, og fortsatt hang godt med. Tidligere har han tråkket over 500 watt, og ikke vært i nærheten av de aller beste.

Han sykler altså fortere med bruk av mindre krefter. Et godt mål for framgang på temposykkelen.

Selv uten at fokuset har vært spesielt stort. Inntil nå.

PS! Testingen hos McLaren skjer i løpet av kommende uker, og før nordmannen er tilbake i ritt i Frankfurt den første helga i mai.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no. Les flere sykkelnyheter der!

KRAFTPAKKE: Alexander Kristoff har kjørt noen overraskende gode tempoetapper i år. For å henge med i sammendraget under første del av Tour de France, vil teamet nå optimalisere sittestillingen i McLarens aerodynamiske vindtunnel. FOTO: Tim De Waele/tdwsport.com
KRAFTPAKKE: Alexander Kristoff har kjørt noen overraskende gode tempoetapper i år. For å henge med i sammendraget under første del av Tour de France, vil teamet nå optimalisere sittestillingen i McLarens aerodynamiske vindtunnel. FOTO: Tim De Waele/tdwsport.com Vis mer